کد مطلب: 

272784

تداوم سیاست فیلترینگ تا چه میزان می‌تواند در محدود شدن دسترسی به پلت‌فرم‌های خارجی موفق باشد؟

در حالی که به نظر می‌رسد با اظهارات اخیر وزیر ارتباطات احتمال فیلترینگ دائمی اینستاگرام قوت گرفته است، آمار ضریب نفوذ تلگرام به رغم فیلترینگ این پلت‌فرم، نشان می‌دهد که تداوم سیاست فیلترینگ نمی‌تواند دسترسی به این گونه پلت‌فرم‌ها را به طور جدی محدود کند، در همین حال علی‌رغم هزینه‌های بسیار در سال‌های اخیر، پلت‌فرم‌های داخلی نتوانسته‌اند به بستر مناسبی برای جایگزینی پلت‌فرم‌های خارجی تبدیل شوند و صرفا روند استفاده از وی‌پی‌ان ها افزایش داشته است.
تداوم سیاست فیلترینگ تا چه میزان می‌تواند در محدود شدن دسترسی به پلت‌فرم‌های خارجی موفق باشد؟

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به شایعه فیلترینگ اینستاگرام، گفته است: شورای عالی فضای مجازی در این مدت جلسه‌ای نداشته است که بخواهد درباره اینستاگرام نظری ارائه دهد. مرجع تصمیم گیری در این زمینه وزارت ارتباطات نیست و برخی محدودیت ها بنا به شرایط کشور و به تشخیص مراجع ذیصلاح در کشور ایجاد شده است و برداشته شدن این محدودیت ها بر عهده مرجعی است که محدود شدن آن را ابلاغ کرده است.

وی همچنین در خصوص پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی هم افزود: این روزها وزارت ارتباطات به صورت شبانه روزی در حال فراهم کردن زیرساخت های سخت افزاری لازم و حمایت از افزایش کیفیت و سرعت پلتفرم های داخلی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی در مورد فعال شدن دسترسی به اینترنت ماهواره ای در کشور گفت: ما از فعالیت اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای که قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند استقبال می کنیم.

بنابر اعلام انجمن تجارت الکترونیک ایران، قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از 400 هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیش از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی همراه کرده است.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط این انجمن، همچنین «محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خسارت‌های سنگینی به کسب‌وکارها و بخصوص کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد می‌سازد».

در همین حال آمار ضریب نفوذ تلگرام به رغم فیلترینگ این پلت‌فرم، نشان می دهد تداوم سیاست فیلترینگ نمی‌تواند دسترسی به این پلت‌فرم‌ها را به طور جدی محدود کند، مگر اینکه سیاست پرهزینه‌ی قطع دسترسی به اینترنت بین الملل هم به طور دائمی اعمال شود.

در حالی که علی‌رغم هزینه‌های بسیار در سال‌های اخیر، پلت‌فرم‌های داخلی نتوانسته‌اند به بستر مناسبی برای جایگزینی پلت‌فرم‌های خارجی تبدیل شوند، صرفا روند استفاده از وی‌پی‌ان ها افزایش داشته است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم هم در همین راستا تاکید کرد: تا سخنی می‌گویم یا نقدی مطرح می‌کنم، فریاد‌ها بلند می‌شود که مگر در زمان شما فلان کار نشد و یا در زمان شما فلان سیستم پایه‌گذاری نشد؛ هر چند بسیاری از این انتساب‌ها صحیح نیست، اما فرض کنید همه ادعا‌های شما در مورد عملکرد بنده درست باشد، بنده با همه همین تجاربی که شما می‌گویید عرض می‌کنم: «این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است، آزموده را آزمودن خطاست».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-09-30 12:08

افزودن دیدگاه جدید