کدخبر :3223 پرینت
26 تیر 1391 - 15:20

اپل چگونه تحریم‌ها علیه ایران را دور می‌زند؟

متن خبر

اگر به بازارهای موبایل فروشی سری بزنید متوجه می شوید که مارک سیب گاز زده اپل "Apple" در بازارهای ایران به صورت رسمی به فروش می رسد در حالی که این شرکت آمریکایی است و باید هیچ کالایی از آن در ایران وجود نداشته باشد.

به گزارش سیتنا به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، ایران سی سال است که توسط آمریکا تحریم شده و هیچ یک از محصولات این کشور بدون اجازه دولت نباید وارد این کشور شود. با وجود این تحریم که بعد از ماجرای 13 آبان 58 آغاز شد، به نظر می رسد که با وجود سختگیری های دولت اوباما در روزهایی که تحریم های نفتی اروپا علیه ایران آغاز شده است، محصولات اپل در ایران بفروش می رسد.

موج تحریم ها مستقیما شامل اپل نمی شود اما به لطف دو شرکت وارد کننده، رادان مک و مرکز اپل ایران، محصولات این شرکت در ایران به فروش می رسد.

رادان مک صد ها نماینده در سرتاسر ایران دارد که محصولات اپل را می فروشند. صاحب یکی از مغازه های اپل می گوید که فروش محصولات اپل در سه سال اخیر، بشدت افزایش پیدا کرده است.

در این باره روز آنلاین سایت نزدیک به وزارت خارجه آمریکا که از فروش تولیدات اپل در ایران متعجب  و نگران است می نویسد:«اما چطور ممکن است محصولات گوناگون مک، آی فون، آی پد از سد تحریم ها بگذرند، با توجه به اینکه شرکت اپل در یک کنفرانس مطبوعاتی هر نوع دخالت در امر فروش محصولاتش را به ایران تکذیب کرده است؟»

در حال حاضر راه های وارد کردن محصولات اپل به ایران از طریق هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی است که تحریم ها را کمتر از کشور های غربی جدی می گیرند.

جالب آنکه که ویدئو ها و نرم افزار های اپل را مستقیما می شود از فروشگاه آنلاین آی تیونز یا مک اپل خریداری کرد که در این حالت حتی مالیات دولتی نیز به آن تخصیص نمی یابد.

روز آنلاین همچنین خبر می دهد در حالی که این تولیدات به راحتی در اختیار ایرانیان ساکن ایران قرار می گیرد تنها این فروشنده های ساکن در آمریکا هستند که از فروش وسایل و تولیدات به ایرانی تبارها جلوگیری می کند، که البته سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا هم این رفتار را نوعی رفتار تبعیض نژاد می دانند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.