کد خبر: 338300
05 تیر 1405 - 10:36

وضعیت اینترنت ایران در یک هفته اخیر: اینترنت موبایل زیر فشار، اینترنت ثابت پایدارتر

بررسی وضعیت اینترنت ایران در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که اگرچه قطعی سراسری رخ نداده است، اما کیفیت اتصال همچنان با محدودیت‌ها و کندی همراه است. بر اساس داده‌های منابع پایش شبکه، اینترنت موبایل با امتیازی پایین‌تر از میانگین، عملکردی ضعیف‌تر را ثبت کرده؛ در مقابل، اینترنت ثابت با امتیازی بالاتر از میانگین، شرایطی نسبتاً پایدارتر را حفظ کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، داده‌های یک هفته اخیر منابع پایش شبکه نشان می‌دهد شبکه اینترنت ایران در سطح ملی فعال بوده و نشانه‌ای از خاموشی مشاهده نشده است. با این حال، افت‌های مقطعی در ترافیک، کاهش سرعت و ناپایداری در اتصال، بیانگر ادامه اختلال‌ها و محدودیت‌های ساختاری در شبکه است.

در مقایسه میان دو بستر اصلی دسترسی، اینترنت موبایل شرایط به‌مراتب دشوارتری را تجربه کرده است. اپراتورهای همراه در روزهای اخیر بیشتر با افت کیفیت مواجه بوده‌اند. کاربران این شبکه‌ها از کندی محسوس در سرویس‌های خارجی، افزایش latency، قطع و وصل مکرر VPN و اختلال در تماس‌های اینترنتی گزارش داده‌اند؛ مشکلاتی که به‌ویژه در ساعات اوج مصرف شدیدتر شده است.

در سوی دیگر، اینترنت ثابت عملکرد بهتری داشته است. سرویس‌های ارائه‌شده از سوی شرکت‌هایی مانند شرکت مخابرات ایران و سایر ارائه دهندگان اینترنت ثابت از نظر پایداری و کیفیت اتصال شرایط مطلوب‌تری را حفظ کرده‌اند. اگرچه سرعت دسترسی به اینترنت بین‌الملل همچنان پایین‌تر از حالت عادی است، اما اتصال پایدارتر، latency کمتر و عملکرد بهتر VPN باعث شده اینترنت ثابت تجربه قابل‌قبول‌تری برای کاربران فراهم کند.

جمع‌بندی کلی نشان می‌دهد اینترنت ایران در وضعیت «متصل اما محدود» قرار دارد؛ وضعیتی که در آن دسترسی پایه برقرار است، اما کیفیت خدمات - به‌ویژه روی شبکه موبایل و در ارتباطات بین‌المللی - هنوز فاصله قابل‌توجهی با شرایط عادی دارد.

انتهای پیام 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

اینترنت وصل نیست
سیتنا لطفا پیگیری کن چرا دیتاسنترها و هاست ها وصل نیستن
Ali
الان ازساعت ۱۰ دوباره معلوم نیست چه مشکلی داره به هیچ vpn وصل نمیشه😑
....
لطفا فشار رو روی مسئولین اینترنت بذارین و برای اوضاع بد اینترنت و مسدود بودن پروتکل های مهم udp و .... با سوالاتون تحت فشارشون بذارین ما دستمون کوتاهه نذارین شرایط نت عادی بشه و همین باقی بمونه
نگار
سیتنا خواهشا پرس و جو از وزارت ارتباطات رو متپقف نکنین و پیگیر نت و پروتکل های ارتباطی باشین بهشون بگین اصلا قرار هست پروتکل ها باز شه به خدا بازی های تحریمی موبایل رو نمیشه انجام داد دی ان اس ها قط شده چون udp. رو بستن
سجاد
اقلا ۱۰ میلیون موبایل گیمر داریم که الان ابدا نمیتونن گیم آنلاین بزنن وضعیت پینگ ها فاجعه باره به خدا خسته شدیم میگن اگه UDP باز شه خیلی اوضاع بهتر میشه تو رو خدا بهشون بگین نت رو مث قبل دی کنن ۶ ماه شد ذله شدیم
امیر
دیتاسنتر امین قم در خاموشی کامل اینترنت بین الملل به سر میبره
لطفا پیگیر باشید
خسته
اینترنت قبل دی این بود؟؟!! این نت قبل جنگ هم نیست چی میخوان از جون ما ... تو این گرونی دلخوشیم یه گیم زدن بود اونم از ما گرفتن بابا بسه دیگه اه ، سیتنا به وزیر بگو رئیس جمهور گفت نت قبل دی این چیش شبیه قبل دی هست دقیقا؟؟؟؟
گیمر
سیتنا همه امید ما شمایید صدای ما به هیچ حا نمیرسه به مسئول و وزیر و ... بگین اینترنت عین آب و برقه ۶ ماهه داریم زجر میکشیم بس نیست ؟ بهشون بگین وعده رئیس جمهور چیشد ؟ وعده نت قبل دی چیشد؟؟؟ پزوتمل ها چرا باز نمیشه ، یه بازی آنلاین نمیتونیم بکنیم
گیمر بدبخت
تو این مملکت تفریحی جز اینترنت و گیم و غذا نیست الحمدالله گیم و اینترنت هن از ما گرفتن بمیرم بهتره ..‌ یه گیم زدن چیه ؟!! که شده حسرت ما ؟! گیمر نت پایدار میخواد ، موبایل گیمرها که نابود شدن حتی نمیتونن وارد بازی بشن اگرم بشن پینگ ۴۰۰ !! قبل دی پینگ ۴۰ بود ....
.
چه پایداری ای رو اینترنت ثابت هست؟ با فیبرنوری بعضی سایت ها اصلا باز نمیشه vpn ها سخت وصل میشه تا وقتی udp tcp http3 بستس وضع همینه
خسته
بیشتر از یک ماه گذشته هنوز نت دیتاسنترها هم روشن نشده کامل !! دیوونه شدیم فشار اقتصادی کم بود الان نت هم داره فشار میاره چه گناهی کردیم ایرانی هستیم؟! سیتناااا به دادمون برس
H
سیتنا تو رو خدا یه کاری کنین مسئولین رو مجبور به پاسخ کنین باید جواب بدن چرا نت همینجوری مونده و اصلا قرار هست بهتر شه ؟ ازین بلاتکلیفی خسته ایم ، بازی آنلاین ما رو ازین زندگی مزخرفمون دپر میکرد اونم دیگه نداریم
خدا
سیتنا به وزیر بگو موبایل گیمر نت همراه خوب نیاز داره بابا چرا udp رو بستین دیگه نمیشه وارد گیم شد چون به خاطر مسدود بودن udp
دیگه هیچ دی ان اسی کار نمیکنه و وارد بازی نمیتونیم بشیم
یحیی حجازی
با سلام
لطفاً مطلبی کار کنید در مورد حذف بسته های مخابرات تا سرعت ۱۰۰۰ و گران کردن بدون اطلاع قبلی
اینترنت وصل نیست
این اینترنت فقط بازی دادن کسب و کارهای آنلاین هست. فکر کردین با این کارها میتونید مردم رو گول بزنید؟ اینترنت رو درست کنید همین الانشم هر کسی تونسته رفته استارلینک خریده. فقط اینو بدونید کسی که کسب و کارش آسیب ببینه و مجبور بشه بره استارلینک بخره …
سیدسجاد حسینی
وزیر ارتباطات گفت اینترنت برمیگرده قبل دی ماه پس چیشد وعده ای که داد دروغ بود مردم سرکار گذاشتین
یه کیمر فلک زده
آقا توروخدا پی این خبرو بگیرید
قبلا بدون هیچی وارد میشدیم
الان دی ان اس هم جواب نیس
باید سرویس گیمینگ فعال کرد
که همونم مستقیم به سرور خارج وصل نمیشه باید از دیتاسنتر ایرانی استفاده کرد تا وصل به اون اون و در نهایت به سرور گیم
پینگ بالاس
پکت لاست وحشتناکه
جیتر شدیدا رفته بالا
بشدت عقب جلو میشیم تو گیم نمیفهمیم چی داره میگذره بمون ثانیه به ثانیه قطع میشیم وسط مچ یا اصلا تو مچ نمیره گاهی
بخاطر جنگ مجبوریم وصل شیم سرور اروپا
خاورمیانه دیگه دردسترس نیست یا واسه یسری گیما که هست پینگشون نسبت به قبل از ریجن امریکا هم بیشتر شده
یعنی الان اروپا (المان) بهترین پینگو به ایران داره
خواهشا سیتنا پی این اخبارو بگیر و ولش نکن تا همش به طور کامل درست نشده
قبل دی نمیگیم گل و بلبل بود اون زمانم نوسان حداکثری داشتیم اما در حد همون نوسان بود از حق نگذریم محدودیت و اختلال خاصی توی گیم ها نداشتیم لاقل من به شخصه مشکلی نداشتم
پینگ و جیتر و یکم پکت لاست بود قدیم که اونم چون ایرانیم دیگه تحمل کرده بودیم لاقل تا این حد گیم زدنمون رو مختل نکرده بود
نه دیسکورد باز میشه
گوگل میت با هزار خواهش و التماس وصل میشه و لگه
تیم اسپیک حتی روی سرور های داخلی هم پکت لاست داره!! قبلا تیم اسپیک روی سرور های داخلی و خارجی هم پینگمون پایین بود هم اصلا پکت لاست و جیتر نداشتیم الان پینگ رفته بالاتر اما پکت لاست و جیتر واقعا بالایی داریم!!
اینترنتم فیبرنوری مخابرات و گاها سیمکارت ایرانسله فکر نمیکنم از لحاظ سرعت اینترنت من یکی مشکلی داشته باشم
اما یه موردی که هست اینه که بعد جنگ سرعت اتصالمون کاهش پیدا کرده اما بازم سرعتم نسبت به بقیه بالاتره و پینگمم پایین تر.. پس ببینید من که شرایطم اینه بقیه چی میکشن چون خودم قبلا adsl داشتم و واقعا باهاش هیچ کاری نمیشد کرد با سرعت ۱۶ مگابیت
سیتنا لطفا تایید کن و خواهشا این خبرو پیگیری کن نزار تو افق محو شه
خواهشا هر روز یا یک روز در میون یه پیگیری بابت این موضوع بکن یا حضوری از وزیرارتباطات و.. جویا شو بخدا که خودشونم خبر ندارن و کل اینترنت رو فقط توی گوگل خلاصه کردن
من خیلی وقته بخاطر این شرایط استریم نکردم
Mahdi.sb
سیتنا جان ، نت ایرانسل وضعش داغونه 🥲

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.