کد مطلب: 

292184

پردیس بیوتکنولوژی صربستان احداث شد

صربستان ساخت پردیس بیوتکنولوژی خود را که مدت‌ها قبل اعلام نموده بود، آغاز کرد که این پروژه علاوه بر اعتبارت دولتی از وام 200 میلیون یورویی بانک توسعه اروپا نیز برخوردار است و استفاده از ظرفیت‌های عملی داخلی و بخش خصوصی این کشور از جمله اولویت‌های عملیاتی تاسیس این مرکز می‌باشد.
پردیس بیوتکنولوژی صربستان احداث شد

به گزارش سیتنا، عملیات ساخت پروژه 413 میلیون یورویی پردیس بیوتکنولوژی صربستان با حضور الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور این کشور آغاز شد. در این پردیس قرار است از تخصص علمی صربستان و بخش خصوصی که از میان بزرگترین شرکت‌های داروسازی، ژنتیک و مراقبت‌های بهداشتی جهان هستند، بهره برده شود.

یلنا بگوویچ، وزیر علوم، توسعه فناوری و نوآوری صربستان در مراسم آغاز احداث این پروژه گفت که کار احداث این سایت رسما آغاز شده است. در این پروژه علاوه بر مراکز علمی و تحقیقاتی، یک مرکز ورزشی، یک مرکز اقامتی و موزه تعاملی نیز احداث خواهد شد و این بزرگترین سرمایه‌گذاری صربستان در علم است.

وی افزود: توسعه فناوری‌های جدید، حل برخی از مشکلات جهانی به ‌ویژه حل مسائل محلی را ممکن می‌سازد و کیفیت زندگی شهروندان را بسیار بهتر می‌کند.

نخست وزیر صربستان، آنا برنابیچ نیز در این مراسم پیش‌بینی کرد که این سایت در سال 2026 راه‌اندازی شود. برنابیچ گفت این مرکز، صربستان را به یکی از پیشرفته‌ترین مراکز اروپایی برای بیوتکنولوژی تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون که ساختمان این پروژه در دست احداث است، این مرکز بر روی برخی پروژه‌ها تحت پلت فرم BIO4 کار می‌کند.

وی شرکت سوئیسی SwissRockets را مثال زد که در حال حاضر با موسسه صرب برای کاربرد انرژی هسته‌ای وINEP، در تحقیق در مورد درمان بیماری ام اس همکاری می‌کند. وزارت علوم، توسعه فناوری و نوآوری صربستان نیز برای سال آینده در نظر دارد نزدیک به 10 میلیون یورو برای حمایت از BIO4 اختصاص دهد.

صربستان در ماه سپتامبر یک قرارداد وام با بانک توسعه شورای اروپا به مبلغ 200 میلیون یورو برای ساخت و تجهیز پردیس BIO4 امضا کرد و در بودجه سال 2024 نیز وام‌هایی تا سقف 65 میلیون یورو از دولت‌ها و صندوق‌های خارجی را پیش‌بینی کرده است. دولت صربستان قبلا یادداشت تفاهمی‌با غول‌های دارویی فایزر و آسترازنکا (سازندگان واکسن کووید-19) و BGI چین (یکی از بزرگترین سازمان‌های تحقیقاتی DNA در جهان) امضا کرده است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های Roche، Merch Sharp و Dohme و Takeda نیز امضا شده است.

انتظار می‌رود این پردیس به مرکزی جدید برای دانشکده‌های زیست‌شناسی و داروسازی، دانشکده فناوری و متالورژی و هشت موسسه علمی صربستان تبدیل شود. این پردیس همچنین میزبان یک پایگاه داده ملی از منابع ژنتیکی به اصطلاح بانک زیستی خواهد بود و داده‌هایی از میکروارگانیسم‌ها و گیاهان تا ژن‌های حیوانی و انسانی را گردآوری خواهد کرد که منبعی حیاتی برای بیوتکنولوژی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-11 14:21

افزودن دیدگاه جدید