کد مطلب: 

295139

اعلام آمادگی کانون ملی کارافرینان برای ایجاد دانشگاه نسل پنجم با رویکرد هوش مصنوعی

در نخستین جلسه هیئت امنای کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد داوود ادیب به عنوان عضو هیئت رئیسه این کانون در راه اندازی دانشگاه نسل پنجم با رویکرد هوش مصنوعی عنوان و ساختار هیئت امنایی و مدیریتی این دانشگاه، بر مبنای ظرفیت کارافرینان برتر رسمی مطرح گردید.
ادیب

به گزارش سیتنا، روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 اولین جلسه هیئت امنای کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس هیات امنای کانون ملی، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، محسن کوشش تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور، کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر و معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، علی زند وکیلی، رییس دبیرخانه هیات امنا کانون ملی کارافرینان برتر رسمی، مجید سیار ، رییس کانون ملی کارافرینان برتر رسمی، بشیر انیسی، عضو هیئت رئیسه کانون ملی، داوود ادیب، عضو هیئت رئیسه کانون ملی، نصرت الله طاقتی احسن، عضو هیئت رئیسه کانون ملی، شمسعلی هادی زاده معلم، عضو هیئت رئیسه کانون ملی، مازیار نامداری، بازرس کانون ملی و مجتبی مومنی، رییس کانون ملی انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارافرینی برگزار گردید.

در این نشست داوود ادیب با عنوان این موضوع که بحران‌های متعددی که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد، باعث شده است که بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون نفر دیگر در جهان در وضعیت فقر شدید قرار گیرند و این رقم به ۷۰۰ میلیون نفر برسد، مطرح کرد: «این یک واقعیت است که امروزه دولت ها به تنهایی ظرفیت حل مشکلات زیست محیطی، اشتغال و رفاهی جامعه خود را ندارند و در صورتی که سازمان های مردم نهاد و کارافرینان در حل بحران ها ورود ننموده و دولتمردان به آنها اعتماد ننمایند، بحران های پیش رو حل نخواهد گردید».

عضو هیات امنای کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور، ادامه داد: «متاسفانه اطلاعاتی که در خصوص شاخص های جهانی نوآوری در سال 2023 داریم نشان گر این موضوع بوده است که در سال 2023 عملکرد مناسبی را در حوزه های مختلف نوآوری به عنوان اصلی ترین رکن کارافرینی و همچنین موضوعات دانشی و دانشگاهی به روز نداشته ایم. در همکاری های تحقیق و توسعه دانشگاه و صنعت در بین 132 کشور رتبه 124، در شاخص آموزش رتبه 96 ، در شاخص هزینه های آموزشی انجام شده رتبه 100، در جذب دانش رتبه 100 و در انتشار دانش رتبه 107 را به دست آورده ایم. این که رتبه های حاصل شده رتبه های مناسبی نبوده است و این که در مجموع ارزیابی های انجام شده در شاخص های GII در بین 132 کشور رتبه 131 حاصل شده است، جای بحث و گفتگو دارد که باید به صورت جد، به آن پرداخت».

رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، با خطاب قرار دادن وزیر و اعضای هیئت امنای کانون ملی تاکید کرد: «جناب آقای وزیر و اعضای محترم هیئت امنا، امروز بهترین فرصت است با درخواست و پیگیری وزیر محترم کار و هیئت امنای کانون ملی، دانشگاهی با ساختار نسل پنجم، با رویکرد هوش مصنوعی به صورت کاملا کاربردی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راهبری کارافرینان برتر رسمی کشور، تشکیل و در این دانشگاه از ظرفیت همه کارافرینان کشور استفاده گردیده و بتوان پا به پای کشورهای توسعه یافته که در حال تدوین برنامه های دانشگاه های نسل پنجم می باشند که در راستای کمک به دولت هایشان می باشند، اقدامات اساسی انجام داد».

اعلام آمادگی کانون ملی کارافرینان برای ایجاد دانشگاه نسل پنجم با رویکرد هوش مصنوعی

کارافرین برتر چهاردهمین جشنواره کارافرینان برتر رسمی ادامه داد: خوشبختانه تجربه دانشکده کارافرینی پیش تر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشته است که دارای نقاط قوت و ضعف هایی نیز بوده است، از نقاط ضعف آن ساختار مدیریتی دولتی و از نقاط قوت آن می توان کمک به فرهنگ سازی کارافرینی در کشور بوده که می توان به آنها اشاره نمود.

ادیب در پایان سخنان خود، درخواست عملیاتی کانون را در راه اندازی دانشگاه نسل پنجم با رویکرد هوش مصنوعی مطرح و ساختار هیئت امنایی و مدیریتی این دانشگاه را بر مبنای ظرفیت کارافرینان برتر رسمی پیشنهاد نمود.

شایان ذکر است که چندی پیش در نامه شماره ۱۰۷۴۸۴ مورخ یازدهم مردادماه ۱۴۰۱ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تمامی وزارت خانه ها، رییس سازمان برنامه بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان شده بود: بر اساس بند (۸) مصوبه بیست و نهمین جلسه شورای عالی اشتغال مورخ یازدهم ‌مهرماه ۱۳۹۸ کانون های کارآفرینی در استان های کشور با دستور العمل مصوب این وزارت خانه تشکیل گردید. کانون های مذکور متشکل از کارآفرینان برتر منتخب در «جشنواره کارآفرینان برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» می باشند. این تشکل ها با هدف شناسایی چالش های زیست بوم کارافرینی استان ها و شبکه سازی بین کارآفرینان کل کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی به عنوان اتاق فکر مدیران دولتی هر استان ایفای نقش کرده و با حضور در هیات اندیشه ورز استان علاوه بر پیشنهادات و طرح ها در راستای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان تصمیم گیران را از پیامدهای احتمالی تصمیمات و سیاست گذاری ها نیز آگاه می سازند.

در این نامه همچنین آمده است: کانون های کارآفرینی با توجه به برخورداری از پیشینه علمی، تجربی، فنی و مالی، سرمایه بسیار ارزشمندی برای مسولین دولتی بوده و می توانند به بهبود فضای کسب و کار در استان ها و متعاقبا در کشور کمک نمایند.

در ادامه این نامه اشاره شده است با توجه به این که نهادهای موازی دیگری با اسامی مشابه کانون کارآفرینی در استان های کشور تشکیل شده اند فعالیت آن ها از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجاهت قانونی ندارند، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن اعلام موضوع به کلیه واحدهای زیرمجموعه آن دستگاه (اعم از ستادی و استانی) از ظرفیت کانون های کارآفرینی مصوب این وزارت خانه در کارگروه های مختلف استانی نظیر هیات های اندیشه ورز، کارگروه اشتغال استان، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و سایر مواردی که ضرورت حضور بخش خصوصی و کارآفرینان استانی وجود دارد استفاده شود.

گفتنی است موضوع دانشگاه های نسل پنجم موضوع روز دانشگاه های جهان بوده و تعداد زیادی از کشورها در سال های اخیر رویکردشان در همین راستا بوده است.  

اعلام آمادگی کانون ملی کارافرینان برای ایجاد دانشگاه نسل پنجم با رویکرد هوش مصنوعی

پیدایش دانشگاه های نسل پنجم در سال های اخیر، یک نیاز جبری برای حرکت تکاملی جامعه و اقتصاد دانش بنیان بوده و این نسل از دانشگاه ها را آنچنان جهت دهی نموده است تا در ساختاربندی سازمان‌های نوین هزاره سوم، به اهداف توسعه کمک نموده و نقش آفرینی نماید.

در دانشگاه‌های نسل سوم شاهد همگرایی دولت، صنعت و دانشگاه و در دانشگاه نسل چهارم شاهد همگرایی دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی تحت عنوان مارپیچ چهارگانه و نهایتا در دانشگاه های نسل پنجم شاهد همگرایی دولت، صنعت، دانشگاه، جامعه مدنی و محیط زیست در قالب مارپیچ پنج گانه می باشیم. دانشگاه‌های نسل پنجم، دانشگاه‌های تمدن‌ساز و مکتب ساز خواهند بود، به این دلیل که ساحت این نسل از دانشگاه ها، فقط اثرگذاری نبوده بلکه دستگیری و راهبری کل جامعه بوده و بنیان دانشگاه به جای درک تولید دانش یا همان پژوهش و کاربرد دانش و به عبارتی نوآوری، بر اکولوژی اجتماعی قرار گرفته و یک هم افزایی میان اقتصاد، جامعه و مردم‌سالاری خلق خواهد گردید.

مدت زمان زیادی نیست که دانشگاه های نسل پنجم ظهور نموده است و این نسل از دانشگاه با سرعت ملایمی در صدد است تا با عبور از مرزهای دانشگاه های نسل چهارم که تا مدت ها جریان حاکم دانشگاه های جهان بود، به عنوان یک پارادایم غالب، نقش آفرینی نماید. دانشگاه های نسل چهارم سال ها، جدا از وظایف دانشگاه های سه نسل گذشته، ماموریت داشتند تا در شکل دهی آینده جامعه خود نقش ایفاء نمایند. تشخیص اینکه جامعه شان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد؟ سرمایه گذاری های مالی و انسانی باید به کدام سو سوق یابند؟ چگونه باید جامعه را به سمت وضعیت مطلوب سوق داد؟ جایگاه کشور در نظام منطقه ای و بین المللی کجاست؟ و بررسی روندهای جاری و آتی جهانی و تشخیص نقاط قوت و ضعف جامعه، مسیر سیاست های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کشور که به چه سمت و سویی رهنمون شوند که کشور بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل به دست آورد، از مصادیقی بود که در این دانشگاه ها راهبری می گردید.

دانشگاه های نسل پنجم با پرداختن به اکولوژی اجتماعی به عنوان یک ابر روند، در صدد است تا چالش‌های گذار اجتماعی – اکولوژیک عصرمتاورسی را مرتفع ساخته و ابعاد فناوری، فرهنگ، اقتصاد و جامعه مدنی را در مسیر توسعه پایدار هماهنگ سازند که جا دارد کشورمان نیز بتواند همگام با این نهضت، در برهه ای از زمان که مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی از بین رفته است، در مسیر توسعه و روندهای فناوری قرار گیرد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-05-26 09:18

افزودن دیدگاه جدید