کد مطلب: 

290100

کشف نقش برجسته‌های ساسانی در افغانستان

فقر اقتصادی ناشی از جنگ‌های طولانی میزان درجه حساسیت و تعصب نسبت به میراث فرهنگی و آثار باستانی را کاهش می‌دهد.
کشف نقش برجسته‌های ساسانی در افغانستان

به گزارش سیتنا، محمدخانی، رئیس هیات‌مدیره جامعه باستان‌شناسی ایران درباره همکاری‌های بین المللی با افغانستان توضیح داد: متاسفانه در طول ۵۰ سال گذشته افغانستان همواره درگیر جنگ بوده است، این جنگ و خونریزی‌ها و نبود امنیت باعث شده که مطالعات باستان‌شناسی تقریبا عقیم و مسکوت بماند؛ بسیاری از باستان‌شناسان مشهور ما از جمله مرحوم شهریار عدل در افغانستان در هرات، مزار شریف، کابل مطالعات زیادی انجام داد، الان هم کارهای مرمتی و حفاظتی در حال انجام است. افغانستان از منظر دانش باستان‌شناسی ضعیف است کشورهای همسایه اروپایی‌ها باید کمک کنند.

وی اظهار داشت: فقر اقتصادی ناشی از جنگ‌های طولانی میزان درجه حساسیت و تعصب نسبت به میراث فرهنگی و آثار باستانی را کاهش می‌دهد، مشکلی که جامعه افغانستان با آن دهه‌هاست درگیر است، باید مساله اقتصاد و معیشت روزمره مردم حل شود تا جامعه به فکر فرهنگ و تمدن خود باشد؛ البته در افغانستان باستان‌شناس وجود دارد، اما اندک هستند.

رئیس هیات مدیره جامعه باستان‌شناسی ایران با اشاره به کشف سفال‌های طرح نقش برجسته زیبا چهره پادشاهان ساسانی در افغانستان، گفت: افغانستان جدای از ایران نیست، تقریبا حدود ۱۵۰ سال است که از ایران جدا شده است، افغانستان قسمتی از ایران فرهنگی است، آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی هم دارد، در چند سال اخیر مطالعات خوبی شروع شده است. یکی از باستان‌شناسان ما حدود ۲۰ سال است که در افغانستان مشغول کارهای مرمتی آثار تاریخی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2024-01-19 09:45

افزودن دیدگاه جدید