کدخبر :591 پرینت
01 آبان 1390 - 16:11

تولید محتوا و نظارت بر آن مهم‌ترین چالش توسعه‌ی فضای تبادل اطلاعات

متن خبر

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: یکی از علل فراهم نبودن فضای تبادل اطلاعات در کشور و توسعه بیشتر فضای ارتباطی به مشکلات تولید محتوا و نظارت بر آن بر می‌گردد.

 

به گزارش سیتنا، "صابر فیضی" در گفت‌وگو با ستاد خبری ششمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که دی‌ماه سال جاری با موضوع «فضای تبادل اطلاعات» در تهران برگزار می‌شود، با بیان این مطلب افزود: برای توسعه ارتباطات باید پنج عنصر مؤثر به‌طور همزمان با هم توسعه یابند که این عوامل عبارتند از: زیرساخت‌های فیزیکی، قوانین، فرهنگ جامعه، نیروهای آموزش‌دیده و محتوا.

 

وی ادامه داد: اگر همه این عناصر به‌طور همزمان و با هم رشد کنند، ارتباطات الکترونیک در کشور به معنای واقعی آن تحقق می‌یابد.

 

فیضی تصریح کرد: در برنامه‌ چهارم طبق آنچه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود، رشد زیرساخت‌ها و نیروهای آموزش‌دیده به خوبی صورت گرفت اما برای تولید محتوا در نقطه صفر هستیم و ابهاماتی داریم.

 

وی افزود: اینکه مردم چه چیزی را می‌خواهند بدانند، چه استفاده‌ای از سیستم‌های آنلاین می‌خواهند داتشه باشند، سازمان‌ها و نهادها چه امکاناتی را می‌خواهند در قالب ارتباطات الکترونیکی به مردم ارائه دهند و... هنوز مشخص نیست.

 

مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به این سؤال که تولیدکننده محتوا باید چه کسی باشد، گفت: نظر شخصی من این است که حاکمیت باید بر محتوا نظارت داشته باشد اما نمی‌تواند تولیدکننده محتوا باشد. اگر حاکمیت تولیدکننده محتوا باشد، همین مسائل و ابهامات موجود تا سال‌های دیگر هم ادامه خواهد داشت و به جایی نمی‌رسیم و در نهایت مردم برای گرفتن محتوا باید به خارج از ایران مراجعه کنند.

 

وی در خصوص پارامترهای دیگر مؤثر در تحقق ارتباطات الکترونیک گفت: قوانین و مقررات خوبی در این زمینه وجود دارد اما این قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند. بحث بعدی موضوع فرهنگ جامعه است. فرهنگ جامعه سازگار با سیاست‌ها تنظیم نشده و در نهایت اینکه همه اضلاع پنج ضلعی توسعه ارتباطات الکترونیک یکسان رشد نکرده‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه تولید محتوا برای فضای تبادل اطلاعات مهم‌ترین چالش برای توسعه فضای تبادل اطلاعات است، خاطرنشان کرد: اولین موضوعی که باید به آن پرداخته شود، این است که مشخص شود صاحبان محتوا در جامعه چه کسانی ‌هستند؟ مسؤول محتوای الکترونیک چه کسی است؟ چه کار باید شود؟ چه کسی نظارت می‌کند و...؟

 

فیضی ادامه داد: بستر فیزیکی کار برای ایجاد فضای الکترونیکی تبادل اطلاعات آماده است ولی باید بر روی محتوا کار جدی صورت گیرد.

 

گفتنی است با توجه به رشد روزافزون فناوری و توسعه و گسترش تبادل اطلاعات و محتوای چند رسانه‌‌ای در شبکه‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات و ارائه سرویس‌های نسل جدید توسط فراهم‌کنندگان شبکه‌های ارتباطی، ضرورت ضابطه‌مند کردن استفاده از این خدمات و مشخص شدن مسؤولیت‌های استفاده‌کنندگان از خدمات و فراهم‌کنندگان شبکه و محتوا در قبال ارائه خدمات چند رسانه‌ای موضوع اصلی ششمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.