کد مطلب: 

3973

رشد شدید قیمت‌ها در بازار کامپیوتر و موبایل

رشد شدید قیمت‌ها در بازار کامپیوتر و موبایل

این روزها بازار کامپیوتر، تجهیزات دیجیتالی و گوشی موبایل دوران سختی را سپری می‌کند. دورانی که با رشد شدید قیمت‌ها و کاهش عرضه به بازار توام است و چنین اتفاقی منجر به سردرگمی افرادی شده است که قصد خرید دارند.

به گزارش سیتنا، به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد خرید کامپیوتر، تجهیزات دیجیتالی و کامپیوتری دارند با این پرسش مواجهند که واقعا در چنین اوضاع و احوالی که شرایط بازار مدام در حال تغییر است بهترین اقدام چیست؟

آیا باید به توصیه‌های برخی از فروشندگان توجه کرد و کالا را با هر قیمتی که در بازار موجود است خریداری کرد؟ یا اینکه دست نگه داشت و منتظر کاهش قیمت‌ها بود؟ آیا باید به سراغ لپ‌تاپ‌های کارکرده برویم یا اینکه از میان مدل‌های موجود در بازار یک نمونه مناسب ولو گران قیمت را انتخاب کنیم؟

در این گزارش ما علاوه بر بررسی شرایط بازار طی یک هفته اخیر، سعی کرده ایم پاسخی برای این پرسش‌ها بیابیم.پس اگر قصد خرید کامپیوتر و... دارید این گزارش را بخوانید:

هفته پرنوسان بازار کامپیوتر و موبایل

هفته‌ای که گذشت برای بازار خرید و فروش کامپیوتر، تجهیزات دیجیتالی و گوشی موبایل هفته پرفراز و نشیبی بود. هفته‌ای که طی آن نرخ دلار آزاد بالا رفت و طبق معمول چنین اتفاقی منجر به افزایش قیمت و کاهش تقاضا در بازار شد.

اما این بار پیامدهای نوسانات نرخ ارز پررنگ‌تر از هر زمان دیگری بود و البته همچنان هست. رشد قیمت‌ها در بازار، امتناع فروشندگان از ارائه کالا به خریداران، ارائه قیمت‌های پرت و غیرمنطقی به خریداران بخشی از اتفاقاتی است که در بازار هفته گذشته شاهد آنها بودیم.

گروهی از کسبه هم از اواسط هفته گذشته واحد فروشگاهی خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده بودند. گروهی نیز به انجام کارهای خدماتی نظیر نصب اپلیکیشن و... روی آورده تا به این ترتیب دلیلی برای حضور در بازار داشته باشند.

این وضعیت حتی با کاهش 200 تومانی نرخ دلار آزاد طی یکی دو روز اخیر تغییر نکرد و همچنان فعالان بازار و فروشندگان کالاها را با نرخ روزهای قبل به فروش رسانده و ترجیح می‌دهند تا زمانی که نرخ دلار ثابت نشده است در قیمت‌ها تغییری ایجاد نکنند.

فعالان بازار همچنین از کاهش شدید موجودی در بازار خبر داده و می‌گویند، کاهش موجودی در کنار نوسانات نرخ ارز عامل مهم دیگری است که فعالان بازار را به افزایش قیمت‌ها ناچار کرده است.

به گفته آنها بسیاری از واردکنندگان و عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ از زمانی که نرخ دلار به رقم 2000 تومان رسید به امید ارزان‌تر شدن دلار آزاد یا تک نرخی شدن آن از ثبت سفارش و واردات کالا خودداری کردند.

گروهی هم آهی در بساط نداشتند تا نسبت به واردات کالا اقدام کنند. به همین دلیل موجودی لپ‌تاپ در بازار کاهش یافت. اکنون هم با توجه به اینکه احتمال نوسان قیمت دلار باز هم وجود دارد برخی از فروشندگان از فروش کالاهایشان خودداری کرده و با اعلام قیمت‌های پرت به مشتری سعی می‌کنند خریدار را از خرید منصرف کنند.

به‌عنوان مثالMAC BOOK PRO RETINA با‌ هارد 500 گیگابایتی SSD با قیمت‌های متفاوتی از شش میلیون و 500 تا هشت میلیون تومان در بازار عرضه شده است. حتی یک فروشگاه قیمتی حدود نه میلیون تومان برای این کالا ارائه داد.

کارشناسان بر این باورند که عدم نظارت بر بازار منجر به سوءاستفاده راحت برخی از کسبه از شرایط فعلی بازار شده است.

رشد قیمت‌ها

طی یک هفته اخیر، رشد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ و گوشی موبایل بیش از سایر کالاها به چشم آمد.

به گفته فعالان بازار، رشد نرخ دلار یکی از علت‌های افزایش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر است و از آنجا که لپ‌تاپ در رده کالاهای گران‌قیمت و البته پرفروش است، افزایش قیمت‌ها در بازار این کالاها محسوس‌تر است تا سایر کالاها.

در این زمینه گروهی از فعالان بازار از رشد 100 تا 300 هزار تومانی و گروهی از افزایش 50 تا 400 هزار تومانی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ، طی یک هفته اخیر خبر می‌دهند.

اما بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از اوایل هفته گذشته که نرخ دلار آزاد به بالاترین حد خود رسید، شاهد افزایش 100 تا 500 هزار تومانی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ بوده‌ایم که بیشترین میزان رشد قیمت مربوط به لپ‌تاپ‌های گران قیمت و جدید مانند لپ‌تاپ‌های سری retina اپل است. افزایش قیمتی که با وجود کاهش 200 تومانی قیمت دلار آزاد سر فرود آمدن ندارد.

در بازار تبلت هم شاهد یک جهش بلند قیمتی بوده‌ایم. به طوری‌که براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد این کالا با یک رشد 100 تا 120 هزار تومان افزایش یافته است. به طوری‌که در حال حاضر ipad new با ظرفیت 16 گیگابایت در حال حاضر با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بازار گوشی موبایل هم اوضاع و احوال به همین منوال است و شاهد یک رشد قیمت عجیب در بازار این کالا هستیم. رشد قیمتی که سقف آن 400 تا 500 هزار تومان است و مربوط می‌شود به گوشی

iphone 4s از خانواده اپل! در حال حاضر قیمت این گوشی در ظرفیت 16 گیگابایتی حدود یک میلیون و 650 تا یک میلیون و 700 هزار تومان است. در بازار کالا و تجهیزات دیجیتالی هم اوضاع به همین منوال است. به طوری‌که شاهد رشد 30 تا 100 هزار تومانی قیمت انواع پخش‌کننده موسیقی و به ویژه آی‌پاد تاچ اپل بوده‌ایم. به طوری‌که قیمت آی‌پاد تاچ با ظرفیت 8 و 32 گیگابایتی به ترتیب 530 هزار تومان و 730 هزار توماناعلام شده است.

خرید کنیم یا خیر؟

اگرچه شرایط بازار و روند قیمت‌ها باعث شده است تا گروهی که قصد خرید لپ‌تاپ یا سایر کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر را دارند، فعلا برای خرید اقدام نکنند.

اما گروهی هستند که ناچار به خرید بوده و ناگزیرند با وجود افزایش قیمت‌ها برای خرید اقدام کنند. البته فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند، با توجه به این موضوع که شرایط نوسانات نرخ دلار به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست، پیشنهاد می‌شود خریداران از میان مدل‌های موجود در بازار لپ‌تاپ خود را خریداری کنند؛ چرا که این احتمال وجود دارد که موجودی هم در روزهای آتی کمتر شود.

بهنامی، یکی از فعالان بازار هم می‌گوید: در شرایط فعلی اکثر مردم تنها به فکر اسم و مارک و همچنین مدل‌های جدید هستند. در حالی‌که با کمی فکر و بررسی می‌توانند لپ‌تاپی مناسب خریداری کنند و در ضمن هزینه اضافی هم صرف خرید لپ‌تاپ نکنند.

به‌عنوان مثال گروهی تصور می‌کنند اگر قصد انجام کار حرفه‌ای دارند باید حتما جدیدترین لپ‌تاپ اپل را خریداری کنند.

در حالی‌که این لپ‌تاپ ممکن است کاربرد چندانی برای آنها نداشته باشد. مثلا همین
pro mac book retina که وضوح تصویر صفحه نمایش آن بر سر زبان‌ها افتاده است و قیمت بالایی دارد تنها برای دیدن عکس و... با وضوح بالا مناسب است و در صورت چاپ هیچ چیز خاصی مشاهده نمی‌شود؛ چرا که ما چاپگری که بتواند تصویری با چنین وضوحی چاپ کند، نداریم.

توانا یکی دیگر از فعالان بازار هم افزود: توصیه من به خریداران لپ‌تاپ و سایر کالاها این است که انتخاب آگاهانه داشته باشند. وی نیز گفت: در حال حاضر اکثرا مانور زیادی روی تبلت‌های 4G و 3G می‌دهند، در حالی‌که خرید یک تبلت مجهز به WIFI برای برخی به صرفه‌تر است و کاربری راحت‌تری دارد. به این ترتیب که یک مودم جیبی خریداری کرده و به‌سادگی به اینترنت
متصل شود.

خلاصه کلام اینکه فعالان بازار و کارشناسان برای بازار روزهای سخت‌تری را پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند با توجه به نوسانات نرخ دلار و خودداری واردکنندگان از ثبت سفارش و واردات کالا در هفته‌های آتی با یک بازار واقعا خالی مواجه خواهیم شد. پس در شرایط فعلی بهترین کار خرید منطقی و عاقلانه کالا است.

منبع: دنیای اقتصاد

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-09-16 15:24

افزودن دیدگاه جدید