کد مطلب: 

293218

هوش مصنوعی با خواندن فعالیت مغزی موش مکان آن را پیدا می‌کند

دانشمندان یک مدل هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند فعالیت مغزی موش را تفسیر کند تا بفهمد حیوان کجا قرار دارد و به چه سویی نگاه می‌کند. این ابزار می‌تواند در نهایت به ربات‌ها برای مسیریابی مستقل کمک کند.
هوش مصنوعی با خواندن فعالیت مغزی موش مکان آن را پیدا می‌کند

به گزارش سیتنا، مغز پستانداران دو نوع سلول عصبی اصلی برای ناوبری دارد. «سلول‌های جهت سر» مشخص می‌کنند که جاندار به چه سویی نگاه می‌کند؛ و «سلول‌های شبکه» تهیه نقشه دوبُعدی از مغز در محلی که جاندار در آن واقع شده را ممکن می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه فعالیت این سلول‌های عصبی، محققان دانشگاه تنسی و آزمایشگاه تحقیقات ارتش آمریکا پژوهشی مشترک انجام دادند. در این آزمایش پروب‌ها در مغز چندین موش جا داده شدند.

داده‌های مربوط به الگوهای فعالیت عصبی موش‌ها در حالی که در یک محیط باز حرکت می‌کردند، با فیلم‌های ویدیویی که مکان و موقعیت سر آنها را نشان می‌داد، مقایسه شدند. سپس محققان با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی که می‌تواند فعالیت عصبی را تفسیر کند، تشخیص دادند موش کجاست و به کدام سو می‌نگرد.

کاری که دانشمندان کردند این بود که مثل برنامه‌های نقشه‌خوانی تلفن هوشمند که فلش جهت‌دار دارد و بر اساس سیگنال‌های ماهواره‌ای راه را مشخص می‌کند، با استفاده از سیگنال‌های مغز موش مکان و جهت‌گیری آن را معلوم کردند.

کار مهمی که این مدل هوش مصنوعی جدید می‌کند این است که اتکا به ماهواره برای جهت‌یابی را کم می‌کند، و ابزار اصلی جهت‌یابی را خود پدیده‌ای که به دنبال جهت‌یابی است قرار می‌دهد. به عبارتی، این الگوریتم خودش فکر می‌کند و مکان‌یابی و جهت‌یابی می‌کند.

به گفته دانشمندان، آزمایش اخیر نشان داد که هوش مصنوعی در نهایت می‌تواند سیستم‌های هوشمند را قادر به حرکت مستقل کند. به عبارت دیگر، توسعه‌دهندگان رباتیک می‌توانند از چگونگی پردازش مغز پستانداران برای طراحی الگوریتم مغز ربات‌ها بهره ببرند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-04-10 13:38

افزودن دیدگاه جدید