کدخبر :6156 پرینت
26 اسفند 1391 - 07:28

هشدار! شیوه‌هاى مختلف کلاهبردارى از خودپردازها

متن خبر

مدیرکل فناورى اطلاعات بانک مرکزى تاکید کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خودپردازها فاقد آنتى اسکیمر هستند که ما براى نصب آنها پى گیرى هاى لازم را انجام مى دهیم.

به گزارش سیتنا، ناصر حکیمى - مدیر کل فناورى اطلاعات بانک مرکزى تاکید کرد: تجهیزات اضافه اى عمدتا روى خودپردازها نصب مى شود که این تجهیزات با کمى دقت قابل تشخیص و شناسایى است و اینها اطلاعات مربوط به نوار مغناطیسى کارت شما را دریافت کرده و بعد بااستفاده از اطلاعاتى که روى آن قطعه اضافه است کارت دیگرى را با کارت شما شبیه سازى مى کنند.

وى با بیان این مطلب اظهار کرد: یکى دیگر ازراههایى که براى برداشت حساب از کارت مردم انجام مى شود نصب دوربین در گوشه اى از خودپرداز است که سارقان از طریق دوربین به رمز مشترک دست یافته و اقدام به برداشت پول مى کنند که مردم مى توانند با گذاشتن دست خود روى دوربین مانع از دید دوربین شده و رمز خود را وارد کنند ولى صفحه کلید روشى است که معمولا سرقت از طریق آن انجام مى شود.

وى با بیان اینکه در این مورد در گذشته اطلاع رسانى هاى انجام دادیم گفت: بخشنامه اى را حدود یک سال و نیم گذشته به بانکها اعلام کردیم که آنتى اسکیمر بر روى تمامى خودپردازهاى خود نصب کنند که این آنتى اسکیمر قطعه اى است که روى قسمت کارتخوان قرار مى گیرد و مانع از اضافه کردن قطعه دیگرى بر روى صفحه کلید مى شود.

حکیمى در پاسخ به این سوال که اگر برداشت وجهى از حساب مشترکى با استفاده از این روش انجام شود مشترک باید چه کارى انجام دهد گفت: در حال حاضر قانون مشخصى در این زمینه وجود ندارد و ما نمى دانیم با چه خط کش و میزانى مى توانیم این موضوع را اندازه گیرى کنیم و نمى دانیم که خود مشترک تا چه میزان مقصر بوده است.

مدیرکل فناورى اطلاعات بانک مرکزى ادامه داد: در اکثر موارد گزارشاتى که به ما داده مى شود اگر مشخص شود کوتاهى از سمت بانک بوده ما آن بانک را ترغیب مى کنیم که خسارت مشترى را به گونه اى جبران کند ولى اندازه گذاشتن براى این موضوع و پرداخت خسارت خیلى راحت نیست و نمى توانیم به صورت قطعى بگوییم که این کار انجام مى شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

سلام در صورت امکان تصویر انتی اسکیمر.محل نصب دوربین احتمالی.و نوار مغناطیسی را
جهت توجه دادن نشان دهید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.