کد مطلب: 

4745

عادل فردوسی‎پور در اوج خداحافظی می‎کند یا تن به سلاخی می‎دهد؟

عادل فردوسی‎پور در اوج خداحافظی می‎کند یا تن به سلاخی می‎دهد؟

پرمخاطب ترین برنامه صداوسیما که شرایط باثبات و صعودی را در یک دهه اخیر پشت سر گذاشته، حال با تغییر مدیر شبکه سوم سیما، وضعیت مبهمی در پیش دارد و در همین مدت کوتاه، حس کند شدن تیغ نقدهای این برنامه، گلایه هایی را از شخص عادل فردوسی پور در رسانه های تخصصی در پی داشته است.

 

به گزارش سیتنا، سوال اینجاست که آیا روزهای تلخ تری در پیش است و یکی از معدود سرمایه های جدی روی آنتن رسانه ملی نیز در شیبی ملایم از دست خواهد رفت و آیا در این مسیر فردوسی پور همراهی خواهد کرد و سلاخی محبوب ترین های رسانه ملی را در سکوت کامل به نظاره خواهد نشست و سرمایه یک عمر تلاشش به همین سادگی بر باد خواهد رفت؟

رسانه ملی در حوزه ورزش تنها یک برنامه پرمخاطب دارد که اکثر قواعدش مطلوب نظر بینندگانش واقع شده و علی رغم پخش در ساعات پایانی دوشنبه هر هفته، میلیون ها بیننده را حفظ کرده و هر هفته با حجم پیامک های میلیونی، به مدیران صداوسیما یادآوری می کند که دست زدن به این برنامه توهین آشکار به خواست میلیون ها ایرانی است.

برای حذف چنین برنامه ای یا تغییر ساختار و مجری اش نمی توان به سادگی به ترکیب چنین برنامه ای دست زد، چرا که فرذوسی پور برخلاف جیرانی در هفت باج نداده و در بسیاری از اوقات، از خط قرمزهایی عبور کرده که ورای انتظارات بینندگانش بوده و تحسین افکار عمومی را در پی داشته است.

حال در چنین موقعیتی که عادل فردوسی پور به عنوان تهیه کننده و مجری محبوب ترین برنامه صداوسیما در اوج قرار دارد، یکباره پشتیبان اصلی این برنامه تغییر می کند و اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سوم سیما که سال ها عده ای در پی تغییرش بودند، اما به واسطه ریشه های خاص وی، توانش را نداشتند، بالاخره کنار گذاشته می شود و این شیوه تغییر دقیقاً مدل موسوم به "مهرورزی" است که در نهایت منجر به برگزاری مراسم تودیع و معارفه با حضور جمع وسیعی از سیاسیون و چهره های سینما و تلویزیون در خارج از صداوسیما، در غیاب مدیران این نهاد عریض و طویل شد.

 

فردوسی پور نیز از چهره هایی بود که بدون توجه به عواقبش به مراسم تقدیر از پورمحمدی رفت و از حمایت های مدیر کرمانی شبکه سه در دوره حضورش در راس جدی ترین شبکه سیما تقدیر کرد.

یکی از نخستین مسائلی که با این تغییر برای کارشناسان حائز اهمیت بود، رویکرد مدیر جدید شبکه سوم سیما به برنامه نود به عنوان سرمایه منحصر به فرد این شبکه بود. آیا مدیر جوان شبکه سوم می تواند در سطح پورمحمدی این مجموعه را در اوج حفظ نماید، یا با کوتاه آمدن مکرر در برابر فشارهای بیرونی که بابت نود بر روی پورمحمدی نیز بود، دست فردوسی پور را می بندد و نود همچون دیگر برنامه های صداوسیما به سمت مبدل شدن به یک برنامه نیمه خنثی با پوشش و توجه حداقلی به جنجال و حاشیه های فوتبال گرایش خواهد یافت و ریزش مخاطب آخرین سنگر مردم در رسانه شان نیز رخ خواهد داد و فواره نود نیز رو به پایین خواهد آمد؟! برای پاسخ به این پرسش باید دید گرایش مدیر تازه شبکه سوم سیما به کدامین سو است و اصولاً از چه وزن مدیریتی برخوردار است؟

مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سوم سیما به عنوان مدیر گروه معارف این شبکه پست گرفت و از همان زمان شایعاتی درباره جایگزینی وی به جای پورمحمدی شنیده می شد که البته جدی گرفته نمی شد. اما در نهایت شوخی شوخی، جدی شد! گفته می شود تولید برنامه «سمت خدا»‌ ابتکار و اوج شاهکار زین‌العابدین بوده و لابد بابت همین موفقیت، بدون برخورداری از سابقه مدیریت در یکی از شبکه های کم مخاطب تر، در راس پرمخاطب ترین شبکه سیما قرار گرفته است. در هر حال انتظار می رفت او مدیر شبکه قرآن به عنوان حوزه ای که در آن موفق بوده، شود و حداقل یک مدیر خبره جانشین پورمحمدی شود و کوهی از تجربه جای یک مدیر باتجربه را بگیرد.

مدیر جدید شبکه سه سیما روز گذشته در گفت و گو با ایسنا درباره‌ رویکردش درباره‌ برنامه‌ پرمخاطب «90»، گفت: «پاسخ این سوال را می‌توان روی آنتن و در این چند برنامه‌ای که از «90» در مدت مدیریت من روی آنتن رفت، دید. «90» از برنامه‌های شاخص سازمان صداوسیماست و نگاه ما به «90» هم از چیزی که روی آنتن پخش می‌شود کاملا مشخص است» او در عین حال «نود» را با برنامه تولیدی خود یعنی «سمت خدا» قرار داد و عنوان کرد: «من طرح چنین سوالی را اساسا منطقی نمی‌بینم، چرا که ما برنامه شاخص در شبکه سه زیاد داریم؛ مثلا برنامه «سمت خدا»‌ هم از برنامه‌های شاخص و بِرند در حوزه معارف است. حتی چندی پیش این برنامه فراخوانی داده بود که چند هزار نفر از اقشار مختلف به مسجد بلال آمده بودند. ما از این برنامه‌ها در شبکه سه زیاد داریم؛ اگر فقط برنامه‌ «90»‌ را داشتیم من در موردش صحبت می‌کردم. این که من بخواهم راجع به یک برنامه اظهارنظر کنم با مدیریت کلان یک شبکه سازگار نیست و ممکن است موجب گلایه بقیه همکارانمان شود و احساس کنند نسبت به برنامه آن‌ها بی‌توجهی می‌کنیم.»

البته برنامه سمت خدا هم در نوع خود برنامه موفقی بوده، اما ظاهرا مدیر تازه شبکه سه می خواهد به تفاوت مخاطب میلیونی برنامه نود با مخاطب دیگر برنامه ها توجه کند. اما در مجموع حرف خودش را به خوبی بیان کرد و صراحتاً به این نکته باریک تر از مو اشاره کرد که رویکردش درباره برنامه پرمخاطب «90» در این چند برنامه ای که در مدت مدیریش بر روی آنتن رفت، دیده شده است. شاید بتوان به طور ملموس در همین برنامه اخیر «90» این تغییر را جست. فردوسی پور به شکل محسوسی در نقد فاجعه تاریخی سه شکست تیم ملی فوتبال نوجوانان و ناکامی در صعود به جام جهانی، حذف تیم ملی فوتسال از جام جهانی و شکست تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی در مسیر صعود به جام جهانی مراعات کرد و این مراعات با نقدهای جدی در رسانه های تخصصی همراه شد.

 

عده ای او را به واسطه آن که از کفاشیان نیز در زمان انتخاب مجددش حمایت کرد، در باند کفاشیان خواندند و گروهی دیگر نیز از گرایش عادل به محافظه کاری سخن به میان آوردند. اما شاید واقعیت ماجرا، نمود یافتنِ رویکردِ مدیرِ تازه شبکه در این برنامه بود!

با این اوصاف دیر یا زود این برنامه نیز می تواند به یک برنامه خنثی و یا کم اثر تبدیل شود و عادل فردوسی پور نیز فعلاً با پایین کشیدن فتیله این برنامه همراهی کرده است. این اتفاق تلخ در حالی رخ می دهد که عموم بینندگان فردوسی پور را می شناسند و افت جنبه انتقادی «90» را از چشم او خواهند دید و در صورت افتادن نود در شیب افت مخاطب، محبوبیت فردوسی پور نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

با این اوصاف انتظار می رود اگر قرار است نود در یک پروسه طولانی به برنامه ای شبیه به ورزش از نگاه یک با اجرای بهرام شفیع، مجری و تهیه کننده مادام العمر این برنامه مبدل شود، عادل فردوسی پور در اوج برنامه را تحویل دهد و سلاخی محبوب ترین صدا و تصویرهای سیما در روزهای سکوت قناری سیما رخ ندهد و عادل در اوج و پیش از آن که نابودی این برنامه به اشتباه به پای او ثبت شود، بپرد و اگر جز این است و قرار است نود همچنان بر مسیر نقادی خود با شدت و حدت بیشتری اصرار بورزد، رویکرد هفته های اخیر تصحیح شود.
منبع: بازتاب

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-11-28 19:24

دیدگاه‌ها

تصویر بهروز
سلام اوج چی چیه ؟ خیلی وقته که برنامه نود تکراری و ملال آور شده . مریض شدیم از بس فروسی پور اوم و مزه ریخت .
ارسال شده توسط بهروز در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
نود بهترين برنامه صدا و سيما است
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
نود هميشه خواهد ماند حتي اگر بازيچه شود
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
فردوسی پورم دیگه از سکه افتاد برا خودش که بد نشد کلی پول به جیب زد، الانم دیگه خریدارش کم شده میخواد بگه داره تو اوج خداحافظی میکنه، اینم مثل خبرنگار 20:30 همیشه مثلا حقو میگفت ولی همیشه برا اینکه دو طرفو نگه داره یکی به نعل می زد یکی به ....
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید