کدخبر :4015 پرینت
29 شهریور 1391 - 20:36

آیا گوگل حاضر به عذرخواهی از مسلمانان است؟

متن خبر

توهین و حمله به شخصیت والای پیامبر (ص)، پای یک غول اینترنتی و تکنولوژیک محور را به صحنه باز کرد و مشخص نیست با وجود آشکار شدن توهین و واکنش مسلمانان به این اقدام تفرقه افکنانه، شرکت مذکور به لحاظ کردن نظر مخاطبان خود که نام و نشانی برای آن به ارمغان آورده اند، حاضر خواهد شد؟

به گزارش سیتنا به نقل از شفقنا، گوگل غول بی شاخ و دم اینترنت، شرکتی است که عوام به طور محدود هم که شده با فعالیت های آن آشنایی دارند و حتی در محافل و میان جمع رایج شده که اگر پاسخ به سوالی به طور مشخص وجود نداشته باشد یا ابهامی در میان باشد به شوخی به فرد پرسشگر گفته می شود که " گوگل کن یا بزن تو گوگلت"؛ که حداقل اگر خودش جوابی ندارد بتواند به یک منبع عظیم از اطلاعات وصل شود تا جوابی برای سوال خود پیدا کند.

این شرکت که با همین رسالت در سال 1998 از میان پژوهش دو دانشجو سر برآورد امروز خودش را سر زبان مردم انداخته و آنها را به نوعی با خدمات ویژه ای که ارائه می دهد به خود وابسته کرده است و اگر به عنوان مثال لحظه ای مخاطبان خود را ترک کند مشخص نیست که چه وضعیتی برای آنها پیش خواهد آمد...

شبکه فعالیت این شرکت که رفته رفته کامل تر شد و به وضعیت ارائه سرویس های مختلف دست یافت و به گونه ای جهانی تر شد، خوش خیالی مدیران و مسوولان این شرکت را دربرداشت به گونه ای که آرام آرام سیاست های خود را در کار پیاده سازی کردند و زمینه را برای ورود و همکاری با بخش های مختلفی که شاید مورد تأیید عوام نبودند، برای خود فراهم آورد و بر همین اساس مجبور شدند که رفتار خود را با محدودیت ها و سیاست های خاصی که مورد نظر طرفین بود،بنا کنند.

این رشته افکار و فعالیت ها که حدود 7 و 8 سالی است در کار گوگل بیشتر نمایان شده است منجر به این شده که سیاسی کاری های این شرکت بیش از اندازه و در پاره ای از موارد غیر قابل باور شود.

ایران کشوری بود که شاید بنا به اقتضائات زمان در این چرخه بی مهری ها قرار گرفت و در نظر گوگل درنیامد و علی رغم تمامی سودآوری و بازاری که در این کشور در دست دارد حاضر شد خادم اربابان سیاست شود و هویت خود را گم کند و خود را در برابر مخاطبانی که همین وجهه را برای این شرکت رقم زده اند، قرار دهد.

یک از این نمونه ها عنوان خلیج فارس است که از سطح نقشه ماهواره یی گوگل برداشته و جای آن خالی گذاشته شد و علی رغم تمامی اعتراضات و درگیری هایی که در بین ایرانی ها و عرب ها بر سر تعلق این خلیج شکل گرفت، این شرکت سکوت کرد و تنها گفت که ما موظف نیستیم که اسم تمامی مناطق را در نقشه های خود ذکر کنیم!! حرفی که با راه اندازی نقشه در تضاد کامل است چرا که رسالت نقشه در دسترس قرار دادن اماکن جغرافیایی است و اگر این گونه باشد که نیازی نباشد نام تمامی مناطق حفظ شود اصلا چه اجباری است که نقشه ای وجود داشته باشد؟! آن هم برداشتن نامی که موجب درگیری های تاریخی بین دو ملت می شود؟!

جالب اینجاست که تاریخ و پیشینه ای که از ایران در سازمان ملل وجود دارد و اسناد و مدارکی که وجود خلیج فارس را در این منطقه تضمین می کند مورد قبول گوگل واقع نشد و با بیراهه زدن خود درصدد ادامه دادن کار غیر اخلاقی برآمد و به وضوح برای همگان به اثبات رساند که بنده برخی اربابان عرب در جهت منافع اقتصادی و در راستای سیاست های برخی معاندان با اراضی ایران برآمده است.

این اقدام که بعد از حذف نام ایران از میان تمامی کشورهای موجود در لیست این شرکت و بستن دسترسی ایرانیان به برخی سرویس های این شرکت صورت گرفت یکی از موهن ترین اقدامات بود که درگیری های رسانه ای با گوگل را نیز در داخل کشور به وجود آورد.

چندی از این موضوع نگذشته که شاهدیم فیلم توهین به پیامبر بزرگ اسلام در سایت های ویدیویی این شرکت بار شده و تبلیغات کلیکی پیرامون آن صورت می گیرد که میزان بازدیدکنندگان را افزایش داده است و موجب تشویق به دیده شدن شده است که ناخواسته افراد بسیاری را به سوی آن سوق می دهد.

حال که درگیری پیرامون این موضوع از حد چارچوب ها هم خارج شده و به آتش کشیدن سفارتخانه در کشوری اسلامی ختم شده باز هم حاضر نشد که فعالیت خود را در این باره متوقف سازد تا جایی که تامی ویتر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به مسوولان یوتیوب هشدار داده که نسبت به فیلم ها و فایل هایی پیرامون توهین به پیامبر مسلمانان آگاه باشند و نسبت به انتشار آنها آگاه تر که البته در این درخواست هم اجباری در کار نیست اما چون نقشه توسط کسانی ریخته شده بود که حال به هدف مورد نظر خود رسیده اند دیگر نیازی نیست که یوتیوب بخواهد برای انتشار محتوایی این چنینی پای فشاری کند.

سایتی تکنولوژیک که با هدف ارائه خدمات ارتباطاتی شل گرفت به میزانی از حلقه ترسیمی برای هدف خود دور شد که امروز به سختی می توان عنوان سیاسی کاری را از فعالیت های آن گرفت و مسوولان این غول اینترنتی نیز که به این موضوع واقف هستند چاره ای جز ادامه مسیر ندارند چرا که راه برگشتی هم به ظاهر نخواهند داشت که در هر واقعه ای خود را سردمدار می کنند.

هم اکنون این سوال پیش می آید که در جهانی که وقتی شرکتی خودروساز، محصولی بی کیفیت را وارد بازار می کند یا آن محصول با نقص فنی در تعداد کلان رو به رو می شود، مدیر عامل آن در برابر مصرف کنندگان تعظیم می کند و به زانو در می آید در این میان گوگل حاضر است به دلیل تفرقه ای که حتی اگر به صورت ناخواسته در میان مسلمانان و سایر ادیان ایجاد کرد، سر تعظیم در برابر مخاطبان خود فرود آورد یا ...؟!

انتهای پیام

http://www.citna.ir

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.