کدخبر :4305 پرینت
22 مهر 1391 - 16:50

گزارش شفقنا از روز پایانی نمایشگاه رسانه های دیجیتال و غرفه های مذهبی آن

متن خبر

آخرین روز دوئل های سایبری هر لحظه به پایان خودش نزدیک تر می شود. همه در حال جمع کردن بساطشان اند و می روند تا باری دیگر و دوئلی دیگر...، نمایشگاه امسال هم Shut down شد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، ششمین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مصلی برگزار شد، مکانی که گرچه قرار بود محلی برای اقامه نماز باشد اما به لطف برگزاری چنین مراسم هایی کاربری اصلی اش از یادها رفته است. در اینجا غرفه داران با روش ها و ترفندهای تکنولوژیک خود برای هم کری خوانی می کردند و حال و هوای تازه ای به نمایشگاه می دادند، مخاطبان هم که یا به دنبال هدفی خاص یا برای گذراندن وقت به مصلی آمده بودند مدام از این این غرفه به آن یکی در رفت و آمد بودند، انسان های رباط نما، توپ های لیزری، بازی های رایانه ای، مسابقات جایزه ای، کیبوردهای مجازی، تصاویر سه بعدی و... مشتریان را به این سو و آن سو می کشاند.

 

در این بین نگاهی به کم و کیف مشتریان و وضعیت عرضه و تقاضای غرفه های مذهبی از دولتی و خصوصی تا غرفه های اماکن، موسسات و مراکز مذهبی که هر یک به نوعی با خلاقیتی جدیدتر و رنگ لعابی تازه به دنبال گرم کردن بازار خود بودند، خالی از لطف نیست. شاید به گفته غرفه داران و عرضه کنندگان محصولات مذهبی، هدف اصلی آن ها از حضور در نمایشگاه جلب افکار عمومی به ویژه جوانان و دانشجویان و سوق دادن آن ها به موضوعات و مسائل دینی بود اما بازار فروش و مشتریان این غرفه ها نیز هم در نوع خود جالب توجه بود.

 

کانون اندیشه جوان، پرسان، زمانه، نور، حضرت عبدالعظیم(ع)، آستان قدس رضوی، شیخ حسین انصاریان، مجمع فعالان سایبری ایثار و شهادت، جام نیوز، مرکز توسعه شبکه گرافیک اسلامی، سایت تبیان، حوزه علمیه اصفهان، موسسه فرهنگی دیجیتال هنر ناب اسلامی، آوای مهر کوثر، خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، پورتال جامع مهدویت و غیره نام هایی است که هر یک با سبک و سیاقی تازه مخاطبان را به خود فرا می خواندند. رضایت خاطر غرفه داران از تعداد و تنوع بازدیدکنندگان و هدفمند تر بودن تولید و عرضه محصولات دیجیتالی در حوزه های مذهبی و فرهنگی و... از جمله ویژگی های این غرفه ها نسبت به دیگر همسایگان شان بود.

 

به گفته مسوولین عرضه کننده محصولات و خدمات فرهنگی، اقشار مذهبی، طلاب و دانشجویان مخاطب اصلی آنان اند که گاه رهگذرانه از کنار این غرفه ها عبور کرده و گاه کنجکاوانه به تماشای آن ها می ایستند.  همچنین ساعاتی پیش از نماز ظهر و مغرب و عشاء شلوغ ترین ساعات نمایشگاهی بود که شاید در روزهای نخست گمان می شد چندان استقبالی از آن نشود اما هر چه به روزهای پایانی نزدیک تر می شدیم به مرور به آمار حاضران و تماشاگران مصلی تهران افزوده می شد تا حدی که غرفه داران باید تمام وقت ایستاده پذیرای میهمانان خود می بودند.

 

به طور کلی گرچه شاهد حضور متفاوت فعالان فضای مجازی کشور نسبت سال های گذشته و با محصولات جدیدتر در نمایشگاه رسانه های دیجیتال بودیم، اما غرفه های مذهبی از نظر تعداد و تنوع تغییر چندانی نکرده بودند که یا از نبود عزمی برای حضور در این عرصه ها از سوی صاحبان این بازار و یا میدان ندادن به آن ها از سوی مسوولان برگزاری این نمایشگاه نشأت می گیرد.

 

به نظر می رسد در شرایط کنونی که تمامی رسانه ها و فعالان سایبری که هر یک از ابزارها و فناوری های نوینی برای همراه کردن افکار عمومی با اهداف خود استفاده می کنند، برای رونق هر چه بیشتر محصولات فرهنگی و مذهبی، توجه به گسترش قلمرو فعالیت ها و تقویت کمی فعالان این حوزه بیش از پیش ضروری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.