کدخبر :291548 پرینت
06 اسفند 1402 - 13:25

واردات آیفون به ایران رکورد زد: یک میلیارد دلار طی ۱۰ ماه!

آمارها نشان می‌دهند طی ۱۰ ماه گذشته، با وجود ممنوعیت واردات رسمی گوشی آیفون به کشور و عدم رجیستری مدل‌های جدید گوشی‌های این برند تجاری، یک میلیارد دلار برای واردات گوشی‌های اپل به کشور هزینه شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، اگرچه اپل به طور رسمی در ایران نمایندگی ندارد و حتی خدمات نرم‌افزاری هم ارائه نمی‌دهد، با این حال، تقاضای زیادی برای آیفون‌ و دیگر محصولات اپل وجود دارد. در همین راستا، آیفون‌های وارداتی بیشتر از کشورهایی مانند امارات متحده عربی به ایران می‌آیند.

اگرچه واردات رسمی گوشی‌های آیفون به کشور ممنوع است و مدل‌های جدید آیفون‌ هم امکان رجیستری در کشور را ندارند، اما همچنان شاهد ورود حجم بالایی از این گوشی‌ها به کشور هستیم.

اما دلیل اصلی محبوبیت آیفون در ایران، با وجود تمام مشکلات، جذابیت و اعتبار نام تجاری آن است. برخی از مردم حاضرند هزینه‌های دیگر خود را کاهش دهند تا بتوانند یک آیفون تهیه کنند؛ این در حالی است که استفاده از سرویس‌های نرم‌افزاری اپل مانند اپ استور هم به خاطر تحریم‌ها برای ایرانی‌ها بسیار دشوار و پرهزینه است.

سال گذشته واردات گوشی آیفون را به‌صورت رسمی ممنوع شد و تنها چند روز پس از این اتفاق، قیمت گوشی‌های اپل با رشد قیمت مواجه شد.

تقریبا از ابتدای پاییز رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کرده‌اند که واردات تجاری این موبایل ممنوع است و بعد از مدتی هم واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن از رویه مسافری نیز ممنوع شد.

این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ قاچاق گران‌تر شده و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند.

در همین حال، توقف تولید مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ در دنیا باعث شد تا عرضه گوشی‌های نو از میزان تقاضا کمتر شود و در‌ نتیجه، گوشی‌های آیفون ۱۳ استوک، کار‌کرده، ریفربیشد و ریپک با ترفندهای مختلفی به بازار ایران وارد و به اسم گوشی نو و دست‌اول با قیمت‌ غیر‌واقعی فروخته شوند.

در نهایت می‌توان گفت بازار گوشی‌های آیفون در ایران علی رغم ممنوعیت‌ها و چالش‌هایی از رجیستر نشدن تا اعمال تحریم سرویس‌های نرم‌افزاری برای ایرانی‌ها با مشتری‌هایی مواجه است که به هر به هر شکل و روشی حتی با دور زدن رجیستری توانسته‌اند جدیدترین مدل این برند را در دست گیرند، اما سوال اینجاست که علی رغم محدودیت‌های رسمی برای واردات، چگونه این رقم بالا برای واردات آیفون هزینه شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.