تاثیر فناوری بر ساز و کارهای سیاست خارجی کشور
رئیس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی، گفت: یکی از مؤلفههای نقشآفرین اصلی حرکت روابط خارجی، از کلاسیک دیپلماسی به مدرن فناوری است؛ ایران برخلاف دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تولیدکننده فناوری بوده و به این ترتیب ما خود، از این ابزار بهرهمند هستیم.
به گزارش سیتنا، چهارمین نشست «فرصت فردا» با تمرکز بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در سالن A37 نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد و به نقطه عطفی برای همافزایی شرکتهای دانشبنیان و ورود آنها به بازارهای منطقهای تبدیل شد. تاکنون سه رویداد فرصت فردا برگزار شده است. در این رویدادها علاوه بر بیان سیاستهای حمایتی معاونت علمی و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، فرصتهای تجاری بازارهای منطقه هدف و مجموعهای از تجربیات واقعی شرکتهای دانشبنیان از صادرات به این کشورها، بیان میشود. به طور کلی، رویدادهای فرصت فردا با هدف ترسیم مسیرهای تازه جهت توسعه صادرات و همکاریهای فناورانه بین شرکتهای ایرانی و دیگر کشورها برگزار میشود.
فرصت حضور در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس
بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، بهویژه امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین و عمان، به دلیل رشد اقتصادی چشمگیر و حجم بالای تقاضا برای فناوریهای نوین، از مهمترین اهداف شرکتهای دانشبنیان ایرانی در مسیر توسعه صادرات به شمار میآیند. اما ورود به این بازارها نیازمند آگاهی کامل از شرایط تجاری، سیاستهای هر کشور، نیازهای خاص بازار و همچنین همکاریهای مؤثر با شرکای محلی است.
در نشست «فرصت فردا»، مسئولان و فعالان این حوزه ضمن تحلیل دقیق ویژگیهای بازارهای منطقه، راهکارهایی برای تسهیل روند ورود شرکتهای دانشبنیان به این بازارها پیشنهاد دادند. این راهکارها شامل افزایش تعاملات فرهنگی و تجاری، شناخت عمیقتر مقررات گمرکی و استانداردهای منطقهای و استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی اقتصادی است.
برای نمونه، امارات متحده عربی با داشتن شهرهایی چون دبی و ابوظبی به عنوان قطبهای اقتصادی منطقه، زیرساختهای پیشرفتهای برای حمایت از استارتآپها و شرکتهای فناوری فراهم کرده است. این کشور، با سیاستهای باز و حمایت از نوآوری، بستری ایدهآل برای توسعه صادرات فناوریهای نوین به شمار میرود.
نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صادرات دانشبنیان
حسین روزبه رئیس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات و توسعه همکاری های فناورانه بین المللی گفت: جهت ایجاد یک نظم و حرکت درست مستمر، نیاز به نشستهایی از جنس فرصت فردا داریم، تا بتوانیم با حداکثر توان در کنار شرکتهای دانشبنیان باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه فناوری امروز یکی از ابزارهای مهم در حوزه توسعه تجارت خارجی کشورها است، میبایست همگام با حرکت دیگر کشورها، ایران هم از عرصه کلاسیک دیپلماسی به عرصههای مدرن دیپلماسی حرکت کند. جنگ 12روزه به ما ثابت کرد حضور و عدم حضور فناوری، چه آثار سرنوشتسازی برای کشورها در پی دارد.
روزبه تصریح کرد: یکی از مؤلفههای نقش آفرین اصلی حرکت روابط خارجی، از کلاسیک دیپلماسی به مدرن همین فناوری است. ایران برخلاف دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تولید کننده فناوری است و به این ترتیب ما در جعبه ابزار سیاست خارجی خود، از این ابزار بهره مند هستیم.
معرفی فرصتهای بازار کشورهای خلیج فارس
مجتبایی رایزن سابق بازرگانی ایران در امارات متحده عربی، مهم ترین مشکل شرکت ها را در یک کلمه، فروش بیان کرد و گفت: شبکه سازی توزیع و فروش بیشترین اهمیت را در SME ها دارد.
وی افزود: جایگاه امروز ما حاصل تصمیمات دیروز ماست و اگر از این جایگاه رضایت نداریم، میبایست برای فردا تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.
مجتبایی مساله فروش شرکتها را اینطور تحلیل کرد: اولین اشکال شرکتهای دانشبنیان این است که اکثر افراد محقق و مهندس هستند و در حوزه بازاریابی و فروش ارزش تبحر چندانی ندارند.
تغییر رویکرد کشورهای حوزه خلیج فارس از ژئوپولتیک به ژئواکونومیک
روحانی، رئیس اداره سوم اداره کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ابتدا به اصلاح نگرش شرکت ها به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: درست است که کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان از نفت ارتزاق میکنند، اما از سال 2020 کشورهای عربی به سمت اقتصاد دانشبنیان در حرکت هستند. امارات و قطر و عربستان برای حرکت به سوی اقتصاد دانشبنیان خیز بزرگی برداشتهاند. با دقت در مسائل منطقه میتوان دید که حدودا تا سال 2011 منازعات کشورهای حوزه خلیج فارس ژئوپولوتیک بوده. این منازعات دو روی برنده و بازنده داشته است. ولی از حدود سال 2020 به بعد رویکرد توسعه پایدار و همکاری های ژئواکونومیک بین کشورها رواج یافته فلذا میبایست نگاهمان را نسبت به منطقه اصلاح کنیم.
مرکز مالی قطر پشتیبان استارتاپ ها از سراسر دنیاست!
عباس عبدالخانی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر در چهارمین نشست فرصت فردا گفت: قطر طبق برنامه 2030 خود به گسترش صادرات غیرنفتی روی آورده است. دیگر کشورها مثل امارات زودتر اقدام به این کار کرده اند اما به دلیل اینکه قطر به تازگی وارد این عرصه شده، شرکت های ایرانی به سهولت میتوانند جایگاه خود را در این زمین بازی پیدا کنند.
وی با معرفی سایت QFC مرکز مالی قطر خاطرنشان کرد: حدود 4 میلیارد دلار بودجه برای پشتیبانی پروژههای استارتاپی در این برنامه تعریف شده و شرکتهای ایرانی می توانند با ارائه پروپوزال از آن بهرهمند شوند. این در حالی است که خارج از این برنامه در قطر میبایست شراکت51-49 با پارتنر قطری داشته باشید.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر سپس به اهمیت حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای معتبری که در قطر برگزار میشود اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه ها، شرکت ها می توانند لینک سازی های خیلی خوبی انجام دهند و با صدها تولید کننده به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند.
مهاجرت معکوس دانشبنیانها
شیرزادیان قائم مقام اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان صحبتهای خود را با یک انتقاد نسبت به وضعیت صادرات در حوزه خلیجفارس آغاز کرد و گفت: در برخی از محصولات ایران به صورت انحصاری در حال فعالیت است اما در همین موارد هم با محصولات دیگری که با ما در رقابت هستند دچار مشکل هستیم.
وی گفت: ایجاد شرکتهای دانشبنیان حاصل شرایط سخت تحریمی است و به همین دلیل این شرکتها در بسیاری از موارد محصولات مطابق با نیازهای داخلی دارند و برای صادرات مناسب نیستند. با تعریف سیاستهای جدید میتوان این شرکتها را در داخل کشور به نحوی غنی کرد که هم مشکلات داخل حل شود و هم شرکت دانشبنیان رشد یافته و پیشرفت کند. تا امروز هم بسیاری از شرکتهای دانشبنیان که به دیگر کشورها مهاجرت کردهاند، با مهاجرت معکوس به ایران بازگشته و در حال حل مشکلات داخلی هستند.
در پایان این نشست پنل گفتگو با حضور شرکتهای موفق صادراتی به حوزه خلیج فارس برگزار شد و شرکتها از تجربیات موفق خود صحبت کردند.
چهارمین نشست «فرصت فردا» نقطه عطفی در مسیر توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس بود. با توجه به ظرفیتهای گسترده اقتصادی و فناوری منطقه، همراه با حمایتهای دولت و تلاشهای شرکتهای فناور، آینده روشنی در انتظار توسعه همکاریهای منطقهای است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید