کدخبر :293251 پرینت
24 فروردین 1403 - 21:25

اپلیکیشنی که نارسایی قلبی را تشخیص می‌دهد!

تشخیص زودهنگام نارسایی قلبی به یکی از چالش‌های اصلی در مراقبت‌های اولیه بهداشتی تبدیل شده است، لذا پژوهشگران دانشگاه‌های هلسینکی و استنفورد اپلیکیشنی را تولید کرده‌اند که می‌تواند با قرار گرفتن گوشی هوشمند روی قفسه سینه بیمار، نارسایی قلبی را تشخیص دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این محققان با همکاری یکدیگر، یک اپلیکیشن موبایل را توسعه داده‌اند که می‌تواند به سادگی با قرار دادن گوشی هوشمند روی قفسه سینه بیمار، نارسایی قلبی را تشخیص دهد. تاکنون این اپلیکیشن در یک مطالعه آزمایشی بر روی ۱۰۰۳ بیمار داوطلب مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مطالعه، ۲۱۷ نفر از شرکت‌کنندگان مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شدند و ۷۸۶ نفر دیگر به عنوان گروه سالم در نظر گرفته شدند. اپلیکیشن با تجزیه و تحلیل ارتعاشات قلبی افراد شرکت‌کننده توانست ۸۹ درصد موارد نارسایی قلبی را به درستی شناسایی کند.

جوسو بلومستر، متخصص قلب و یکی از توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن، می‌گوید: مراقبت‌های اولیه بهداشتی ابزارهای بسیار محدودی برای تشخیص نارسایی قلبی دارد. این اپلیکیشن می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی را برای نظارت از راه دور بر گروه‌های در معرض خطر و بیمارانی که قبلا دچار نارسایی قلبی شده‌اند، فراهم آورد.

نارسایی قلبی اغلب در ابتدا با علایمی مانند خستگی در هنگام فعالیت یا تنگی نفس ظاهر می‌شود. اما این علائم ممکن است دلایل بی‌ضرر دیگری نیز داشته باشند و در حال حاضر تشخیص قطعی آن نیاز به اسکن قلب فراصوت، آزمایش خون یا سایر روش‌های تخصصی دارد.

اما با استفاده از این اپلیکیشن، تشخیص می‌تواند به سرعت و بدون نیاز به تجهیزات خاصی در مطب پزشک انجام شود. این اپلیکیشن از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ موبایل برای اندازه‌گیری ارتعاشات قلبی بیمار استفاده می‌کند و با آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، می‌تواند با دقت بالایی نارسایی قلبی را تشخیص دهد.

هرچند دقت اپلیکیشن در حال حاضر ۸۹ درصد است، اما محققان امیدوارند با گردآوری داده‌های بیشتر، این دقت را بهبود ببخشند. آنها معتقدند این ابزار ساده و ارزان قیمت می‌تواند دسترسی به تشخیص نارسایی قلبی را گسترش دهد و به شناسایی زودهنگام و درمان این بیماری کمک کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.