کدخبر :4329 پرینت
24 مهر 1391 - 20:08

عوامل دانلودهای غیرقانونی موسیقی دادگاهی می‌شوند

متن خبر
دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری از رصد سایت‌هایی که بدون رعایت حقوق مولف آثار موسیقایی را برای دانلود ارائه می‌کنند و معرفی آنها به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای برخورد خبر داد.

به گزارش سیتنا، سعید جابری‌انصاری دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر در توضیح وظایف این ستاد به خبرنگار مهر گفت: وظیفه اصلی ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری نظارت بر بازار نشر و توزیع آثار فرهنگی و هنری است و در این بین حفظ آثار فرهنگی و هنری در حوزه موسیقی هم در برنامه اجرایی این ستاد قرار گرفته است.

به گفته وی، در همین راستا تلاش شده تا بازار نظارت بر آثار منتشر شده به شکل رسمی باشد و برخورد با کپی غیرمجاز و حفظ حقوق مولف را تحت کنترل داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به چگونگی نظارت بر آثار گفت: وزارت ارشاد استانداردهایی را برای صدور مجوز در نظر دارد و در حوزه صیانت از آثار فرهنگی نخستین گام توجه به همین استانداردهای مورد قبول وزارت ارشاد بوده و این نظارت در حوزه انتشار فیلم، موسیقی، بازی‌های رایانه ای و ... است .

جابری‌انصاری در ادامه افزود: در این بین هنر موسیقی بسیار متضرر شده است و متاسفانه کپی آثار موسیقی بدون در نظر گرفتن استانداردهای تعریف‌شده بسیار اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که تعداد بسیاری از آثار موسیقی بدون داشتن هلوگرام رسمی از وزارت ارشاد، به صورت کپی غیرمجاز و با قیمت کمتر وارد بازار می‌شود و به شکل غیر رسمی به فروش می‌رسد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری در ادامه افزود: اهالی موسیقی بیش از سایر رشته‌های هنری تحت آسیب‌های این چنینی هستند بنابراین در این حوزه با توجه به انگیزه و پیگیری شخص حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد، حمایت از آثار موسیقی به شکل جدی در حال انجام است.

492834_orig.jpg

وی افزود : در این رابطه با برخی از کارشناسان حوزه موسیقی صحبت‌هایی داشتیم و راهکارهایی نیز ارائه شد تا بتوانیم در درازمدت حق مولف و امنیت سرمایه‌گذاری در این عرصه را افزایش دهیم و در این راه همراهی خود هنرمندان به نوعی سرمایه راه ما خواهد بود.

سعید جابری‌انصاری در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از دانلودهای موسیقی چه حرکت ویژه‌ای انجام شده است، گفت: سایت‌هایی را که اشاعه‌دهنده و به نوعی پیشرو در دانلود موسیقی هستند، رصد خواهیم کرد و این سایت ها و مجموعه‌های دانلود آثار موسیقی از طریق ستاد بررسی و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای برخورد با متخلفان معرفی می‌شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر برخوردهای سلبی بحث فرهنگسازی در این عرصه هم از اولویت‌های این ستاد است به این معنا که علاوه بر برخورد با مجرمان، اطلاع رسانی توسط دستگاه‌های مختلف مبنی بر آگاه‌سازی مخاطب از پدیده حقوق مولف و هنرمند باید صورت گیرد و این اطلاع رسانی به مرحله‌ای برسد که خود مردم دیگر آثار کپی شده را خریداری نکنند و خرید محصول اصل را به کپی ترجیح بدهد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری در پایان افزود: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید فعالیت‌های زیربنایی انجام شود و زیرساخت‌ها ساماندهی شود و به اعتقاد من برای رسیدن به این منظور باید اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی تشکیل شود که در این راستا آقایان درستی رئیس اتحادیه صوتی و تصویری و نوروزی دبیر اتحادیه ویدئو رسانه که هر دو زیر نظر اتاق بازرگانی مشغول فعالیت هستند، می‌توانند هسته اولیه تشکیل اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی باشند.

انتهای پیام

http://www.citna.ir

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.