کد خبر: 338259
03 تیر 1405 - 23:56

آخرین وضعیت شبکه بانکی: خدمات کارت‌به‌کارت پایدار شد، اختلال خدمات آنلاین برخی بانک‌ها ادامه دارد

رصد بازخورد کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بحران اصلی اختلال بانکی در بخش خدمات کارتی فروکش کرده، اما فرآیند بازیابی کامل زیرساخت‌ها هنوز پایان نیافته و برخی بانک‌های بزرگ همچنان در بخش خدمات آنلاین با اختلال مواجه اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، رصد گزارش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های اطلاع‌رسانی و بازخورد کاربران نشان می‌دهد شبکه بانکی ایران از فاز اختلال شدید عبور کرده و بخش عمده خدمات به وضعیت عملیاتی بازگشته است.

در میان بانک‌های بزرگ، بانک ملی همچنان بیشترین حجم شکایت کاربران را به خود اختصاص داده است. عمده گزارش‌ها مربوط به اختلال در همراه‌بانک، خطا در کارت‌به‌کارت و timeout در برخی تراکنش‌هاست. با این حال، عملکرد دستگاه‌های خودپرداز این بانک نسبت به سرویس‌های آنلاین وضعیت بهتری دارد.

بانک تجارت در وضعیت بهتری قرار دارد و اگرچه کاربران همچنان از اختلال در خدمات کارتی، اینترنت‌بانک و همراه‌بانک گلایه دارند، اما بیشتر تراکنش‌ها با موفقیت انجام می‌شود. بانک صادرات نیز تا حد زیادی به وضعیت عادی بازگشته و شکایات جدید عمدتاً به تأخیر در ثبت تراکنش یا ارسال پیامک مربوط است.

در میان سایر بانک‌ها، سپه هنوز اختلال‌های پراکنده دارد، اما بانک‌های ملت، پاسارگاد، سامان، پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، شهر و رفاه عمدتاً پایدار گزارش شده‌اند و حجم شکایات درباره آنها پایین است.

در سطح زیرساخت پرداخت، شبکه شاپرک فعال است و دستگاه‌های کارت‌خوان در اکثر نقاط بدون مشکل جدی کار می‌کنند، هرچند برخی کاربران از خطا در تلاش اول یا تأخیر در برگشت وجه خبر داده‌اند. سامانه ساتنا نیز فعال است اما در برخی بانک‌های درگیر با کندی در تسویه مواجه شده است.

بیشترین فشار فعلی روی سامانه پایا دیده می‌شود؛ جایی که کاربران از تأخیر در انتقال‌های بین‌بانکی و pending طولانی‌مدت شکایت دارند. برخی تراکنش‌ها نیز به جای سیکل جاری، در سیکل بعدی تسویه شده‌اند.

در بخش خدمات کارت‌به‌کارت نیز شرایط نسبتاً باثبات ارزیابی می‌شود. انتقال وجه در اغلب بانک‌ها با موفقیت انجام می‌شود.

جمع‌بندی گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد بحران اصلی شبکه بانکی ایران در حوزه خدمات کارتی فروکش کرده، اما فرایند پایدارسازی هنوز کامل نشده و برخی خدمات آنلاین به‌ویژه در بانک‌های دولتی بزرگ همچنان با اختلال روبه‌رو هستند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

مظلوم
تجارت وحشتناکه اصلا کارت به کارت نمیشه حتی شارژ هم‌نمیشه گرفت حتی خدمات کارتی همراه بانک هم از بعد از ظهر مشکل داره نه میشه پول انتقال داد نه مانده گیری کارت تا دیروز فقط در گاه حساب بانک مشکل داشت ولی هم ن ۸ شب دیشب اختلال کم نشد و به کارت رسید
حسین
از بدشانسی پیش فرض واریز شبارو زدم صلدرات الان ده روزه تایید ابطاب خورده ولی پول ب صادرات واریز نمیشه گفتن شبای دیگری معرفی کن زدم اقتصاد نوین الان چهار روزه بازم خبری نیست برای کسانیکه پول دارن اصلا مهم نیس آدم هست اصلا خبر نداره
مسعود
هیچکدوم کار نمیکنه الکی چرا اطلاعات غلط میدی
یه بدبخت
من کارت ملی غیرفعال شده هر چی از بام تلاش میکنم فعال نمیشه بانک هم پاسخگو نیست حسابم موجودی نامیده اصلا نمیدونم حقوق واریز شده یا نه
خدا باعث و بانی شو لعنت کنه
عزیز دستگردی
ده روزه انتقال پایا از مبدا صادرات برامون واریز نشده اخه تا کی باید صبر کنیم قسط دارم دیگه هیچوقت سمت بانک صادرات و تجارت نمیرم
در انتظار اینترنت
شاید براتون عجیب باشه اما اینترنت خیلی از دیتاسنترها هنوز وصل نشده!

بعد از بازگشایی اینترنت حوالی ۵ خرداد، اینترنت خانگی و موبایل کمابیش وصل شد ولی دیتاسنترها هنوز به حالت عادی برنگشتن و کسب‌وکارهای اینترنتی همچنان درگیر اختلالن.
نکته فنیش اینه که کاربر و دیتاسنتر از دو مسیر کاملا متفاوت به اینترنت وصل می‌شن. کاربرها از طریق ISP یا اپراتور موبایل وصل می‌شن، ولی دیتاسنترها از لینک‌های اختصاصی transit و peering استفاده می‌کنن و با BGP و رنج IP اختصاصی خودشون سیاست‌های routing جدا اعمال می‌کنن. پس وصل بودن نت کاربر اصلا به معنی فعال بودن همه مسیرهای حیاتی دیتاسنترها نیست

جالب اینجاست که بعضی دیتاسنترها اینترنت بین‌الملل ندارن ولی ایمیلشون کار می‌کنه؛ یعنی اختلال تو سطح پروتکله، یه پروتکل بازه و بقیه بسته. در کنارش IPv6 مسدوده، HTTP3 تقریبا کامل بسته شده و فقط ۰.۳٪ ترافیک رو گرفته، و UDP و SSH هم پراختلالن. نبود نوتیفیکیشن‌ها هم به این برمی‌گرده که کانال‌های Firebase وصل نشدن.
بماند که خیلی از دیتاسنترها هم با رانت و... تونستن اینترنت بین‌الملل داشته باشن و با قیمت‌های عجیب و غریب سرویس‌های متصل می‌فروشن.
سارا
تو رو خدا سامانه بانک ملی را باز کنید، کلی ضرر و زیان دادیم
قلی
از همین الان که پیام می‌زارم همراه بانک سپه هم دچار مشکل شده
سیروان امیر
سلام 11روزه که شبا زدن از صادرات برام نیومده کجا صادرات درست شده
احمد مرادی
سلام، من ده روز است ،می خواهم، پولم را از حساب مهربانی به حساب کارتم ،جابجا کنم .چکم را پاس کنم .اجازه جابجایی نمی دهد .در راه خدا درستش کنید.من دیگر به هیچ وجه، هیچ پولی در طرح مهربانی و بانک ملی نگه نمی دارم .ده روزه به بانک هم مراجعه می کنم .هیچ کاری برایم انجام نمی دهند .پول خودم نمی توانم .جابجا کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
شاپورعباسی
سپرده گذاری کردیم ماهیانه سودش رادریافت کنیم.تایه دردی راباش حل کنیم متاسفانه معاونین بانک جواب سربالادادن میگن همه مشگل دارن حالا چندروز میگذردهنوز سودابه حسابمان نیامده.سپرده گذاری نکردیم که باپول خلق الله بازی کنند

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.