کد مطلب: 

292765

اختلاف چین و آمریکا بر سر خودروهای برقی

چین با طرح شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی، واشنگتن را به پرداخت یارانه تبعیض آمیز در بازار خودروهای برقی متهم کرد.
اختلاف چین و آمریکا بر سر خودروهای برقی

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، چین در سازمان تجارت جهانی، واشنگتن را به پرداخت یارانه «تبعیض آمیز» در بازار خودروهای برقی متهم کرد.

این یارانه‌ها که از سال جاری میلادی بر اساس قانون کاهش تورم ۲۰۲۲ آغاز می‌شود، خریداران خودروهای آمریکایی را واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی از ۳۷۵۰ تا ۷۵۰۰ دلار می‌کند، اما به شرطی که برخی از قطعات باتری ساخت چین نباشد.

نمایندگان چین در سازمان تجارت جهانی ادعا می‌کنند که این سیاست‌ها «تحت پوشش واکنش به تغییرات آب و هوایی» اعمال شده، اما «در واقع مشروط به خرید و استفاده از کالاها از آمریکا، یا واردات از کشور‌های خاص می‌شود.»

به گفته سخنگوی وزارت بازرگانی چین، پکن از واشنگتن خواسته است تا «سیاست‌های صنعتی تبعیض‌آمیز را به سرعت بازنگری کند و ثبات در زنجیره‌های صنعتی و تامین ‌جهانی خودروهای برقی جدید را حفظ کند.»

چین در صادرات خودرو‌های برقی، اوایل امسال از ژاپن، به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو، پیشی گرفت. داده‌های اداره گمرک نشان می‌دهد چین در سال ۲۰۲۳، پنج میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو صادر کرد که حدود یک سوم آنها برقی بودند.

قوانین تازه آمریکا که از اول ژانویه اجرایی شد، تنها ۱۳خودرو در بین بیش از ۵۰ خودروی برقی فروخته شده در آمریکا را واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی می‌کند، در حالی که در سال ۲۰۲۳ این رقم تقریبا دو برابر بوده است.

سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا اخیرا در قانون پیشنهادی خود الزامات کمتر سختگیرانه‌‌ای را برای آلایندگی وسایل نقلیه در کوتاه مدت اجرا می‌کند و دولت جو بایدن در حال بررسی قوانین آسان‌تری برای گذار به خودروهای برقی است.

به گفته بایدن، این اقدام در راستای رقابت با چین و سایر کشورهایی که در حوزه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند صورت می‌گیرد و تحولی در بخش حمل‌و‌نقل آمریکا محسوب می‌شود که بزرگ‌ترین منبع انتشار کربن در کشور است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-28 09:05

افزودن دیدگاه جدید