کدخبر :3883 پرینت
19 شهریور 1391 - 17:06

حضور در دنیای مجازی حساب و کتاب دارد

متن خبر

سیتنا - در واقع امروزه هر چقدر به وسعت دنیای مجازی افزوده می‌شود، به همان میزان نیز عمق خطرات و آسیب‌های این جهان غیرقابل لمس افزایش می‌یابد.

برای مثال کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک شدن سایت شخصی شما، لو رفتن اطلاعات خانوادگی کاربر و... تنها گوشه‌ای از خطرات رخ داده در بی‌شمار سایت‌های اینترنتی است.

یکی از هنجارهای پذیرفته شده و مورد استقبال در دنیای مجازی این است که از این فضای غیرملموس برای دوستیابی و چینش روابط اجتماعی خود استفاده نکنیم، زیرا به طور کلی این فضا برای ارتباط‌گیری اولیه با انسان‌های ناشناس پرخطر است و وجود بی‌شمار افراد آسیب‌دیده از ارتباط‌های ناسالم اینترنتی، دلیل محکمی است برای اثبات این‌که دوستیابی در فضای مجازی با فرهنگ صحیح حضور در این دهکده جهانی تناقض دارد.

اما وجود همه این خطرات، به این معنی نیست که از مزایای پرشمار دنیای مجازی غافل شویم؛ درواقع جهان اینترنت نیز همچون سایر نوآوری‌های بشر، دارای نقاط مثبت و منفی است که کاملا به نوع استفاده فرد از نوآوری‌های جهانی ارتباط دارد.

برای مثال به احتمال قوی، برای بسیاری از ما پیش آمده است که ساعت‌ها در صف پرداخت قبض آب و برق و... وقت با ارزش خود را تلف کرده‌ایم یا برای انجام یک کار ساده اداری، از هفت‌خوان رستم گذر کرده باشیم، اما در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی در کشور و استفاده بهینه ما از این فرصت الکترونیکی، می‌توان قبوض را به صورت اینترنتی پرداخت یا بسیاری از امور اداری را از طریق شبکه‌های اینترنتی حل و فصل کرد.

حتی می‌توان بسیاری از خریدهای معمولی زندگی خود را از طریق دنیای مجازی انجام دهیم و درواقع با بهره‌گیری اصولی از فضای مجازی می‌توان هم در وقت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

به هر حال، شاید پربیراه نباشد اگر بگوییم ما از نظر دسترسی سریع به امکانات اینترنتی و تسهیل در انجام بسیاری از امور طاقت‌فرسا، نسل خوشبختی هستیم و در مقایسه با گذشتگان باید شکرگزار این نعمت باشیم، اما نباید از خاطر برد که اینترنت هم مثل مترو، ماهواره، تلفن و هزاران هزار نوآوری بشر، زمانی کاملا در خدمت منافع عمومی قرار می‌گیرد که مسیر اختراع، فرهنگ‌سازی و مصرف را بدون هیچ‌گونه تقدم و تاخری بپیماییم.

امین جلالوند - گروه جامعه بولتن نیوز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.