کد مطلب: 

246079

«سناد» سامانه‌ای که بسامان نیست

همزمان با پایان سال تحصیلی و اعلام نمرات دانش آموزان و صدور کارنامه از طریق سامانه سناد ، آموزگاران و دانش آموزان دامغانی با بلاتکلیفی به دلیل عدم ثبت نمرات و اعلام کارنامه مواجه هستند که ثبت نام دانش آموزان برای مقاطع بالاتر و نقل و انتقال آنها به دلیل مشکلات سامانه سناد با اخلال روبه رو گشته است.
«سناد» سامانه‌ای که بسامان نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا، سایت ثبت‌نام دانش آموزان (سناد) به عنوان سامانه اصلی وزارت آموزش و پرورش از تابستان ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است اما هنوز با مشکلات زیادی روبرو است و با گذشت نزدیک به یک دهه فعالیت این سایت، مشکلات ناشی از آن هر روز اضافه شده و کاربران را دچار سردرگمی کرده است.
 
سامانه ثبت‌نام دانش‌آموزان کشور برخلاف نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در بسیاری موارد دچار اشکالات فراوانی است که این اشکالات سبب استرس و فشار روانی زیادی به معلمان، معاونان اجرایی مدارس و کارشناسان فناوری مناطق وارد می‌کند.

یکی از آموزگاران دامغانی در این باره به  ایلنا گفت: سامانه سناد، مشکلات عدیده ای را برای مدارس به وجود آورده  زیرا از طرفی با فشار خانواده ها مبنی بر اعلام نمرات روبه رو هستیم و از طرفی مدیران مدارس دغدغه ثبت و اعلام نمرات را دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود دو ماه از زمان امتحانات گذشته است اما تاکنون موفق نشده ام کارنامه ها را ثبت کنم.

این فرهنگی دامغانی افزود: شخصا به اداره آموزش و پرورش مراجعه کردیم و مدیر مدرسه با اداره آموزش و پرورش تماس گرفتند و از قول مسئولان اداره بیان کردند «بعد از ظهر و پس از پایان ساعت اداری وارد سامانه شوید»؛ از آن بعداز‌ظهر روزها گذشته اما هنوز از درست شدن سامانه سناد خبری نیست.

وی ضمن بیان اینکه از هر طریق و به هر شیوه‌ای که فکرش را می‌کنید برای ورود به سامانه آزمایش کردم اما تا کنون موفق نشدم ، خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه امسال دومین سال استفاده از این سامانه برای ثبت و اعلام نمرات دانش‌آموزان است قاعدتا همه مشکلات احتمالی باید رفع می‌شد.

این آموزگار دامغانی تصریح کرد :اوایل خرداد نمرات را آماده کردیم اما تاکنون موفق به ثبت نمرات نشدیم در صورتی که اگر سامانه سناد باز شود و مشکل نداشته باشدثبت نمرات دانش آموزان حدود 30 دقیقه زمان لازم دارد اما فعلا بلاتکلیفیم و اداره آموزش و پرورش هم جواب خاصی به ما نمی‌دهد.

یکی دیگر از آموزگاران دامغانی هم گفت: سامانه سناد مشکلات زیادی دارد نه می‌توانیم نمره وارد کنیم و نه کارنامه بگیریم؛ از تاریخ ابلاغ بخشنامه آموزش و پرورش سامانه کند و اکثر مواقع قطع می‌شود.

وی بیان کرد : اداره آموزش و پرورش دامغان می گوید «در ساعات غیر اداری مراجعه کنید» اما پس از هر بار مراجعه به سامانه سناد یا به دلایل مختلف نمی‌توانیم وارد سامانه شویم و سامانه قطع است یا با پیغام  «در حال بروزرسانی» مواجه می‌شویم.

وی گفت: شخصا و به دفعات متعدد تصمیم گرفتم تا نمرات دانش آموزان را وارد سامانه سناد کنم اما موفق به ورود در سامانه نشدم و از همکاران فرهنگی شنیدم که معمولا از ساعت 12 الی 3 بامداد نمرات را وارد می‌کنند و گاهی در این ساعات سامانه باز می‌شود اما در همین ساعت هم سایت باز نمی شود.

علی رحمتی یکی از معاونان اجرایی مدارس دامغان هم در گفت‌گو با ایلنا اظهار داشت: از اوایل خرداد ماه که اداره آموزش و پرورش اجازه داده نمرات را در سامانه ثبت کنیم تا امروز که 12 تیرماه است موفق به انجام این کار نشدیم.

وی ادامه داد: خانواده های دانش آموزان مداوم به صورت حضوری و غیر حضوری در مورد عدم ثبت نمرات و اعلام کارنامه فرزندانشان سئوال می‌پرسند که وقتی به آنها می‌گوییم «سامانه قطع است» یا «نمی‌توانیم وارد سامانه شویم چون سایت مشکل فنی دارد » باور نمی‌کنند و می‌گویند «مشکل فنی و قطعی سامانه بهانه است نمی خواهید کار کنید ».

این فرهنگی دامغانی تصریح کرد : هفته پیش برای بار چندم و برای ثبت نمرات به سامانه مراجعه کردم  سامانه در حال بروزرسانی بود و نتوانستم  کاری انجام دهم تا اینکه  چهارشنبه گذشته  سامانه  باز شد و با مکافات توانستم کارنامه یک کلاس را بگیرم هر چند کارنامه بقیه کلاسها را تایید کردم و در نوبت گیری قرار گرفتم اما مشخص نیست چه زمانی نهایی شود.

وی با بیان اینکه ثبت نمرات در سامانه سناد از ترم دوم سال گذشته شروع شده یادآور شد : در ترم دوم سال تحصیلی گذشته که به صورت آزمایشی انجام شد برای ثبت نام دانش‌آموزان مشکلی نداشتیم هر چند گاهی اوقات با کندی سرعت مواجه می شدیم اما امسال برای ثبت و اعلام نمرات با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنیم.

مشکل مربوط به وزارتخانه آموزش و پرورش است

یکی از کارشناسان مسئول فناوری اطلاعات مدیریت آموزش پرورش استان سمنان در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: پهنای باند سامانه سناد با توجه به حجم مراجعه و استفاده برای زمان ثبت‌نام، ثبت نمره و چاپ کارنامه مناسب نیست و منجر به کندی و قطعی‌های بسیار می‌شود که این مشکل مربوط به وزارتخانه آموزش و پرورش است.

کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: سامانه سناد سامانه قدیمی بوده و کارنامه دانش آموزان ابتدایی برای اولین سال است که از طریق این سامانه اعلام می شود و قبلا با اپلیکیشن توصیفی کارنامه های دانش آموزان ابتدایی اعلام می شده است.

وی افزود: اداره  آموزش و پرورش در صدد است برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط تدابیری اندیشیده شده است که کارشناسان فنی در حال اجرا هستند .

این کارشناس همچنین گفت : جهت سهولت دانش آموزان و خانواده های آنان ثبت نام دانش آموزان پایه ششم و پایه نهم با موافقت و مکاتبه واحد آموزش ، بدون کارنامه انجام خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-07-02 13:09

افزودن دیدگاه جدید