کد مطلب: 

204019

کودکان و نوجوانان بدون رسانه‌های اجتماعی شادتر خواهند بود‎

شاید برای نوجوانان امروز زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی غیر قابل تصور باشد. این در حالی است که عضویت و وابستگی در این شبکه‌ها می‌تواند تبعات خاص خود را داشته باشد.
کودکان و نوجوانان بدون رسانه‌های اجتماعی شادتر خواهند بود‎

به گزارش شفقنا زندگی، حضور نوجوانان در شبکه های اجتماعی به معنای مواجهه آنها با افرادی مختلف از طبقات و گروه های متفاوت جامعه است. افرادی که می توانند یک ستاره باشند، یک ورزشکار، یک جهانگرد یا حتی یک انسان معمولی؛ اما همین گستردگی ارتباط امکان مقایسه خود با دیگری در نوجوان افزایش می دهد. اتفاقی که نتیجه ای ناخوشایند به دنبال دارد؛ و آن چیزی نیست جز کاهش احساس خوشحالی.

در واقع، نوجوانان در معرض اطلاعاتی از زندگی دیگران قرار می گیرند که نه تنها برای آنها هیچ فایده ای ندارد بلکه بر سلامت جسم و روان آنها نیز اثر می گذارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند اغلب نوجوانان در محیط شبکه های اجتماعی تجربه سوء استفاده اینترنتی را داشته اند. نوجوانانی که با قرار گرفتن در معرض بسیاری از خبرهای نادرست توان تمایز میان درست و غلط را از دست داده اند.

بر اساس آمارهای به دست آمده از مطالعه زندگی 5 هزار نوجوان انگلیسی، 57 درصد نوجوانان در شبکه های اجتماعی نظرات توهین آمیز دریافت کرده اند؛ 56 درصد در معرض اعتیاد قرار گرفته اند و 52 درصد اذعان کرده اند که عضویت در شبکه های اجتماعی اعتماد به نفس آنها را در خصوص ظاهر و سبک زندگیشان کاهش داده است. این میزان تأثیرگذاری در حالی است که 60 درصد نوجوانان باور دارند زندگی در شبکه های اجتماعی شکلی واقعی ندارد.

آنچه مشخص است عدم توانایی والدین و مسئولان در حذف این ابزار از زندگی نوجوانان است. اقدامی که چندان منطقی هم به نظر نمی رسد؛ چراکه این شبکه ها مزایای خود را نیز به همراه دارند. با این وجود، افزایش آگاهی نوجوانان نسبت به محیطی که از آن استفاده می کنند و یادگیری جهت کنترل میزان و نوع استفاده راهکاری مؤثر است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-14 09:28

افزودن دیدگاه جدید