کدخبر :10230 پرینت
03 آبان 1392 - 14:29

برزیل از شنود مکالمات تلفنی مرکل در برنامه جاسوسی امریکا انتقاد کرد

متن خبر

رئیس جمهور برزیل از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) در شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سیتنا، دیلما روسف، از «واکنش فزاینده» کشورهای قربانی جاسوسی امریکا خبر داد و تاکید کرد: هچ کس، هیچ کشور دموکراتیک اجازه ندارد این گونه، حاکمیت و حقوق مدنی و بشری را نقض کند.

رئیس جمهور برزیل در ادامه توجیه امریکا را که می‌گوید، فعالیت جاسوسی این کشور در راستای مبارزه با تروریسم است، رد کرد و گفت: این مطلب در مورد من صدق نمی‌کند و فکر نمی‌کنم در مورد شنود مکالمات تلفن همراه مرکل نیز صدق کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه (۲۳ اکتبر) در واکنش به گزارش‌های اخیر مبنی بر جاسوسی امریکا از مکالمات تلفنی وی، با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا تماس گرفت و شفاف‌سازی و توضیح فوری واشنگتن را درباره این موضوع خواستار شد.

صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی با اوباما، این گونه فعالیت‌های کنترلی و جاسوسی را در صورت صحت، نوعی «نقض جدی اعتماد» دانست و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بر «توضیح فوری و کامل» دولت اوباما تاکید کرد.

روسف نیز قربانی جاسوسی ان.اس.ای بوده است؛ شبکه تلویزیونی برزیلی «گلوبو»، اول سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی، گزارش داد، آژانس امنیت ملی امریکا در فعالیت‌های جاسوسی خود، ارتباطات الکترونیکی و اینترنتی، مکالمات تلفنی و پیامک‌های رئیس جمهور برزیل را نیز هدف قرار داده است.

افشای جاسوسی‌های امریکا از برزیل، روابط دو کشور را به شدت تیره کرده است؛ رئیس جمهور برزیل ماه گذشته (سپتامبر ۲۰۱۳) در واکنش به فعالیت‌های جاسوسی امریکا سفر خود به واشنگتن را لغو کرد.

برزیل همچنین اعلام کرده است، قصد دارد با تدابیری چون ذخیره داخلی اطلاعات و برقراری ارتباط مستقیم با اروپا و همه کشورهای امریکای جنوبی از طریق شبکه‌های کابل زیردریایی فیبر نوری، اینترنت-محوریِ امریکا را دور بزند و شبکه‌ای عاری از جاسوسی امریکا شکل دهد.

روسف در سخنان اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم اجرای قوانین بین‌المللی برای حفظ حریم اطلاعات شخصی و محدود کردن برنامه‌های جاسوسی در کنترل اینترنت و ارتباطات الکترونیکی تاکید کرد.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمان‌کار سابق آژانس امنیت ملی امریکا (NSA/ ان.اس.ای) مبنی بر اطلاعات طبقه‌بند‌ی شده درباره برنامه‌های جاسوسی امریکا، بیم و نگرانی آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر را برانگیخته است.

ادوارد اسنودن پیمان‌کار سابق ان.اس.ای و کارمند سابق سیا، مدارکی را فاش کرده است که نشان می‌دهد، سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) و همچنین پلیس «اف بی آی» افزون بر شنود مکالمات تلفنی،به فعالیت‌ها و اطلاعات اینترنتی میلیون‌ها شهروند امریکایی و اروپایی دسترسی داشته است.

اسنودن نمایی از سامانه جاسوسی «PRISM» را فاش کرد که بر مبنای آن سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) و پلیس «اف بی آی» اجازه یافته‌اند به سرورهای شرکت‌های مهم اینترنتی از جمله گوگل، یاهو، اپل، مایکروسافت، فیس‌بوک و امریکن آنلاین (AOL) دسترسی داشته باشند.

این سامانه جاسوسی، ایمیل‌ها، ویدئو چت‌ها، پیام‌های کوتاه را به دقت رصد می‌کند و از امکانات و تجهیزات برای ردیابی و دنبال کردن مظنونان خارجی برخوردار است.

رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا (ان اس ای) با افشاگری اسنودن مبنی بر فعالیت‌های جاسوسی آن در کشورهای دوست، ابعاد تازه و گسترده‌تری یافت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.