کد مطلب: 

292496

تشدید تنش‌ واشینگتن و پکن بر سر ممنوعیت «تیک تاک» در آمریکا

نیکولاس برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی در چین در مصاحبه با «بلومبرگ» در اظهاراتی تند که تداوم تنش‌های دو کشور را به‌رغم بهبود اخیر در روابط برجسته می‌سازد، از اعتراض پکن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن «تیک تاک» در ایالات متحده، انتقاد کرد.
تشدید تنش‌ واشینگتن و پکن بر سر ممنوعیت «تیک تاک» در آمریکا

به گزارش سیتنا، نیکولاس برنز در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «به نظرم این موضوع بسیار مسخره است؛ چرا که مقامات دولتی اینجا از پلتفرم ایکس برای انتقاد از آمریکا استفاده می‌کنند ولی به شهروندان خود اجازه استفاده از ایکس، اینستاگرام، فیسبوک یا حتی دسترسی به گوگل را نمی‌دهند.»

برنز گفت که اپلیکیشن «تیک تاک» و تراشه‌های پیشرفته، دو عامل کلیدی در رقابت این دو ابرقدرت اقتصادی جهان است که بیشتر بیانگر موضع تند دولت بایدن در قبال جاه‌طلبی‌های چین در عرصه فناوری است.

او افزود: «تکنولوژی در حال حاضر، از بسیاری جهات در کانون رقابت ایالات متحده و چین قرار دارد، چه فناوری تجاری، مانند تیک تاک یا فناوری‌های قابل تبدیل به تکنولوژی نظامی که در رقابت علیه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

همخوانی مواضع بایدن و ترامپ در خصوص چین

صرف نظر از رقابت‌های انتخاباتی میان بایدن و ترامپ، نباید فراموش کرد که آنها در خصوص موضعشان در قبال چین، دیدگاه‌هایی همخوان دارند.

ترامپ در سال 2020 ، تاریخ نهایی اعمال ممنوعیت علیه تیک تاک در آمریکا یا فروش این اپلیکیشن از سوی شرکت«بایت دانس» به شرکتی آمریکایی را اعلام کرد. این کار باعث شد که «تیک تاک»، شکایت قضایی را مطرح سازد که نهاتیا هم برنده این شکایت شد و به کار خود در آمریکا ادامه داد.

این در حالی است که بایدن با تصویب لایحه ممنوعیت «تیک توک» در کنگره، به ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالات متحده نزدیکتر شده است. مجلس سنا با توجه به آسیب‌های اقتصادی مترتب بر این ممنوعیت، ضمن کندکردن روند تصویب پیش‌نویس این قانون، بر ضرورت گرفتن موافقت شرکت‌های فناوری در وهله نخست، تاکید ورزید.

اسب تروا یا مسابقه فناوری؟

طبق گزارش «واشینگتن پست»، رشد چشمگیر «تیک تاک» برای تمامی شرکت‌های فناوری شامل شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرهای ویدئو و دیگر مراکز مربوطه، به قدری تکان‌دهنده بود که بزرگترین شرکت‌ها نوآوری فناوری در آمریکا در حال سازمان‌دهی دوباره خود به شیوه «تیک تاک»هستند. این بازآفرینی در اقدام شرکت «متا» برای توسعه فایل‌های ویدئویی کوتاه به تقلید از تیک تاک، با راه‌اندازی «ریلز» و «یوتیوپ شورتز»، جنبه عملی یافت.

بر اساس برآورد «واشینگتن پست»، الگوی «تیک تاک» به زودی می‌تواند تمامی شبکه اینترنت را دربر بگیرد.

مالکیت «تیک تاک» توسط شرکت «بایت دانس»، غول فناوری مستقر در پکن، این شرکت را نیز به به یکی از بزرگترین شرکت‌های مطرود از دید واشینگتن تبدیل کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به نابودی آن همت گمارده بود.

بالاترین رسته‌های دولت و ارتش ایالات متحده، «تیک تاک» را در تلفن‌های دولتی ممنوع کردند. اعضای کنگره اصرار دارند که این اپلیکیشن ممکن است، «اسب تروا» برای یک دستگاه تبلیغاتی و برنامه نظارت مخفی چین باشد.

تاکید «تیک تاک» بر شفافیت

از سویی مسئولان اجرایی « تیک تاک» تاکید دارند، دخالتی در برنامه‌های دولت چین نداشته و صرفا در صدد تقویت این پلتفرم حاوی مضمون تفریحی و خالی از کشمکش‌ هستند. آنها در این راستا در تلاش برای برطرف کردن سوء ظن‌ها و ایجاد علقه‌های دوستی در واشینگتن، متخصصان مقیم در امریکا را استخدام کرده و متعهد شدند که در انتقال داده‌های کاربران آمریکایی از طریق سرورها در آمریکا، شفافیت را رعایت کنند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین

از سویی وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، جمعه در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی در چین گفت: «ایالات متحده که خود را به عنوان کشور ازادی بیان و اقتصاد بازار آزاد معرفی می‌کند، از هیچ تلاش دولتی برای پیگرد تیک تاک دریغ نکرده که کاری به غایت مسخره است.»

وانگ در نشست خبری ادواری گفت که چین با «همه انواع پلتفرم‌ها، محصولات و خدمات تا زمانی که از قانون پیروی کنند، برخوردی باز دارد. تیک تاک طبق قانون آمریکا ثبت شده ولی از سوی طرف آمریکایی، سرکوب می‌شود.»

چین در نخستین واکنش به موافقت کنگره با پیش‌نویس قانون ممنوعیت تیک تاک، این اقدام را قلدرمآبانه توصیف کرد.

بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، شمار کاربران «تیک تاک» در ایالات متحده به بیش از 170 میلیون نفر رسیده است که هر کاربر به شکل میانگین حدود 80 دقیقه در روز را صرف این برنامه می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-03-19 11:07

افزودن دیدگاه جدید