کد مطلب: 

3240

تلاش بنیاد ویکی‌مدیا برای جلب مشارکت بیشتر زنان در ویکی‎پدیا

تلاش بنیاد ویکی‌مدیا برای جلب مشارکت بیشتر زنان در ویکی‎پدیا

در نشست سالانه‎ی بنیاد ویکی‌مدیا در آمریکا، درباره‎ی مشارکت اندک زنان در ویکی‌پدیا و راهکارهایی برای ارتقای این حضور بحث شد.

 

به گزارش سیتنا، بیش از یک هزار نفر از همکاران و طرفداران ویکی‌مدیا که ویکی‎پدیا از زیرمجموعه‎هایش است در نشست سالانه این بنیاد به مدت سه روز گرد هم آمده‌اند.

 

در کنفرانس امسال ویکی‌مدیا که به ویکی‌مانیا (wikimania) مشهور است در مجموع بیش از ۱۰۰ سخنرانی ارائه شد و حاضران در نشست، موضوعات اثرگذار بر کار بنیاد و زیر مجموعه‌های آن را به بحث و بررسی گذاشتند.

 

امسال درباره‎ی موضوعات مختلفی نظیر تاثیر انقلاب گوشی‌های هوشمند یا سانسور اینترنت بر ویکی‌پدیا بحث شد. یکی دیگر از مسایل مهم و کلیدی مورد بحث در ویکی‌مانیا، میزان اندک مشارکت زنان و افراد میان‌سال در پروژه‌های ویکی‌ بود.

 

نشست سالانه ویکی‌مانیا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ در کشور آلمان برگزار شد. این نشست از آن زمان به بعد، هر سال در کشورهای آمریکا، تایوان، آرژانتین، لهستان، و اسرائیل برگزار شده است.

 

ویکی‌مدیا سازمانی غیرانتفاعی‌ است که در کالیفرنیا قرار دارد و از زیر مجموعه‌های آن می‌توان به ویکی‌واژه، ویکی‌خبر یا ویکی‌دانشگاه . اشاره کرد. در آن میان ویکی‌پدیا شهرت عام‌تری دارد. ویکی‌پدیا با ارائه ۲۰ میلیون مقاله به ۲۸۵ زبان بزرگ‌ترین دانشنامه جهان است.

 

به گزارش ویکی‌مدیا ماهانه بیش از ۴۷۰ میلیون نفر از این دانش‌نامه‌آن‌لاین استفاده می‌کنند. رونق ویکی‌پدیا از دلایلی بود که باعث شد دانشنامه‎ی بریتانیکا، قدیمی‌ترین دانشنامه‌ی انگلیسی‌زبان دنیا، در ماه مارس ۲۰۱۲ اعلام کند انتشار نسخه چاپی را متوقف کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-07-17 19:05

افزودن دیدگاه جدید