کد مطلب: 

16942

قائم مقام سازمان فضایی کشور، خبر داد: برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی ایرانی

قائم مقام سازمان فضایی کشور، خبر داد: برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی ایرانی

قائم مقام سازمان فضایی کشور، با تاکید بر اولویت اول برای طراحی و ساخت ماهواره‎ی مخابراتی در کشور، اذعان داشت: تامین ماهواره، همچنین طراحی و ساخت ماهواره‎ها‎ی مخابراتی ایرانی در سازمان فضایی و در سطح مراکز تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز کشور جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود.
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر حمید فاضلی امروز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی فضا، با اعلام برنامه‌های سازمان فضایی در هفته جهانی فضا و شعار سال «فضا، راهنمای راه» ابراز کرد: هفته جهانی فضا یکی از بزرگترین رویدادهای مردمی در سراسر دنیاست که با همکاری اداره ماوراء جو سازمان ملل و حمایت انجمن هفته جهانی فضا که غیردولتی هستند، هماهنگ می‌شود.

قائم مقام سازمان فضایی کشور آموزش نسل جوان را از اولویت‌های این برنامه جهانی دانست و گفت: برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فضا نیز طی این هفته برنامه‌های خاصی برگزار می‌شود و در ضمن این هفته فرصتی برای دولت‌هاست که دستاوردهای خود را به اطلاع مردم برسانند.

وی هم‌چنین با اشاره به پوستر جهانی امسال و در راستای شعار سال انجمن جهانی، گفت: پوسترهایی به صورت یکپارچه در این زمینه از سوی سازمان ملل توزیع شده است که با بهره‎گیری از آن می‎توان از چگونگی استفاده از فناوری فضا در مسیریابی مطلع شد.

فاضلی با بیان حضور موثر ایران در این انجمن، گفت: طی سال 2014 میلادی ایران در سازمان ملل و در انجمن کوپوس وارد کارگروه‌هایی شد و باید اشاره کرد که ایران در بحث بررسی و مطالعه از فناوری‌های فضایی در توسعه‎ی پایدار حرف برای گفتن دارد و مورد تشویق بسیاری از کشورها قرار گرفته‌است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مثبت و چشمگیر ایران در انجمن جهانی فضا، افزود: ایران در میان 24 کشور اولیه‎ی موسس کمیته‎ی استفاده صلح آمیز از فضا ماوراء جو قرار دارد که هم اکنون تعداد کشورهای عضو به 70 کشور می‌رسد.

فاضلی در بخشی از سخنان خود به برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان فضایی ایران در حوزه مخابرات اشاره کرد و گفت: در این راستا دستیابی به ماهواره مخابراتی و استقرار آن در یکی از مدارهای جمهوری اسلامی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

قائم‌مقام سازمان فضایی ایران گفت: در نتیجه تحریم‌ها، کشور ایران در بحث تامین ماهواره و حفظ موقعیت‌های مداری خود دچار مشکلاتی شد و همچنین از ارائه‎ی خدمات مخابراتی به ما ظالمانه دریغ کردند.

وی افزود: در همین راستا، پخش ماهواره‌ای چند شبکه‎ی تلویزیونی ما به بهانه‌های مختلف قطع شد. در حالی که با شروع دولت جدید و با تعامل و تدبیر، بسیاری از تحریم‌ها برطرف شد.

فاضلی با ابراز خرسندی از شروع برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی ایرانی، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که خود ما ماهواره‌هایی در نقاط مداریمان در فضا داشته باشیم.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با تاکید بر اولویت اول برای طراحی و ساخت ماهواره‎ها‎ی مخابراتی در کشور، اذعان داشت: تامین ماهواره و طراحی و ساخت ماهواره‎های مخابراتی ایرانی در سازمان فضایی و در سطح مراکز تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز کشور جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، فاضلی دستیابی به ماهواره‌های سنجش از دور را دومین اولویت فعالیت‌های سازمان فضایی دانست و با بیان تلاش برای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‎ی سنجش از راه دور با عمر مداری بیشتر، تاکید کرد: در این راستا گفت‌وگوهایی را با کشورهای دیگر آغاز کرده‌ایم که بتوانیم با توسعه‎ی ایستگاه‌های زمینی، اطلاعات ماهواره‌های بیشتری را از اینجا دریافت کنیم.

فاضلی در راستای دستاوردهای سازمان فضایی کشور، عنوان کرد: ماهواره‌های شریف ست و ناهید سازمان فضایی تکمیل و همچنین ماهواره‌های دیگری نیز در دست تکمیل است و موضوع تقویت حامل‌ها نیز مورد توجه است که امیدواریم به محض آماده شدن نهایی، پرتاب‌هایی را داشته باشیم.

قائم مقام سازمان فضایی کشور همچنین با اعلام خبر پرتاب ماهواره زیرمداری کپسول زیستی حامل انسان در سال‌های آینده، تشریح کرد: کشورهای دنیا در زمینه زیست فضا بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در این حوزه، اولویت ابتدایی کشور ایران پرتاب‌های زیر مداری است و در نظر داریم که طی سه چهار سال آینده فضانوردی را به ارتفاع زیر مدار بفرستیم.

وی در این نشست به معرفی محور موضوعی و شعار هفته جهانیی فضا در ایران پرداخت و گفت: برنامه روز اول هفته جهانی فضا با موضوع مخابرات فضایی و با شعار "مخابرات فضایی ابزاری برای رشد اقتصادی جامعه و بستری برای توسعه گفتمان اعتدال در جهان"، روز دوم با محوریت فضا در قرآن و شعار "فضا، جلوه گاه تعالی اندیشه انسان"، روز سوم با محور سنجش از راه دور با شعار "سنجش از راه دور، محور حفظ زمین و انسان"، روز چهارم با عنوان علوم و اکتشافات فضایی با شعار "زیست فضا گامی بلند و حرکت به سوی توسعه افق های دانایی"، روز پنجم با محوریت ناوبری و تعیین موقعیت فضا پایه با شعار "ناوبری فضایی، ضرورتی در ارتقاء ایمنی و رفاه اجتماعی"، روز ششم با محوریت حقوق و دیپلماسی فضایی با شعار "فضا و حرکت قانون مدار و صلح آمیز" و روز هفتم نیز با محوریت ترویج علوم و توسعه کاربرد خدمات فضایی با شعار "ترویج دانش فضایی، ارتقاء جامعه ایرانی اسلامی به جامعه دانش محور" نامگذاری شده است.

گفتنی است؛ ویژه برنامه‌های هفته جهانی فضا با برگزاری مراسم افتتاحیه در روز شنبه دوازدهم مهر ماه در پژوهشکده فضایی ایران آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-30 10:56

افزودن دیدگاه جدید