کد مطلب: 

3596

نفرت از رژیم صهیونیستی در یک برنامه تلویزیونی

وقتی در وسط یک برنامه طنز تاکشو (گفتوگومحور) مصری به میهمانان گفته میشود که برنامه مربوط به یک تلویزیون اسراییلی است، آنها شدیدا خشمگین میشوند و این نشاندهنده نفرت مردم نسبت به این رژیم جعلی است که بازتاب رسانهای گستردهای پیدا کرده است.

«الحکم بعد المزاوله» برنامهای است که هر شب توسط شبکه ماهوارهای نهار در ماه رمضان پخش میشود و در آن میهمانانی بهعنوان شرکت در تاک- شو یک شبکه آلمانی دعوت میشوند.

اما در اواسط برنامه به آنها گفته میشود که این برنامه بهصورت مستقیم در حال پخش از یک شبکه اسراییلی است.

میهمانان، هنرمندان، سیاستمداران و نویسندگان همگی خشمگین میشوند.

یکی از آنها که بازیگر است، یک کشیده بهصورت مجری زد. یکی دیگر به فردی که نقش تهیهکننده برنامه را بازی میکرد حمله کرد.

در حالیکه برخی این حس را منحصر به طبقه پایین مردم میدانند، اما این برنامه که رمضان سال‎‎های گذشته نیز پخش میشد، گوشهای از بدبینی و نفرت نخبگان فرهنگی مصر را نیز به نمایش گذاشت.

در یکی از جدیدترین قسمتها، هنگامی که از ایمن قندیل (بازیگر کمدی) درباره نظراتش در مورد اسراییل سوال میشود، وی کم کم عصبانی میشود.

در این زمان یکی از حاضران در استودیو که در حقیقت یک بازیگر است- وی را خطاب قرار میدهد و میگوید از اینکه وی را در تلویزیون اسراییلی میبیند، ناخشنود است.

قندیل از جای خود بلند شد و به یکی از اعضای گروه برنامهساز حمله کرد و با یک کشیده، مجری را بر روی زمین انداخت.

محمود عبدالغفار یکی دیگر از بازیگرانِ مهمان برنامه فریاد زد: «کافیه! چه اتفاقی در کشورم در حال رخ دادن است؟ نمیخواهم بخشی از این توطئه باشم.» پس از آن مشتی به تهیهکننده زد و موهای وی را کشید!

یکی از میهمانان برنامه گفت که با گذشت 30 سال از تفاهم صلح با رژیم صهیونیستی، اکثریت مردم بهخصوص روشنفکران همچنان با اسراییل مخالف هستند.

در صورتی که از طرف بازیگران یا روزنامهنگاران اقدامی سر بزند که نشاندهنده تمایل آنها به بهبود روابط با رژیم اشغالگر باشد، آنها وجهه ملی خود را از دست میدهند.

عبدالله السیناوی ستوننویس سیاسی که رمضان گذشته در برنامه شرکت کرده بود، اعتقاد دارد که ریشه دشمنی به چهار جنگ مصر با اسراییل در سال‎‎های 1948 تا 1973 و سیاست‎‎های آنها نسبت به فلسطینیان بازمیگردد.

وی میگوید: «آرمان فلسطین تنها بحث همبستگی نیست. خون شهیدان به پای آن ریخته شده است.»

«اوفر گندلمَن» سخنگوی بنیامین نتانیاهو (نخستوزیر رژیم صهیونیستی) در واکنش به این برنامه، آن را ترویجدهنده نفرت از اسراییل دانسته است.

وی در مصاحبهای با خبرگزاری فرانسه گفت: «چند قسمت برنامه را دیدم و برایم روشن است که آنها در حال ترویج نفرت عمومی نسبت به اسراییل هستند. این برنامه با اسراییل و با صلح با اسراییل میجنگد. هیچ نمونه مشابه با آن وجود ندارد؛ به خصوص در کشوری که توافقنامه صلح با اسراییل به امضا رسانده است.»

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هم این عنوان را برای مطلب خود انتخاب کرده است: «حاضران ضدسامیگری خشن را در تلویزیون مصر تشویق میکنند.»

هرگاه فعالیتی علیه صهیونیسم صورت میگیرد، آنها با اطلاق عنوان «ضد سامیگری»، آن را نژادپرستانه جلوه میدهند؛ در صورتی که مشکل افکار عمومی با قرائت سیاسی صهیونیستی است که در تضاد با آموزه‎‎های بنیادین یهودیت است.

در مورد این برنامه نیز رسانه‎‎های غربی و صهیونیستی با بزرگنمایی صحبت یکی از میهمانان که گفته بود «خدا یهودیان را نفرین کرده است» و فرد دیگری که به پروتکل بزرگان صهیون - بهعنوان نمادی از تمایل یهودیان به کنترل جهان- حمله کرده بود، از همین تکنیک استفاده کردند.

اما سیناوی تأکید میکند: «برنامه یک پیام را میفرستد. نباید آن را ضدسامیگری تفسیر کرد. این نفی عمیق اشغالگری اسراییل است.»

امسال این برنامه در حالی پخش میشود که حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر که توافقنامه صلح با اسراییل را به امضا رسانده بود، پس از 18 روز انقلاب سرنگون شد و پس از مدتی حکومت نظامی، اولین رییسجمهوری اسلامگرا در این کشور آغاز بهکار کرده است.

مبارک تمام تلاش خود را برای کنترل هرگونه اقدام ضداسراییلی انجام داده بود اما با سقوط وی، مخالفین بهصورت مکرر خط لوله موجود بهسمت رژیم صهیونیستی را منفجر کردهاند و سپس قرارداد گاز را نیز لغو کردند.

در سپتامبر گذشته هم با حمله و اشغال سفارت رژیم صهیونیستی، آن را مجبور به تعطیلی کردند. آنها ضمن خارج کردن هزاران مدرک، خواستار قطع رابطه با این رژیم و پاک شدن لکه ننگ قرارداد کمپ دیوید شدهاند.

 

خشم یمنی‎‎ها از توهین MBC

با وجودی که در میان یمنیها، تقسیمبندی‎‎ها و اختلافات زیادی وجود دارد، اما همه در یک مسأله متحد هستند؛ آن هم برنامه تلویزیونی ماه رمضانی که از آنها تصویر بدی ارائه میکند.

شبکه‎‎های مختلف عربی بودجه عظیمی برای تولید سریال‎‎های ماه رمضان خود اختصاص میدهند و مسأله پررنگ در این زمینه، پیام‎‎های سیاسی آنهاست.

برنامه طنز Wi Fi که توسط شبکه MBC دوبی پخش میشود، باعث خشم یمنی‎‎ها شده است زیرا آنها را «تروریست‎‎های ابله و ناآگاه» به تصویر میکشد.

وبسایت وزارت دفاع یمن نیز درباره «خشم یکپارچه مردم نسبت به سریال‎‎های سعودی که تصویر نامناسب و همراه با تحقیر وقیحانه از یمنیها ارائه میدهد» گزارش داد.

وکلا و فعالان یمنی اعلام کردهاند که شکایتی علیه شبکه فوق که مالکیت سعودی دارد انجام خواهند داد.

در این سریال، یمنی‎‎ها به گونهای نشان داده شدهاند که تنها به فکر بمبگذاری و خوردن و مکیدنِ قاط (گیاه با تأثیرات مخدر) هستند.

البته این شبکه ترجیح داد که درباره واکنش یمنی‎‎ها پاسخی ندهد اما یکی از منابع نزدیک به MBC گفت: «سریال تلاش میکند تا از طریق نمایش‎‎های طنز حرف خود را بزند و مانع از جنجال شود.»

وی مدعی شد که «سریال قصد توهین به هیچ گروه خاصی را ندارد.»


منبع: هفته نامه پنجره / حمزه نوری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-08-15 16:02

افزودن دیدگاه جدید