کد مطلب: 

427

وایمکس رو به شکوفایی است

وایمکس رو به شکوفایی است

سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) - با توجه به آن که نهادی مانند کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده به تازگی بهره‌برداران را به ارایه‌ قابلیت‌های فراگردی ارتباطات داده‌ای ملزم کرده است امکان دارد افزاره‌هایی هم از چندین فناوری رادیویی پشتیبانی کنند بنابراین مهم نیست که کاربر از کدام شبکه استفاده می‌کند همین که دستگاه مورد استفاده‌اش کار کند کافی است.

وایمکس جزو فناوری‌های نسل چهارم به شمار آمده است که جزو اصطلاحات جادویی بازاریابی و رو به گسترش است بنابراین چه دلیلی دارد که کاربران به سراغ این خدمات نروند.

در آمریکای شمالی موفقیت وایمکس و البته نوع سیار آن تا حد زیادی به کارکرد شرکت‌های اسپرینت و وایمکس بستگی دارد. این شرکت‌ها در واقع شریک بهره‌برداران کوچکی هستند که به صرفه‌ی مقیاس در حد بیش‌تری نیاز دارند. شاید هم بهره‌برداران وایمکس ائتلافی تشکیل دهند تا از پس انحصار ای‌تی‌اندتی و تی‌موبایل در قلمرو جی‌اس‌ام برآیند.

بسیاری از این بهره‌برداران کوچک وایمکس ثابت را به کارگرفته‌اند و در کیلومتر آخر(last mile) جانشین دی‌اس‌ال و مدم‌کابلی کرده‌اند. سال پیش بود که گروه پروژه مشارکت نسل سوم (3GPP) استاندارد نسل آینده وایمکس یعنی 802.16m را به عنوان استاندارد رسمی نسل چهارم تصویب کرد.

سامانه‌های دسترسی توزیعی (سادت) درون‌ساختمانی که مختص شبکه‌های درون ساختمانی نسل سوم و چهارم است از وایمکس پشتیبانی می‌کنند.

واقعیت این است که در صنعت مخابرات همه به دنبال پاسخ‌های سیاه و سفید هستند در حالی که برندگان می‌توانند متعدد باشند. جا برای رقبای متعدد هم وجود دارد. تاریخ مخابرات هم پر از نبردهای حماسی میان استانداردها بوده است؛ نبرد GSM و CDMAone، نبرد EVDO و W-CDMAو به تازگی نبرد وایمکس و سایر استانداردها. اما اکنون می‌توان گفت که نبرد استانداردهای رقیب و مراجع رقیب (IEEE و3GPP) پایان یافته است.

وایمکس برای شبکه‌های کلان‌شهری بهترین است و پوشش‌دهی آن کیلومتری است نه متری.

موسسه‌ IEEEدر سال 2004 استاندارد 802.16 را تصویب کرد و تازه‌‌ترین ویراست آن 802.16m است که برای خدمات ثابت، سرعت گذردهی 40 مگابیت در ثانیه را به دست می‌دهد.

به این ترتیب می‌توان گفت وایمکس از فناوری‌های نیرومند و بسیار مطلوب است و برای کاربردهای شهری عالی است. بنابراین بسیاری از شهرها در حال گذار از وای‌فای به وایمکس هستند. زیرا وایمکس نسبت به وای‌فای کم‌تر دچار اختلال می‌شود و هر ایستگاه پایه‌ آن می‌تواند تا 45 کیلومتر را پوشش دهد. در واقع وایمکس در مقایسه با وای‌فای با تعداد ایستگاه پایه‌ کم‌تر و هزینه‌ کم‌تری می‌تواند شهرها را پوشش دهد.

نگارنده: عباس زندباف

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-10-02 15:15

افزودن دیدگاه جدید