کدخبر :5978 پرینت
13 اسفند 1391 - 18:45

چند درصد از سایت‌های پربازدید کشور ایرانی هستند؟

متن خبر

مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده خدمات دیتا سنتر در ایران، بزرگترین دلیل انتقال میزبانی وب سرورهای داخلی به خارج از کشور و عدم استفاده از دیتاسنترهای ایرانی را گرانی نرخ پهنای باند اینترنت در کشور می‎داند.

 

به گزارش سیتنا، فریدون قاسم‌زاده در همایش بین المللی مخابرات ایران با اشاره به وضعیت توسعه دیتاسنترهای داخلی در کشور و کسب و کارهایی که از طریق ایجاد این مراکز داده قابل شکل گیری خواهد بود، اظهار داشت: در سال 2012 از میان 7میلیارد جمعیت جهان، 6 میلیارد نفر تلفن همراه داشته‌اند و در این سال آمار کاربران تلفن های هوشمند - اسمارت فون- از یک میلیارد گذشت؛ در همین حال باید گفت که در کشورهای مختلف افراد به راحتی با استفاده از اینترنت امور خود را انجام می‌دهند و در این میان بهترین راه برای دسترسی به اینترنت، تلفن همراه است. به همین دلیل اکنون حدود دو و نیم میلیارد نفر از جمعیت موبایل‌دار جهان از اینترنت تلفن همراه نیز استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این ارقام نشان می دهد که الگوی مصرف کاربران فناوری در دنیا به سمت فناوریهای بی سیم و قابل حمل در حرکت است اظهار داشت: در چنین شرایطی ایجاد مراکز داده در داخل کشور برای انتقال اطلاعات و تولید محتوای داخلی مهمترین بحثی است که باید به آن توجه ویژه شود اما با توجه به نرخ پهنای باند در شرایط فعلی نه تنها ایجاد مراکز دیتاسنتر به صرفه نیست بلکه سایتهای ایرانی نیز ترجیح می دهند با قیمتهایی بسیار کمتر، میزبانی سرورهای خود را به خارج از کشور بسپارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 91 درصد سایت‌های تاپ و پربازدید کشور را سایتهای ایرانی تشکیل می دهند و تنها 9 درصد سایت‌های پربازدید کشور سایت‌های خارجی هستند اضافه کرد: در این میان بخش عمده‌ای از این 9 درصد به سایت‌هایی مانند گوگل و یاهو مربوط می‌شود؛ اما نکته قابل توجه آنکه تنها 40 درصد سایت‌های ایرانی پربازدید، در ایران میزبانی می شوند و 60 درصد دیگر این سایتها به دلیل هزینه های بالای میزبانی داخلی، هاستینگ های خارج از کشور را انتخاب می کنند.

مدیرعامل دیتاسنتر افرانت تقسیم بندی دیتاسنترهای استانی را به نوعی نادرست دانست و گفت: برای ایجاد یک دیتاسنتر لازم است که الگوی ترافیکی بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و هر جا که ترافیک بالا است چنین مراکزی ایجاد شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.