کدخبر :3668 پرینت
03 شهریور 1391 - 22:54

ابزارهای دیجیتالی 5 سال آینده چگونه هستند؟

متن خبر

شاید کسانی که مصاحبه و در واقع مناظره بیل گیتس و استیو جابز را در سال ۲۰۰۷ در AllThingsD به خاطر دارند و یا آن را بر روی یوتیوب دیده اند خاطرشان هست که در آن زمان یک سئوال مهم را بیل گیتس جواب داد. سئوال این بود که در ۵ سال آینده چه چیزی در دستان شما خواهد بود؟

به گزارش سیتنا، شاید کسانی که مصاحبه و در واقع مناظره بیل گیتس و استیو جابز را در سال ۲۰۰۷ در AllThingsD به خاطر دارند و یا آن را بر روی یوتیوب دیده اند خاطرشان هست که در آن زمان یک سئوال مهم را بیل گیتس جواب داد. سئوال این بود که در ۵ سال آینده چه چیزی در دستان شما خواهد بود؟ آیا یک تبلت است؟ پاسخ بیل گیتس مثبت بود. با اینکه اولین تبلت را خود بیل گیتس در اوایل ۲۰۰۱ معرفی کرده بود و اتفاقاً خیلی به تبلتهای قلمی خیلی اعتقاد داشت اما این اپل بود که در ۲۰۱۰ آیپد را معرفی کرد. محصولی که به جهاتی نسل بعدی ابزارهای دیجیتالی همه کاره در اطراف ما است.

اما یک سئوال پیش می اید که در ۵ سال بعد چه ابزارهایی می توانند همه گیر شده باشند؟

شاید جواب دادن به این سئوال خیلی آسان به نظر برسد! بله در ۵ سال بعد موبایلها و تبلتها بدون شک قدرتمندتر خواهند بود و بیشتر بر پایه خدمات ابری کار خواهند کرد اما هر چه باشند باز هم همین ابزارهای فعلی هستند و فقط قویتر شده اند. همین! این قضیه در بیش از یک دهه در دنیای پی سی رخ داد. یعنی از ویندوز ۹۵ به بعد تا زمان عرضه آیفون و جدی شدن دنیای پست پی سی فقط سخت افزارها قوی و قویتر میشد و رابطه انسان با پی سی همان رابطه قبلی مبتنی بر کیبرد و موس بود.

پس باید دنبال چیزهایی بگریم که اکنون در زندگی خود کم داریم. چیزهایی که چون هنوز معرفی نشده اند از نیاز به آنها هم خبری نداریم! اما اینها چه چیزهایی می توانند باشند؟ اگر توان پردازش بالا برود اما رابطه ما با دستگاه ها عوض نشود که فایده ای ندارد. مهم این است که رابطه ما با ابزارهای دیجیتالی ساده تر شود. در واقع دستان و انگشتان ما کمتر مورد استفاده باشند و دستگاه ها ما را درک کنند. مانند یک دوست!

۱-نمایشگر چشمی: نمایشگرها چقدر باید بزرگ شوند؟ ابزاری که اکنون با خود حمل میکنید یک صفحه ۵ اینچی دارد؟ ۷ اینچی؟ ۴ اینچی؟ هنوز هم کافی نیستند؟ خوب پس به چیزی فراتر از عینک گوگل نیاز داریم. شاید تعجب کنید اما اکنون صفحات نمایشگر شفاف با تراکم پیکسلی بالای ۱۰ هزار پیکسل بر اینچ در حال توسعه هستند. کافی است که بدانید چنین تراکمی واقعاً در قیاس با تراکم ۳۰۰ کنونی که رتینا خوانده می شود حدود ۳۰ برابر فرق دارد و برای اینکه در آینده در چند سانتیمتری چشمان شما حجم وسیعی از تصاویر را نمایش دهند چنین متراکم ساخته شده اند. چنین نمایشگرهایی آنقدر محدود دید وسیعی دارند که شما احساس کنید در عمق ماجرا هستید. خوب پس مشکل نیاز به صفحات بزرگ با ساختن صفحات کوچک با تراکم بالا و نزدیک به چشم حل شد!

۲-رابط بصری: شاید دانش بشری در توانایی خواندن ذهن شما و اینکه چه درخواستی دارید در ۵ سال آینده به حدی نرسد که عملیاتی شود اما اکنون ابزارهایی مانند کینکت میکروسافت وجود دارند که حرکات شما را می شناسند و یا حرکات چشم شما را تعقیب میکنند. در ۵ سال آینده رابط لمسی موبایل و تبلت کمتر مورد استفاده خواهد بود و شما راحتتر می توانید با رابطهایی که شما را درک میکنند به تبادل داده با ابزار دیجیتال خود بپردازید. دوربین ابزار شما به راحتی چشمان شما را زیر نظر خواهد گرفت تا بداند کجای صفحه را بزرگنمایی کند و یا کجا کلیک کند!

۳-دستیارهای صوتی تکامل یافته: دستیارهای صوتی در ۵ سال اینده آنقدر کامل خواهند شد که کمتر نیاز به تایپ کردن، جستجو کردن و یا کارهای مشابه باشد و یا در موارد لازم بدون اینکه شما درخواستی کنید به شما اخطار بدهند و یا شما را آگاه سازند.

با نگاهی به مطالب بالا نکاتی جالب دیده می شود. تاکنون دستان شما بیشترین رابطه را با ابزارهای دیجیتال داشته اند. در واقع چشم و گوش شما در عمل دریافت کننده داده بوده اند و تنها جزء فعال بدن شما در ورود داده ها انگشتان شما بوده اند. چه در کیبرد و موس و چه در صفحات لمسی. اکنون با اینکه کارهایی ابتدایی در دستیارهای صوتی صورت گرفته است اما لازم است بیش از پیش رابطه انسان با لوازم دیجیتالی واقعی شود. چیزی که در ۵ سال آینده به وقوع خواهد پیوست. شما با دوستان خود با چشم و گوش و زبان رابطه دارید و یا دستان خود؟ پس انتظاری در همین حد ساده از ابزارهای دیجیتالی داریم!

شاید در ۵ سال بعد ابزهارهای دیجیتالی کوچکتر و سبکتری داشته باشیم که به ما نزدیکتر هستند و بهتر ما را درک میکنند اما کماکان این ابزارها خیلی خنگ تر از انسان خواهند ماند! هوش مصنوعی مورد نیاز برای برقرار ارتباط کامل انسانی به صورت مصنوعی در مقیاس تجاری در نیم قرن آینده می تواند همه گیر شود نه در ۵ سال!

منبع: وب شهر

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.