کدخبر :347 پرینت
28 شهریور 1390 - 21:01

همکاران سیستم صید سهامداران شد یا سهامداران صید همکاران سیستم؟

متن خبر

اگرچه 10 میلیون سهم همکاران سیستم به نرخ 1050 تومان معامله شد و ارزش روز این شرکت به 210 میلیارد تومان رسید، اما کارشناسان بورس نیوز معتقدند که عدم نظارت دقیق بر قیمت گذاری سهام در عرضه اولیه به مشکلی جدی برای بورس ایران تبدیل شده و اگر وضع به همین منوال پیش رود دیگر اعتماد سهامداران به عرضه های اولیه در این بازار از بین می رود.

 

به گزارش سازمان خبری سیتنا، شرکت همکاران سیستم 24 زیر مجموعه در 20 استان کشور دارد که سهامدار اصلی و حداکثری تمام آنهاست، این نکته از آن جهت حایز اهمیت است که هر سال برای برگزاری مجمع عادی سالیانه شرکت مادر باید 24 شرکت حسابرسی شوند که صرف هزینه و زمان زیادی می طلبد و صورت‌های مالی تلفیقی شرکت باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

همکاران سیستم در سال مالی قبل (89.12.29) حدود 35 میلیارد تومان فروش داشته و با این میزان فروش حاشیه سود عملیاتی خود را در محدوده 35 درصد حفظ کرده و توانسته برای هر سهم 512 ریال سود بسازد که حدود 50 درصد آن یعنی 25 ریال را توزیع کرده است.

 

این در حالی است که ارزش ویژه هر سهم با همان حقوق صاحبان سهام تنها 165 تومان به ازای هر سهم است یعنی کل حقوق صاحبان سهام تنها 33 میلیارد تومان می باشد.

 

 

با مطالعه گزارش حسابرس نیز متوجه می شویم که شرکت بابت پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی 4.7 میلیارد تومان بدهکار است که اعتراض کرده و برای آن تنها 1.4 میلیارد تومان ذخیره در حساب‌ها منظور کرده است.

 

محصولات این شرکت به هیچ عنوان مثل سایر رقبای بورسی از جمله خدمات انفورماتیک، داده پردازی ایران یا حتی تجارت الکترونیک پارسیان انحصاری یا شبه انحصاری نیست و همین موضوع فضای کار را برای این شرکت سخت می کند از طرف دیگر متوسط پی بر ای این صنعت در بورس 10 است که در حال حاضر سهام همکاران سیستم حدود 65 درصد پی بر ای بزرگتر از میانگین صنعت با سود سال 1390 دارد.

 

با اوصاف فوق به نظر می رسد که قیمت روز عرضه اولیه به نسبت واقعیت شرکت بالاتر ارزش گذاری شده و باید سهامداران به این موضوع دقت کنند.

 

 

 

حال سوال این است در شرایطی که فروش شرکت در سال گذشته تنها 33 میلیارد تومان بوده و سود آن هم 512 ریال آیا ثبت پی بر ای 20 برای این شرکت صحیح است؟

 

آیا شرکتی که تنها 33 میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام دارد باید ارزشی بیش از 200 میلیارد تومان در تابلوی بورس برای عرضه اولیه ثبت کند. البته سود سال 1390 برابر با 65 تومان پیش بینی شده که با قیمت فعلی پی بر ای 16 برای سهام شرکت ثبت شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.