کد مطلب: 

322

نرم‌افزار خبرنویسی جایگزین خبرنگاران می‌شود!

نرم‌افزار خبرنویسی جایگزین خبرنگاران می‌شود!

یک شرکت نوظهور خبری در شیکاگو دست به ساخت فناوری جالبی زده که گامی رو به جلو در هوش مصنوعی و همچنین گامی نگران‌کننده در آینده کاری انسان محسوب می‌شود.

 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، شرکت نریتیو ساینس (Narative Science)، یک نرم‌افزار رایانه‌ای ابداع کرده که پس از دریافت داده‌های خبری (آمار ورزشی،‌ گزارش‌های اقتصادی و...)، آنها را به گزارش خبری تبدیل می‌کند.

 

در این خصوص ایسنا گزارش داد: مخترعان این نرم‌افزار بسیار به محصول خود امیدوار و مطمئن بوده و حتی پیش‌بینی می‌کنند که این برنامه بتواند جایزه پولایتزر را طی پنج سال آینده دریافت کند!

 

جایزه پولیتزر، معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان داده‌ می‌شود.

 

آنچه تلاش این گروه را نسبت به کارهای قبلی در گزارش‌های خبری تولید رایانه‌ای متفاوت می‌کند، این است که این فناوری از قابلیت ایجاد تفاوت و ارائه زاویه دید برای داستان برخوردار است.

 

این نرم‌افزار در دنیای ورزش با اصطلاحاتی مانند «جلوافتادن تیمی که عقب بوده»‌ و «تلاش تیمی» آشنا شده و اخبار را با آن جنبه از بازی که مهمتر فرض کرده، هدایت می‌کند. این امر باعث می‌شود که نرم‌افزار از حالت نوشتاری واقعیت ساده و تکراری درآمده و در خبر تنوع بوجود بیاید.

 

روزنامه تایمز گزارش کرده است که با وجود سکوت 20 مشتری شرکت نریتیو ساینس، به نظر می‌رسد که شرکت خبری بیگ تن نت‌ورک نیز از بهار سال 2010 از این نرم‌افزار برای گزارش‌های بازیهای ورزشی استفاده می‌کند.

 

استفاده از این نرم‌افزار به این شرکت‌ها در رشد ترافیک وب برای مسابقات فوتبال بین سالهای 2009 تا 2010 تا 40 درصد کمک کرد.

 

هزینه استفاده از این نرم‌افزار بسیار ارزان بوده و هر خبر 500 کلمه‌ای حدود 10 دلار قیمت دارد. در صورتی که نریتیو ساینس به ارتقای سیستم خود ادامه دهد، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید به شدت در آینده مراقب شغل‌های خود باشند!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-09-16 17:58

افزودن دیدگاه جدید