کدخبر :4574 پرینت
19 آبان 1391 - 19:36

معاون سازمان IT در گفت‎وگو با سیتنا: با شبکه ملی اطلاعات هزینه‎ها کاهش و کسب و کارها توسعه می یابد

متن خبر

معاون توسعه و مدیریت شبکهسازمان فناوری اطلاعات، اظهار داشت: در شبکه ملی اطلاعات به گونه ای برنامه ریزی کرده و بسترها را فراهم می کنیم تا از یک سو تولید محتوای ما در فضای وب افزایش یافته و از سوی دیگر کسب و کارها توسعه یابد.

 

مهندس "علی اصغر انصاری" در گفتوگو با خبرنگار سیتنا "citna.ir" در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تشریح شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: اینترنت یک سرویس است و هر چه در آینده خدمات مبتنی بر شبکه وارد کشور شود با همان نام اینترنت مطرح می شود. همانند برخی برندهای قدیمی مانند "تاید" که سایر پودرهای رخت شویی که بعد از آن وارد بازار شدند توسط عموم مردم با همان نام "تاید" استفاده می شدند.

 

وی ادامه داد: اساسا اینترنت به سه بخش تقسیم می شود. اینترنت یک شبکه سه لایه ای است شامل لایه فیزیکی، لایه TCPو لایه IP آدرس. اینترنت یک مفهوم دیگرش وب است. عموم مردم معمولا با ساختار شبکه آشنا نیستند، ولی وقتی بگوییم اینترنت، یک مرورگر در نظرشان می آید که در بخش URLمی توانند آدرسی را وارد کنند و وارد سایت مورد نظر شوند. مفهوم عامتری از اینترنت نیز به گوگل اطلاق می شود و برخی فکر می کنند صاحب اینترنت گوگل است که البته اینچنین نیست.

 

انصاری در ادامه تشریح کرد: شبکه در کشور ما زیرساختی دارد که یک بخش آن شامل هسته مرکزی و لبه است که در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است. یک لایه دیگر، لایه شبکه های شهری است که عموما در اختیار مخابرات است و نهایتا لایه دسترسی است که علاوه بر مخابرات شرکت های PAP، وایمکسی ها و ISPها را شامل می شود، همچنین GPRS اپراتورهای موبایل و 3G که دسترسی به اینترنت با سرعت بالا را فراهم می کند را شامل می شود.

 

معاون توسعه و مدیریت شبکهسازمان فناوری اطلاعات، تاکید کرد: این شبکه در کشور ما وجود دارد. ولی بهره برداری مناسبی از این شبکه نمی شود. ما اساسا ترافیک را در گیت وی خودمان داریم که در شبکه داخلی مان توزیع می شود.

 

وی ادامه داد: ما در شبکه ملی اطلاعات تا آنجا که لازم است باید ترافیک را در داخل کشور تولید کنیم. یعنی گردش اطلاعات باید حتی الامکان در داخل کشور صورت گیرد. چه بسا ما سایت های خوبی در داخل کشور داریم که اینجا میزبانی نمی شوند. هدف اول ما انتقال همه این سایت های مناسب به داخل کشور و تامین زیرساخت برای سایت هاست که بتوانند داخل کشور رشد و نمو کنند.

 

انصاری در ادامه گفت‎وگوی خود با "سیتنا" گفت: در دنیا حدود 270 میلیون دامنه ثبت شده است. ما حدود 260 دامنه ثبت کردیم  یعنی یک هزارم دامنه های دنیا که با اضافه کردن دامنه های com. ، org. و net. به حدود دو برابر می رسد که حدود یک پانصدم دامنه های دنیاست. تعداد IP آدرس هایی که به داخل کشور اختصاص یافته حدود 9 میلیون است در صورتی که بالغ بر 7 – 8 میلیارد IP آدرس در دنیا توزیع شده است، پس سهم ما از IP آدرس های دنیا یک هزارم است. همچنین تعداد صفحات فارسی گوگل حدود یک هفتصدم کل صفحات است. اگر همه این اعداد را کنار هم بگذاریم متوجه می شویم تولید محتوای ما در صفحات وب رشد خوبی نداشته است؛ چراکه نسبت جمعیت ایران به جهان حدود یک صدم است. با نگاهی به این ارقام درمی یابیم که باید هرچه سریع تر این فاصله را کم کنیم.

 

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که وب در کشور ما رشد مناسبی نداشته است هزینه های بالای پهنای باند و میزبانی است. ما در شبکه ملی اطلاعات به گونه ای برنامه ریزی کرده و بسترها را به گونه ای فراهم می کنیم که زمینه حضور حداکثری سایت های داخلی در داخل کشور فراهم شود و زمینه رشد و توسعه سایت های داخلی به وجود آید و پهنای باند افزایش یابد.

 

انصاری اظهار داشت: در شبکه ملی اطلاعات هزینه ها را به قدری کاهش می دهیم تا شاهد این رشد باشیم. هدف دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه کسب و کارهاست. به عنوان مثال اپراتورها از ترافیک سایت ها استفاده کرده و هزینه پرداخت می کنند.

 

وی در پاسخ به برخی شائبه ها در خصوص بسته شدن شبکه جهانی اینترنت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: این سخن کاملا غیر تخصصی است. شبکه ملی اطلاعات در یک کلام یک زیرساخت است که زمینه را برای توسعه کسب و کارها فراهم می کند و در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم نمودن زیرساخت ها تلاش می کند.

انتهای پیام

http://www.citna.ir

خبر مرتبط: ارائه دهندگان خدمات میزبانی سایت‎های اینترنتی ساماندهی می‎شوند

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.