کد مطلب: 

291640

صنعت خودرو ترکیه؛ پیشتاز صادرات این کشور در سال گذشته میلادی

صادرات صنعت خودرو ترکیه در سال 2023 به بیش از 35 میلیارد دلار رسید و این میزان صادرات 15 درصد بیش از صادرات این بخش در سال 2022 بود که به نوبه خود رکورد قابل توجهی در صادرات صنعت خودوری این کشور به شمار می‌رود.
صنعت خودرو ترکیه؛ پیشتاز صادرات این کشور در سال گذشته میلادی

به گزارش سیتنا، صنعت خودرو ترکیه در 18 سال گذشته به استثناء سال 2018 میلادی همواره پیشتاز صادرات در بین بخشهای صنفی کشور بوده و جایگاه خود را به عنوان لوکوموتیو رشد اقتصادی کشور حفظ نموده است.

نگاهی به بازارهای اصلی این صنعت در جهان نشان می دهد که بیشترین صادرات خودرو ترکیه بدون در نظر گرفتن انگلستان، بازار اتحادیه اروپا با سهمی معادل 67 الی 68 درصد است که با احتساب سهم کشورهایی که عضو اتحادیه نیستند، این میزان به 80 درصد می رسد.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، بیشترین صادرات صنعت خودرو ترکیه به آلمان است. بررسی 10 بازار برتر هدف صادرات صنعت خودروی ترکیه حاکی از آن است که هشت بازار برتر این صنعت در منطقه اروپا هستند و اگر روسیه نیز جزو منطقه اروپا محاسبه شود، 9 بازار برتر هدف صادرات صنعت خودرو ترکیه در اروپا خواهد بود که پس از ان ایالات متحده آمریکا بازار دهم صنعت خودروی این کشور محسوب می‌شود. اروپا همواره به دلیل استفاده از مزیت نزدیکی جغرافیایی، همواره اولویت اصلی صادرات صنعت خودرو ترکیه بوده است.

صادرات صنعت خودرو این کشور در ژانویه سال جاری میلادی با صادراتی معادل 2.8 میلیارد دلار پویایی خود را حفظ کرد.

ترکیه قصد دارد تا در سال 2024 میلادی صادرات صنعت خودرو را به 39 میلیارد دلار برساند و به همین منظور به دنبال دستیابی به بازارهای جدید از جمله بازارهای شمال آفریقا  و کشورهای خلیج فارس است.

در همین راستا، شرکتهای صادر کننده بخش خصوصی فعالیتهای خود را برای شرکت در نمایشگاهها و اعزام هیئتهای صنفی به کشورهای این مناطق آغاز نموده اند که می‌توان به اعزام بیش از 23 شرکت تجاری فعال در صنعت خودرو در تاریخ پنج الی 9 فوریه به مراکش اشاره کرد.

مناطق شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس، روسیه و آمریکای شمالی و جنوبی بازارهای مورد توجه صنعت خودرو ترکیه برای گسترش دامنه صادرات می‌باشد.

دست اندرکاران اقتصادی این بخش در نظر دارند که در سال جاری و در راستای اجرای استراتژی صادراتی تبیین شده، علاوه بر اعزام هیئت های مختلف تجاری، نسبت به برگزاری 10 رویداد مهم تجاری در این مناطق اقدام نمایند.

پس از پاندمی‌کرونا، تولید کنندگان و صادر کنندگان صنعت خودرو برای نخستین بار در نمایشگاهی در چین شرکت کردند و به معرفی محصولات و توانمندیهای صادراتی اقدام نمودند.

ترکیه قصد دارد تا در سال جدید میلادی علاوه بر حفظ میزان عددی صادرات بخش خودرو در اروپا به عنوان بازارهای اصلی هدف صادرات، بتواند به بازارهای جدیدی در مناطق مختلف از جمله روسیه، آمریکای شمالی و جنوبی و به ویژه شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس وارد شده و تا پایان سال 2024  میلادی صادرات این بخش را به 39 میلیارد دلار برساند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-28 09:01

افزودن دیدگاه جدید