کد مطلب: 

4677

تشریح نحوه‎ی حمایت از تولیدکنندگان داخلی نرم افزار در گفت‎وگوی سیتنا با معاون سازمان فناوری اطلاعات

تشریح نحوه‎ی حمایت از تولیدکنندگان داخلی نرم افزار در گفت‎وگوی سیتنا با معاون سازمان فناوری اطلاعات

معاون توسعه و مدیریت شبکه‎ی سازمان فناوری اطلاعات، گفت: با تصویب مصوبه‎ای با عنوان مهاجرت به نرم افزارهای ایمن در کارگروه فاوا، حمایت از تولیدکنندگان نرم افزار در داخل کشور را وارد فاز اجرایی می‎کنیم.

 

مهندس "علی اصغر انصاری" در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا "citna.ir" در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی تلکام در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داخلی نرم افزار، اظهار داشت: در رسانه‎های دیجیتال، ساختارهایی برای موبایل و حتی بازی‎‏های کامپیوتری وجود دارد که عده‎ای را زیر سقف پوششی و حمایتی قرار می دهد  و البته عده ای نیز محروم می مانند، ولی اگر در کشور قانونی برای شفاف سازی حمایت از محصولات به صورت مدون تدوین شود تاثیر مثبتی در تولید داخلی خواهد داشت.

وی در خصوص برنامه‎های حمایتی از تولیدکنندگان نرم‎افزارهای داخلی، توضیح داد: یکی از محورهایی که اخیراٌ بر اساس بند الف ماده‎ی 46 قانون برنامه‎ی پنجم به ما تکلیف شده و آن را دنبال می کنیم حمایت از شرکت‎های دانش بنیان در تولید نرم افزار است.

 

وی ادامه داد: در این راستا باید سهم صنعت فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی به خصوص در حوزه‎ی نرم افزار و امنیت به 2 درصد برسد، که این امر محقق نمی شود مگر اینکه ما بتوانیم زمینه‎های حمایتی برای تولیدکنندگان نرم افزار داخلی را فراهم کنیم.

انصاری در ادامه توضیح داد: یکی از روش های حمایت از تولید کنندگان نرم افزار رگولیشن این فضا است که همان تنظیم بازار است. خیلی از دستگاه‎های دولتی به عنوان مشتریان کلان نرم افزارهای مختلف در حوزه‎های متنوع چه تخصصی چه عمومی به شمار می‎روند که می‎توانند به عنوان یک بازار خوب برای شرکت‎های خصوصی، تعاونی و شرکت‎هایی که در این حوزه‎ی فعالیت دارند در نظر گرفته شوند.

وی ادامه داد: اخیرا مصوبه‎ای تحت عنوان مهاجرت به نرم‎افزارهای ایمن را در کارگروه فاوا به تصویب رساندیم که در این مصوبه ابتدا در نظر داریم از طریق یک سایت رسمی فهرست نیازمندی نرم افزاری دستگاه های دولتی را اعلام کنیم بدین ترتیب بخش خصوصی و شرکت‎های فعال در این حوزه متوجه می‎شوند که در حال حاضر تقاضا به چه سمتی است.

 

انصاری ادامه داد: دومین کاری که در این مصوبه می‎خواهیم انجام دهیم این است که شرکت‎هایی که تولید نرم‎افزار دارند، نرم‎افزارهای خود را بر اساس جداولی که ما اعلام کرده‎ایم معرفی کنند. ما این نرم‎افزارها را به آزمایشگاه‎های تخصصی خود که هم اکنون در حال راه‎اندازی هستیم ارائه می‎دهیم. در صورت تایید نمونه‎ی نرم‎افزار در آزمایشگاه‎ها، در صورت لزوم آنها را توسعه داده و تعداد آن را زیاد می‎کنیم. قابل ذکر است پس از آن، فهرست نرم افزارهای تایید شده‎ی خودمان را هم اعلام می‎کنیم.

 

انصاری، در ارتباط با تهیه کنندگان نرم‎افزار دولتی، توضیح داد: دستگاه‎های دولتی که می‎خواهند نرم افزار تهیه کنند نیز ملزم هستند از این فهرست استفاده کنند و از شرکت‎هایی که نرم افزار مورد نظر آن‎ها را دارند و مورد تایید ما هستند نرم افزار خریداری کنند.

 

وی ادامه داد: سومین کاری که ما در این راستا انجام داده ایم، ارزیابی عملکرد دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی در بحث عرضه و تقاضا است.

 

انصاری در خصوص آینده‎ی این نرم افزارها، گفت: پیش بینی می‎کنیم که به این واسطه بتوانیم بازار خوب و تضمین شده‎ای را برای شرکت‎های خصوصی فراهم کنیم تا کسب و کار در این حوزه رونق یابد و ما نیز یتوانیم با این اقدام از شرکت های خصوصی حمایت کنیم.

انصاری توضیح داد: حرکت دیگری که انجام شده و به ثمر رسیده است، تدوین نظام جامع صادرات نرم افزار است. ما اعتقاد داریم می توانیم با توجه به پتانسیل های موجود در کشور سهم چشمگیری از بازارهای منطقه را به دست آوریم که برای تحقق این هدف فعالیت ها و مسوولیت های مختلفی برای بخش‎های مختلف پیش بینی کرده ایم که البته هنوز تصویب نشده ولی مطالعات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این تقسیم مسوولیت، در واقع بخش های مختلف باید تسهیلات لازم را برای تولید و صادرات نرم افزار فراهم کنند؛ از جمله تسهیلاتی که در نظامات و ضوابط حقوقی که در حوزه‎ی بانک، بیمه، گمرک و مالیات است. در واقع بخش های اقتصادی فعال در تولید نرم افزار باید بتوانند با تسهیلات بهتر کار بازاریابی بین المللی را به خصوص برای منطقه انجام دهند.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-11-18 20:41

افزودن دیدگاه جدید