کدخبر :3707 پرینت
06 شهریور 1391 - 23:46

به استناد تازه ترین آمار ISI : "ایران" به رتبه‎ی چهاردهم تولید علم رایانه در دنیا دست یافته است

متن خبر

براساس تازه ترین آمار موسسه اطلاعات علمی (ISI)، طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی، محققان ایرانی با تولید نزدیک به دو درصد کل تولیدات علمی جهان، رتبه بیستم دنیا را کسب کرده و در هفت رشته موضوعی رقیب دیرینه خود یعنی ترکیه را پشت سر گذاشته و به مقام نخست منطقه دست یافتند.

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس این گزارش محققان کشورمان در رشته مهندسی نفت هم با تولید 60 مقاله (16.3 درصد از کل تولید علم جهان) در جایگاه اول منطقه و دوم جهان پس از جمهوری خلق چین قرار گرفته است.

جایگاه دهم ایران در تولید علم ریاضی جهان
محققان ایرانی در رشته ریاضی هم جایگاه رفیعی را در بین کشورهای تولید کننده علم در پنج ماه نخست سال 2012 میلادی کسب کرده اند و با تولید 551 مقاله (3.29 درصد از کل تولید علم جهان) رتبه اول منطقه و رتبه 10 جهان را به خود اختصاص داده است.

تولید 2.55 درصد علم شیمی جهان توسط محققان ایرانی
تازه ترین آمار موسسه اطلاعات علمی (ISI)نشان می دهد ایران در رشته شیمی با تولید هزار و244 مقاله (2.55 درصد از کل تولید علم جهان) رتبه اول منطقه و سیزدهم جهان را به دست آورده است. در این رشته نیز جمهوری خلق چین با تولید 13 هزار و 276 مقاله (27.2 درصد از کل تولید علم جهان) دارای رتبه نخست جهان است.

ایران در جایگاه اول منطقه و چهاردهم جهان در علوم کشاورزی
داده های پایگاه ISI نشان می دهد جایگاه ایران در تولید علم در رشته کشاورزی در منطقه اول و در جهان چهاردهم است و ایران در پنج ماه اول سال میلادی 224 مقاله (2.69 درصد از کل تولید علم جهان) منتشر کرده است.

جایگاه چهاردهم ایران در تولید علم رایانه جهان
همچنین دانشمندان و پژوهشگران کشورمان در حوزه علوم و مهندسی کامپیوتر در جهان، در پنج ماه اول سال 2012 میلادی با تولید 435 مقاله (سه درصد از کل تولید علم جهان)، ایران را در جایگاه اول منطقه و چهاردم تولید علم جهان نشانده اند.

پیشتازی ایران در تولید علم رشته مواد در منطقه
محققان کشورمان در پنج ماه اول سال 2012 میلادی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران 799 مقاله در رشته مواد داشته اند که2.8 درصد از کل تولید علم جهان در این رشته را تشکیل می دهد و از این منظر رتبه اول منطقه و رتبه پانزدهم جهان را کسب کرده اند. جمهوری خلق چین، کره جنوبی، ایالات متحده و آلمان هر کدام به ترتیب با انتشار هشت هزار و 573، دوهزار و 351، دوهزار و 285، و دوهزار و 170 مقاله در جایگاه اول تا پنجم تولید علم جهان در رشته علم مواد قرار دارند.

صعود ایران به رتبه نوزدهم جهان در تولید علم فیزیک
در رشته فیزیک هم محققان کشورمان در جایگاه اول منطقه قرار دارند و با تولید 739 مقاله (2 درصد از کل تولید علم جهان) رتبه ایران را به نوزدهم جهان ارتقاء داده اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.