کدخبر :319397 پرینت
20 اردیبهشت 1404 - 10:43

ورود خودروهای فرسوده به ناوگان اسنپ و تپسی؛ امنیت مسافران در خطر است!

حضور خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی بدون نظارت مؤثر دوره‌ای بر کیفیت و ایمنی خودروها، معادله‌ای پرخطر است که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. حفظ امنیت و آسایش مسافران باید در اولویت باشد و این هدف بدون وجود کنترل‌های دقیق دوره‌ای و سازوکار نظارتی مؤثر، ممکن نخواهد بود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، با گسترش استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل اینترنتی نظیر اسنپ و تپسی در سال‌های اخیر، بخش بزرگی از جابه‌جایی‌های درون‌شهری به این پلتفرم‌ها سپرده شده است؛ با وجود مزایایی همچون دسترسی سریع، قیمت نسبتاً مناسب و راحتی استفاده، یکی از مشکلات اساسی که همچنان بدون راه‌حل مؤثر باقی مانده، فرسوده بودن برخی از خودروهای فعال در این سامانه‌هاست؛ مسئله‌ای که می‌تواند جان مسافران را به خطر بیندازد.

تجربه مسافران؛ از نقص های جدی فنی تا ظاهری فرسوده و نامطلوب

بر اساس گزارش‌های متعدد مردمی و بازخوردهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی، برخی خودروهایی که به‌عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند از لحاظ فنی در وضعیت نامناسبی قرار دارند؛ از جمله این موارد می‌توان به خودروهای تصادفی، ترمزهای معیوب، نداشتن ایربگ، سیستم تهویه غیرفعال، صندلی‌های پاره یا کثیف و حتی نداشتن کمربند ایمنی اشاره کرد.
این مشکلات نه‌تنها باعث نارضایتی مسافران می‌شود، بلکه در صورت بروز حادثه می‌تواند خطرات جدی جانی و مالی به دنبال داشته باشد.

فقدان مکانیزم نظارت پیش از ثبت‌نام خودروها

یکی از نقاط ضعف جدی این پلتفرم‌ها، عدم وجود سازوکار مؤثر و الزامی برای بررسی سلامت فنی خودرو پیش از فعال شدن راننده در سیستم است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که اسنپ و تپسی تنها به ارائه مدارکی مانند کارت خودرو، بیمه و گواهینامه اکتفا می‌کنند، بدون آنکه معاینه دقیق فنی یا ارزیابی میدانی از وضعیت ظاهری و ایمنی خودرو انجام دهند و یا حتی در صورت بررسی اولیه این موارد، وضعیت فنی خودروها مورد بازرسی دوره‌ای قرار نمی‌گیرد.
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، خودروهایی که در قالب تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند، موظف به گذراندن دوره‌های ارزیابی فنی، بازدیدهای میدانی و حتی دریافت تاییدیه از نهادهای نظارتی حمل‌ونقل شهری هستند.

قانون اجرا نشده؛ جای خالی نظارت رسمی

به گزارش سیتنا، با وجود اینکه سلامت خودرو یک الزام قانونی برای تردد در شهر محسوب می‌شود و داشتن برگه معاینه فنی برای همه خودروها الزامی است، اما هیچ قانون یا آیین‌نامه‌ای مشخصاً شرکت‌های تاکسی اینترنتی را ملزم نکرده تا پیش از تأیید خودرو، بررسی‌های فنی تخصصی و یا بررسی‌های دوره‌ای انجام دهند.
این خلأ نظارتی می‌تواند منجر به ورود خودروهای فاقد استاندارد ایمنی به ناوگان شود، در حالی که مسئولیت امنیت جانی مسافران به‌روشنی تعریف نشده است.

حفظ امنیت و آسایش مسافران باید در اولویت باشد و این هدف بدون وجود کنترل‌های دقیق و سازوکار نظارتی مؤثر، ممکن نخواهد بود

 ایجاد فرآیند استاندارد بررسی فنی پیش از ورود رانندگان

با توجه به حجم بالای سفرهای شهری که از طریق این اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود، ضرورت دارد که پلیس راهور، شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط با حمل‌ونقل شهری، در همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، یک سازوکار استاندارد و شفاف برای بررسی سلامت خودروها طراحی و اجرایی کنند.
در این میان، اسنپ و تپسی نیز باید موظف شوند تا پیش از فعال‌سازی رانندگان، خودرو آن‌ها را از لحاظ فنی، ایمنی و بهداشتی بررسی کرده و گواهی سلامت خودرو را از مراکز معتبر دریافت کنند. همچنین این بررسی باید در بازه‌های منظم زمانی تکرار شود.

استفاده گسترده از تاکسی‌های اینترنتی بدون نظارت مؤثر بر کیفیت و ایمنی خودروها، معادله‌ای پرخطر است که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. حفظ امنیت و آسایش مسافران باید در اولویت باشد و این هدف بدون وجود کنترل‌های دقیق و سازوکار نظارتی مؤثر، ممکن نخواهد بود.
انتهای پیام

گزارش از سارا استوار

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.