از نسخه فاشیستی «لاتاری» تا غیرت و پارتی بازی
فیلم «لاتاری» محمدحسین مهدویان با واکنش های متفاوت و نیز یک نشست پرسش و پاسخ طولانی، شلوغ و پرحاشیه در سینمای رسانهها به نمایش درآمد.
به گزارش ایسنا، شامگاه ۱۵ بهمن ماه فیلم لاتاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی محمود رضوی در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه نمایش داده شد و نشست خبری این فیلم که بیشتر عوامل آن از جمله حمید فرخ نژاد، جواد عزتی،هادی حجازی فر، ساعد سهیلی و نیز فیلمنامهنویس حضور داشتند، شلوغ ترین نشست پرسش و پاسخ فیلم های جشنواره تا روز سوم بود و ازدحام زیاد صدای اعتراض عده ای را هم درآورد.
در این نشست مهدویان ابتدا درباره موسیقی فیلم مورد سوال قرار گرفت مبنی براینکه آیا موسیقی و ترانه پخش شده در لاتاری با فیلم ربوده شده ارتباط دارد یا خیر ؟ که وی توضیح داد: ما رایت استفاده از آهنگ را از خواننده خریدیم اما همین امروز صبح مطلع شدیم که این موسیقی قبلا استفاده شده است و حالا بعد از جشنواره باید برای آن تصمیم بگیریم.
او در ادامه بیشتر درباره پایان بندی قهرمان گونه و خودسری های قهرمان فیلمش و نیز اینکه نسبت به دو اثر دیگرش عقبگرد داشته است خطاب قرار گرفت و در پاسخ به آن ها گفت: ای کاش خیلی از رفتارهای ما مثل ۴۰ سال قبل بود چون به نظرم این ما هستیم که عقبگرد کرده ایم. اگر منظور از فیلمهایی که قهرمانانش با چاقو رفتار میکردند، مثل فیلمهای جاهلی قدیمی است من مشکلی ندارم که کارم با آن ها مقایسه شود.
مهدویان در عین حال تاکید کرد: لاتاری فقط یک فیلم بود، یا یک هشدار است که ممکن است منجر به این نوع حوادث شود کمااینکه در کشور میبینیم از این اتفاق ها هم می افتد.
کارگردان این فیلم سپس درباره اینکه این نوع جواب دادن های او عملا نشان می دهد که ما میتوانیم در دستگاه اطلاعاتی خود کسانی را داشته باشیم که خودسر عمل کنند چون خودش الان در پاسخگویی مثل نقش «موسی» فیلمش رفتار میکندو اصلا همین نوع رفتارها کشور را مورد قضاوت قرار می دهد٬ مورد پرسش قرار گرفت که در جواب حمید فرخ نژاد که نقش یک مامور اطلاعاتی را دارد گفت: اصولا یکی چیزی هست به نام سینما و اگر قرار بود کسی بخاطر بازی هایش مجازات شود جان وین باید بارها اعدام میشد.
او افزود: همین نوع نگاه در این سوال نگاه سانسوری است، موسی شخصیت ملی ما نیست بلکه یک آدم دردمند است که راسا اقدام میکند ولی نماد ملی میتواند مرتضی همان مامور فیلم باشد٬ به همین دلیل کسی دولت ما را بخاطر ساخت چنین فیلمی محکوم نمیکند.
مهدویان هم اضافه کرد: اساسا همین نگه است که سانسور را ایجاد میکند و به همین دلیل چند ماه فیلم ما در شورای نظرات ماند تا مجوز کار گیرد.
وی با اشاره به قهرمان های فیلم های قدیمی و فیلم های همچون آژانس شیشه ای و نیز اینکه در فیلمهای آمریکایی قهرمان ها همه کار میکنند، گفت: لاتاری یک فیلم و تلنگر است و اصلا کار سینما همین است.
رضوی نیز در این باره ادامه داد: ما نمیتوانیم بگوییم امنیت ملی مهم است اما غیرت و عزت ملی مهم نیست. این ها در کنار هم باید باشند. بنابراین هر کسی خواست برای غیرت فیلم بسازد من همراه او هستم. همانطور که برای گرفتن مجوز لاتاری دو سه کفش عوض کردیم ولی این موضوع فقط به شورای پروانه ساخت مربوط نمیشود.
مهدویان در بخشی دیگر درباره ممیزی اظهار کرد: سیستم ممیزی در ایران خیلی پیچیده است و شما را وارد یک فرایند گفتگو میکنند. البته نسخه اولیه فیلمنامه پایان خشن تری داشت و فاشیستی تر بود و به نظرم مدام نرم شد. ضمن اینکه تغییرات دیگری هم کم کم پیش آمد که خارج از حوصله نشست خواهد بود.
تهیه کننده فیلم لاتاری در ادامه درباره ساخت فیلم در دوبی و اینکه حمایتی از سوی مراکز خاصی وجود داشته است؟ بیان کرد: ابتدا ما چهار کشور را دیدیم و در یکی مجوز هم برای کار داشتیم و ولی بعد نمیدانیم به چه دلیلی مجوز ما گرفته شد هر چند در نهایت در همان جا کار را پیش بردیم. اما در بخش کمک باید بگویم ما مثل یک یتیم با زبان الکن در کشوری دیگر و بدون حمایت کار خود را پیش بردیم.
محمود رضوی که در هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از حامیان قالیباف معرفی میشد، همچنین در پاسخ به اینکه آیا اگر قالیباف رییس جمهور شده بود باز هم در فیلمش این سیاه نمایی را نشان میداد یا خیر؟ گفت: من هیچ وقت غیرت ملی را سیاه نمایی نمیدانم و معتقدم جوشش غیرت، سیاه نمایی نیست. ضمن اینکه باید بگویم مردم هنوز درباره اتفاقات فرودگاه جده سوال دارند و معلوم نیست ماجرای آن چه شد. پس من و مهدویان باید کار خود را کنیم حتی هر چی میخواهد بشود. همانطور که به ما گفتند فیلم شما ممکن است توقیف شود ولی ما خواستیم تحت هر شرایطی ساخته شود.
او درباره سکانس آخر فیلم که مرد ایرانی با چاقو سراغ یک مرد سرشناس عرب میرود تا او را مجازات کند و اینکه آیا« این بخش پایانی بیانیه و رگ غیرتِ دار و دسته خود شماست»؟ گفت: این فرد خودسر نبود و براساس قاعده اصولی خود جلو رفت. من سازنده فیلم نیستم و فقط تهیه کننده فیلم هستم اما شاید بیانیه من هم باشد.
در ادامه این نشست مهدویان درباره تفاوت این فیلم با آثار قبلی اش که انقلابی و تصویرگر قهرمان های آن دوران بودند و اینکه آیا قصد دارد سراغ همان نوع فیلم ها مثل ایستاده در غبار باز هم برود؟ گفت: این هم نوع دیگری است و برای فیلم بعدی باید ببینیم چه پیش می آید و تصمیمی برای آینده ندارم.
این کارگردان جوان همچنین در پاسخ به اینکه اگر از او خواسته شود درباره سفارت عربستان فیلم بسازد این کار را میکند؟ گفت: ما قصد مبارزه نداشتیم. یک فیلم ساختیم که اجازه هم نمیدادند، پس هر راهی را رفتیم که فیلم بسازیم. اگر جایی هم لازم بود پارتی بازی کردیم.
رضوی نیز در این باره بیان کرد: من حاضرم آن فیلم را بسازم ولی باید تجازه دهند صفر تا صد عین واقعیت را بسازیم. چون شما روی ماجرا را میبینید و پشت ماجرا چیز دیگری است.
مهدویان همچنین در پاسخ به اینکه اگر شخصیت موسی فیلم قهرمان و الگو شود چه اتفاقی برای جامعه می افتد ؟ و نیز کارکرد رسانه ای سینما با بیان اینکه برخی معتقدند بعضی قهرمانان دوره های گذشته (انقلاب) هم تحت تاثیر «قیصر» بودند٬ گفت: من دراین باره با وجه رسانهای سینما کار ندارم و فکر میکنم تنزل دادن آن به سینما از ارزش وکارکرد آن میکاهد.
او در آخر درباره درباره حذف دیالوگ مربوط به سوسنگرد نیز توضیح داد: به احترام مردم سوسنگرد این کار را انجام دادیم چون دیدیم وقتی مردم منطقهای ناراحت شدند بهتر است این کار انجام شود اما تاکید میکنم که این مسئله سانسور نبود و این را هم با صدای رسا اعلام میکنیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید