کدخبر :3728 پرینت
09 شهریور 1391 - 00:38

اجرای هم کدسازی شبکه‎ی تلفن ثابت در استان تهران؛ ایجاد 140 هزار کیلومتر شبکه‎ی فیبرنوری

متن خبر

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود و در راستای تحقق خدمت‌رسانی بیشتر بویژه در مناطق محروم، توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشد

به گزارش سیتنا، از زمان روی کارآمدن دولت نهم و دهم، می‌توان به موارد متعددی از سیاست های موفقیت آمیز دولت در حوزه های گوناگون اشاره کرد که همراه با تغییراتی مثبت، زمینه‌های مساعد برای برداشتن خیز رو به جلودر آینده را نوید می‌ دهد.
دولت نهم و دهم به مردم‌داری و مردم‌باوری که مورد تأکید همیشگی مقام معظم رهبری بوده است ، باوری عمیق داشته و به درستی یکی از خصوصیات و ویژگی های خود را «مردم داری و مردم‌باوری» قرار داده است و با تکیه بر عدالت طلبی از نظریه پردازی و شعارها عبور و وارد مرحله اجرایی شده است.


در هفته دولت 1391، در راستای اطلاع رسانی شفاف از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه های اجرایی، پایگاه اطلاع رسانی دولت در سلسله گزارش هایی به انعکاس فشرده و چکیده اهم خدمات و دستاوردهای وزارتخانه ها و سازمان ها در قالب فرصت خدمت ماندگار در طول دولتهای نهم و دهم می پردازد اما به طور یقین جمع آوری و انعکاس کامل عملکرد و خدمات دولت که در این مدت به اذعان بسیاری از افراد و حتی منتقدان تلاشی بی وقفه و بی نظیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته، کاری سخت است که مجالی طولانی می طلبد.


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود و در راستای تحقق خدمت‌رسانی بیشتر بویژه در مناطق محروم، توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشد.

 

بنابراین اهم اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم و دهم به شرح ذیل است:
بر اساس گزارش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات، در شکل گسترده و فراگیر محقق شده، به گونه ای که خوشبختانه امروز ،تعداد تلفن ثابت دایر از 3/20 میلیون شماره در سال 84 به 37/26 میلیون شماره در سال 91 افزایش پیدا کرده است.
همچنین،  باتوسعه خطوط تلفن  ضریب نفوذ تلفن ثابت، به صددرصد افزایش یافته وبه ازای هرخانواده ایرانی یک خط تلفن ثابت دایر شده است.
بر اساس این گزارش، تعداد مشترکین تلفن همراه در طی هفت سال اخیر از 5/8 میلیون نفر به 70 میلیون نفر افزایش یافته و همچنین، ضریب نفوذ مشترکین همراه از 12 درصد به رشد 92 درصدی در سال جاری رسیده است به طوری که از نظر پوشش تلفن‌های همراه در تمام کشور، قطعی‌های سرویس‌های مختلف و اینکه آیا کیفیت این خدمات در حد تعریف شده است یا خیر، کنترل‌های دائمی صورت می‌گیرد و خوشبختانه ایران جزو حوزه‌هایی هست که مردم کمترین شکایت را دارند.
بر این اساس، سطح پوشش موبایل در جاده‌های اصلی کشور از یازده هزار کیلومتر در سال 84 به 61 هزار کیلومتر در سال 91 افزایش یافته و به رشد 5/5 برابری رسیده است.
بر این اساس و با توجه به اهمیت بالایی که دولت خدمتگزار به رونق و آبادانی روستاها قایل است در بخش ارتباطات این مهم محقق شده است به طوری که روستاهای دارای ارتباط از حدود 48 هزار روستا در سال 84 به 52 هزار روستا در سال جاری افزایش یافته است.

بر اساس گزارش عملکرد دولت در بخش ارتباطات، تعداد کاربران اینترنت از 6/7 به 6/32 میلیون نفر و ضریب نفوذ کاربران اینترنت از حدود 11 به 43 درصد افزایش پیدا کرده است.همچنین، تعداد پروانه های صادره به بخش غیردولتی در سال جاری به مرز 24 هزار فقره رسیده است و همچنین تعداد کانال های انتقال از 1 میلیون در سال 84 به 11/5میلیون کانال در سال 90 افزایش پیدا کرده است.
دولت در راستای گسترش و رونق بخش ارتباطی کشور در روستاها و شهرهای مختلف کشور افزایش دفاتر ارتباطات و فناوری را در دستور کار قرار داد به طوری که تعداد دفاتر ارتباطات و فناوری شهری از 360 واحد در سال 84 به قریب 5 هزار واحد در سال 90 ارتقاء یافته  و رشد چشمگیری در این بخش را شاهد هستیم علاوه بر آن در بخش روستایی نیز تعداد دفاتر روستایی از 1260 واحد به 9700 واحد رسیده است که این امر نشان از توجه ویژه دولت به این بخش دارد.
بر اساس این گزارش، دولت 13 هزار میلیارد تومان  در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرده  است، و این رقم بیش از 8 برابر تمامی سال های پیش از دولت نهم بوده است.

در اوایل دولت نهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل حدود 7/1 گیگابایت بر ثانیه بود، که در حال حاضر این روند تا 37 برابر افزایش پیدا کرده و طبیعی است که اگر تقاضای بیش‌تری هم وجود داشته باشد، همچنان قابلیت افزایش را دارد.
البته لازم به ذکر است در ابتدای دولت دهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل به 22 گیگابایت رسیده بود که از ابتدای دولت دهم تا کنون سه برابر رشد داشته است.
همچنین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وظیفه خود را در راستای تحقق دولت الکترونیک و توسعه شبکه های زیرساختی قرار داده و تاکنون 1400 خدمت دولتی و غیر دولتی به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کرده است.

دولت خدمتگزار در بخش توسعه دولت الکترونیکی با تشکیل کارگروه مدیریت فاوا و امنیت در دولت دهم فعالیت های گسترده ای را آغاز کرد و امروز پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های بانکداری، تجارت، آموزش از راه دور، سلامت الکترونیکی و سایر محورها پیش بینی شده است هر چند این امور جزو امور زیربنایی محسوب می‌شود و در سطح ملی مطرح هستند، به همین دلیل تلاش یک وزارتخانه به تنهایی در این زمینه‌ها کفایت نخواهد کرد و لازم است که تمام دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند که کارهای خود را برروی این شبکه‌ها منتقل و خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه کنند که البته خوشبختانه می‌توان مشاهده کرد که این اتفاق در شبکه‌های تخصصی که به طور دائم در حال توسعه هستند، اتفاق می‌افتد.
البته با توجه به اینکه دولت دهم اولین دولتی بود که شعار دولت الکترونیک را مطرح کرد، اکنون بسیاری از اهداف در این زمینه در حال تحقق است
 همچنین، از اقدامات چشمگیر این وزارت خانه  ارتقاء دفاتر پیشخوان خدمات دولتی روستایی و شهری از 1800 دفتر در سال 84 به 16 هزار دفتر در سال 90  است به نحوی که امروزه پرداخت یارانه‌ها، سود‌سهام‌عدالت، کمک‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی و صدها خدمت دیگر از طریق این دفاتر صورت می پذیرد.
همچنین، 140هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در بخش زیرساخت های ارتباطی ایجاد شده است و با افتتاح زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت زیرساخت ارتباطی حدود 12 برابر افزایش یافته و هم اکنون ایران ششمین کشور دارای توانمندی مقابله با حملات سایبری است.
 بر اساس این گزارش، در راستای تحقق شعار عدالت گستری در بیش از 10 هزار روستا خرده بانکداری توسعه و گسترش یافته است. همچنین، در دولت دهم اپراتور سوم تلفن همراه کشور راه اندازی و خدمات نسل سوم موبایل ارائه شده است.
 بر این اساس،  اجرای موفقیت آمیز هم کدسازی شبکه تلفن ثابت در استان تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته این وزارت خانه است.

در بخش توسعه ظرفیت ترانزیت کشور به عنوان یکی دیگر از اقدامات موثر دولت دهم باید اشاره کرد که قبل از دولت دهم، اصلا ظرفیتی برای ترانزیت کشور وجود نداشت، اما در این دولت کار ترانزیت با چهار یا پنج تفاهم‌نامه و قرارداد که با اروپا، روسیه، کشورهای همسایه و جنوب خلیج فارس امضا شد، در دست اقدام قرار گرفته که اگر برنامه‌های در دست اجرا عملیاتی شوند و قراردادهای امضا شده به مرحله اجرا برسند، معادل 8/12 ترابیت بر ثانیه ترانزیت خواهیم داشت و به این ترتیب به هاب منطقه تبدیل خواهیم شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

http://citna.ir

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.