کد مطلب: 

3386

نحوه‎ی ثبت درخواست رفع فیلتر سایت‌های به اشتباه فیلتر شده‎

نحوه‎ی ثبت درخواست رفع فیلتر سایت‌های به اشتباه فیلتر شده‎

بی‌شک برای شما هم پیش آمده است که هنگام مراجعه به یک سایت کاملا مجاز، با صفحه مربوط به فیلترینگ مواجه شوید و به نوعی جلوی دسترسی شما به سایت مورد نظرتان گرفته شود و بعضا کاربران فضای مجازی به طور مستقیم و غیرمستقیم از حجم بالای صفحات فیلتر شده بگویند اما مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) در این باره معتقد است که حجم فیلترینگ در ایران بالا نیست و علاوه بر این، تمام کشورهای دنیا به فیلترینگ توجهی خاص دارند.
 
به گزارش سیتنا، مهدی صرامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درباره‌ این‌ که فیلتر‌کردن اقدامی کارآمد است یا خیر، باید گفت که فیلترینگ یکی از لوازم نظارت بر اینترنت است و در تمام کشور‌ها هم وجود دارد اما با این وجود می‌توان این سیستم را ارتقا داد و آن را به شکل هوشمند به گونه‌ای طراحی کرد که تنها محتواهای مجرمانه را مورد هدف قرار دهد و سایر مطالب که مفید هستند دستخوش مشکل نشوند.
 
وی ادامه داد: نمی‌توان گفت در زمینه فیلترینگ همه چیز به بهترین شکل ممکن و کاملا درست اتفاق افتاده کما این که در کشورهای دیگر هم نواقصی در این زمینه وجود دارد اما در این میان، مهم آن است که سیستم موجود ارتقا پیدا کند و فیلترینگ به شکل هوشمند و چند لایه درقالب یک نظام پالایش عالمانه و دقیق دنبال شود.
 
**میلیاردها سایت مستهجن در دنیا نیازمند فیلترینگ

 وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد درحال حاضر حجم سایت‌های فیلتر شده کمی بالا است، توضیح داد: بسیاری از سایت‌ها مطالب مستهجن و غیراخلاقی را روی خروجی خود قرار می‌دهند که متاسفانه آمار این سایت‌ها در سطح دنیا به عددی میلیاردی رسیده است که البته اکثر آن‌ها هم در کشورهای خارجی طراحی و مدیریت می‌شوند.

صرامی ادامه داد: به هر حال، مردم ما اعتقادات اصیلی دارند و طبیعتا درخواست جدی دارند تا با این موضوعات برخورد شود. البته باید در نظر داشت که علاوه بر ایران، اکنون بسیاری از کشورهای دیگر این نوع سایت‌ها را فیلتر کرده‌اند چرا که طی سال‌های گذشته این سایت‌ها اثرات مخرب بسیاری را در جوامع مختلف بر جای گذاشته‌اند و خطری جدی برای تمدن بشری محسوب می‌شوند.
 
مدیرعامل فرا در عین حال عنوان کرد: برخی سایت‌ها هم ممکن است به دلیل برخی خطاهایی که در سامانه‌های فنی صورت می‌گیرد، به اشتباه فیلتر شده باشند. به هر حال همان طور که گفتیم باید در زمینه فیلترینگ هوشمندانه‌تر برخورد شود اما مهم آن است که در این زمینه برخورد سلیقه‌ای صورت نگیرد و از برخوردهای سلیقه‌ای تا حد امکان کاسته شود که البته این موضوع در قانون جرایم رایانه‌یی مورد توجه قرار گرفته و در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ متولیانی از بخش‌های مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند تا شاهد کمترین حد از برخوردهای سلیقه‌ای باشیم.
 
صرامی در عین حال یادآور شد که موضوع فضای مجازی در ایران و در دنیا مبحث جدید است و به همین دلیل سامانه‌هایی که برای نظارت در فضای نت ایجاد شده به شکل آزمون و خطا پیش رفته‌اند.
 
**با سایت‌هایی که اشتباه فیلتر شده چه کنیم؟

 وی در پاسخ به این سوال که اکنون چند درصد از سایت‌ها به اشتباه فیلتر شده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ آماری دراین زمینه وجود ندارد اما اگر سایتی اشتباه فیلتر شود می‌تواند از طریق صفحه پیوندها درخواست رفع فیلتر خود را ارائه کند و پس از ارجاع اتوماتیک به مسوولان مربوطه درکارگروه تعیین مصادیق و بررسی‌های لازم اگر سایت فاقد محتوای مجرمانه تشخیص داده شود، مطابق رویه‌ها سایت مذکور رفع فیلتر می‌شود.

 **فیلترینگ در سایر کشورها

 مدیر عامل فرا در ادامه یادآور شد: بحث فیلترینگ در کشور‌های مختلف دنیا به شیوه‌های مختلف دنبال می‌شود و مختص کشوری خاص نیست. نمونه‌هایی از برخورد کشور‌ها با این موضوع تحت عنوان "نظارت بر اینترنت در سایر کشورها" در صفحه پیوند‌ها نیز منعکس شده است. به عنوان مثال در خود کشور آمریکا گاه شاهدیم که هرگاه مطلبی مجرمانه بر روی یک سایت قرار گیرد، سرور آن سایت به دستور مقامات امنیتی آمریکا قطع می‌شود و بدین ترتیب بعضا علاوه بر آن سایت بسیاری سایت‌های دیگر هم از دسترس خارج می‌شوند.

 وی ادامه داد: این موضوع در سال‌های اخیر به موجب قانون میهن‌پرستی(پاتریوت اکت) آمریکا تشدید شده و اعتراضات زیادی را شاهد بوده‌ایم به گونه‌ای که سایت‌های دارای محتوای ضد رژیم صهیونیستی و نیز حامیان جنبش 99 درصدی به شکلی بی‌رحمانه فیلتر می‌شوند.

 صرامی در عین حال به ارائه مثال هایی از کشورهای دیگر پرداخت و افزود: همچنین مثلا در کشور استرالیا شاهدیم که علاوه بر مجازات صاحبان سایت‌های مجرمانه، بازدیدکنندگان از این سایت‌ها هم تعقیب، رهگیری و جریمه می‌شوند.

**بهره گیری از کاربران برای فیلترینگ

 این کارشناس فضای مجازی همچنین اظهار کرد: گاه حتی می‌توان از خود کاربران برای نظارت استفاده کرد و در قالب بسته‌های نرم افزاری از قبیل "بسته کنترل والدین" که تحت عنوان نرم‌افزارهای "پرنتال کنترل" در کشورهای غربی ارایه می‌شود که نوعی فیلترینگ شخصی است مراقبت‌های لازم اعمال شود. یا در نوع دیگر می‌توان شرایطی ایجاد کرد که به عنوان مثال اگر کاربران یک شرکت یا سازمان دولتی اینترنت در اختیار دارند یک لیست سفید از سایتهای خاص مربوط به کارشان برای آن‌ها با دسترسی باز تعریف شود تا آن‌ها تنها از سایت‌های مورد نیاز خود استفاده کنند. چراکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از کاربران اینترنت در محیط کار خود از اینترنت اداره که باید صرفا برای انجام موارد شغلیشان استفاده کنند، از سایت‌های مختلفی استفاده می‌کنند که معمولا مورد نیازشان نیست و فقط موجب کاهش بهره وری شغلی و کاهش ساعت کار مفید و اخلال در کار مراجعین در ادارات می شود.
 
وی همچنین عنوان کرد: اکنون برخی کشورهای غربی حتی روی اپراتورهای تلفن همراه امکاناتی را نصب می‌کنند تا به نوعی سرویس فیلترینگ برای مشتریان خود ارائه کنند. به عبارت دیگر در این کشورها اگر فردی این تنظیمات را روی تلفن همراه خود نصب کند دیگر به عنوان مثال فرزند او دسترسی به تمام اطلاعات گوشی را نخواهد داشت یا فقط با لیست مشخصی از افراد میتواند مکالمه کند تا ضمن کاهش هزینه مطمئن باشند که فرزندشان در معرض تماسهای ناخواسته و خطرآفرین قرار نمیگیرد. اکنون درکشور ما هم باید چنین سیستم‌های چند لایه‌ای ایجاد شود و خود اپراتورها بتوانند برخی خدمات را ارائه دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-07-29 17:56

افزودن دیدگاه جدید