کدخبر :6221 پرینت
30 اسفند 1391 - 06:02

مشکلات شبکه‎ شتاب در روزهای پایانی سال و ازدحام جلوی عابر بانک‌ها +عکس

متن خبر

"مطمئنا تنها علت این ازدحام در بانک‌ها مشکلات شبکه شتاب و اینترنت بانک نبوده بلکه افزایش تقاضای پول در روزهای پایانی سال و نیاز بیش از سقف ۲۰۰ هزار تومانی پرداختی توسط خودپردازها موجب افزایش مراجعه به شعب بانک‌ها شده است."

 

به گزارش سیتنا، تا پیش از آنکه به روزهای پایانی سال ۹۱ نزدیک شویم مسئولین بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها از آمادگی کامل خود برای استقبال از عید نوروز سخن می‌گفتند. آنها با اعتماد به نفس تمام ادعا می‌کردند که برای نیازهای پولی مردم عابربانک‌ها بدون ایران در این روزهای پرخرج و مخارج کار خواهند کرد و هیچ بانکی هم در استفاده از کارت‌های اعتباری خود مشکلی نخواهد داشت.

از سوی دیگر گفته می‌شد که برای برآمدن از پس تمام تراکنش‌های بانکی تدابیری اندیشیده شده و در این راه مشکلی نخواهد بود. با این وجود حالا که تنها یکی دو روزی به پایان سال باقی مانده و دسترسی به بانک‌ها و مسئولین بانکی به شدت کاهش پیدا کرده می‌بینیم که وضعیت بانک‌ها و تراکنش‌های بانکی با سال‌های گذشته تفاوتی نکرده و اوضاع همان است که بود.

بر این اساس از دیروز صبح و و در برخی مقاطع زمانی در روز گذشته امکان استفاده از اینترنت بانک‌ برای واریز و پرداخت وجود نداشته‌است. گفته می‌شود علت اصلی بروز این مساله ورود زیاد کاربران و سنگین شدن سایت بانک‌ها است.

در شبکه شاپرک هم مشکلاتی به وجود آمده به طوری که حجم تراکنش‌های ناموفق در این سیستم افزایش یافته و در پایانه‌های فروشگاهی اختلال‌هایی به وجود آمده است، به طوری که برای برخی دارندگان پایانه‌های فروشگاهی مبالغ پرداختی مشتریان سه روز بعد به حساب‌ واریز شده است. همچنین حجم تراکنش‌های ناموفق در این شبکه که تا مدتی پیش به کمتر از ۱.۵ درصد رسیده بود تا حدودی افزایش یافته است.

به گزارش فارس نکته قابل توجه در روز جاری، ازدحام شدید مشتریان در شعب بانک‌ها بوده‌. امروز اغلب شعب شلوغ بود به گونه‌ای که برای انجام کار بانکی بیش از ۵۰ نفر و در برخی مواقع تا ۱۰۰ نفر در نوبت قرار داشتند.

همچنین بسیاری از خودپردازها با کمبود پول نقد مواجه شده و پاسخگوی مشتریان نیستند.این در حالی است که بانک مرکزی برای پوشش کامل تقاضای پول نقد در خودپردازها به مردم اطمینان داده بود.

مطمئنا تنها علت این ازدحام در بانک‌ها مشکلات شبکه شتاب و اینترنت بانک نبوده بلکه افزایش تقاضای پول در روزهای پایانی سال و نیاز بیش از سقف ۲۰۰ هزار تومانی پرداختی توسط خودپردازها موجب افزایش مراجعه به شعب بانک‌ها شده است.

با وجود چنین مسائل و مشکلاتی که تفاوتی هم با سال‌های گذشته نداشته‌اند مشخص نیست که بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها و مراجع و سازمان‌های مرتبط خود را برای چه چیزی آماده کرده بودند. همین چندی پیش بود که بانک مرکزی گزارش داد که دست به نوسازی و به روز رسانی سیستم‌های خود کرده و برای همین میزان تراکنش‌های بی‌بازگشت افزایش پیدا کرده است. روزهای پایانی سال بار دیگر نشان داد که بانک مرکزی و بانک‌ها نه تنها توان برآمدن از پس نیازهای مردم را ندارند بلکه تمام وعده‌هایی هم که در این خصوص می‌دهند شعاری بیش نیست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.