کد مطلب: 

291546

کشف قدیمی‌ترین رایانه شخصی جهان با بیش از ۵۰ سال قدمت!

قدیمی‌ترین رایانه شخصی رومیزی جهان پس از ۵۰ سال به‌طور اتفاقی در جریان تخلیه خانه‌ای در انگلیس پیدا شد. قیمت این رایانه در زمان عرضه ۲۰۵۰۰ دلار بود و اکنون حدود ۸۷۰۰۰ دلار ارزش دارد.
کشف قدیمی‌ترین رایانه شخصی جهان با بیش از ۵۰ سال قدمت!

به گزارش سیتنا، دو دستگاه رایانه Q1 که به عنوان اولین کامپیوتر شخصی در جهان شناخته می‌شود، به‌تازگی به‌طور اتفاقی خانه‌ای در لندن پیدا شده‌اند.

این دو رایانه شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند. این دستگاه‌ها آخرین بار پنجاه سال قبل استفاده شده بودند.

نه یک، بلکه دو میکروکامپیوتر Q۱ طی پاکسازی یک خانه توسط شرکت جاست کلیر (Just Clear) در لندن پیدا شد.

نظافتچیان شرکت جاست کلیر هنگام هنگام تمیز کردن جعبه‌های خانه‌ای در لندن دو دستگاه از اولین کامپیوترهای شخصی رومیزی جهان را که اوایل دهه‌ ۱۹۷۰ میلادی عرضه شدند، کشف کردند؛ کامپیوتری که درحال‌حاضر فقط سه دستگاه از آن در دنیا وجود دارد.

 این تعجب‌آور است، زیرا این رایانه‌ها در انگلیس محبوب نبودند و تنها تعداد انگشت شماری از آنها وارد این کشور شده بودند.

کشف قدیمی‌ترین رایانه شخصی جهان با بیش از ۵۰ سال قدمت!

این دو مدل آخرین بار در سال دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط یک کمپانی حفاری نفتی مورد استفاده قرار گرفته بودند؛ در حالی که سومین نمونه سالم از این کامپیوتر در منطقه‌ای در حوزه کشورهای اسکاندیناوی کشف شده بود.

نکته‌ جالب درمورد کامپیوترهای کشف‌شد‌ه Q1، این است که درحال‌حاضر فقط سه دستگاه از آن‌ها در جهان وجود دارد. این دو کامپیوتر در نمایشگاه فناوری دانشگاه کینگستون به‌نمایش درآمدند.

نظافتچیان شرکت جاست کلیر کامپیوترها را به کارشناسان نشان دادند تا مدل و قدمتشان مشخص شود.

کشف قدیمی‌ترین رایانه شخصی جهان با بیش از ۵۰ سال قدمت!

بررسی‌ها نشان داد کامپیوترهایی که شرکت جاست کلیر پیدا کرده بود، از نوع Q1 هستند؛ اولین کامپیوتر شخصی رومیزی جهان که شرکت Q1 در سال ۱۹۷۲ روانه‌ بازار کرد.

کامپیوتر Q1 دستاورد بسیار مهمی در تاریخ توسعه رایانه‌ها به شمار می‌رود. تمامی رایانه‌های پیش از Q1 مبتنی بر میکروپردازنده‌های چند چیپی بودند؛ در حالیکه این دستگاه نخستین محصولی بود که بر پایه تنها یک میکروچیپ، یعنی اینتل ۸۰۰۸، فعالیت می‌کرد. این پردازنده هشت بیتی قادر به پردازش شانزده کیلوبایت اطلاعات بود و به حداکثر سرعت کلاک ۸۰۰کیلوهرتز می‌رسید.

طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که این مشخصات با استانداردهای امروزی چندان درخشان باشند. اما در دوران پیش از PC در دهه هفتاد میلادی، این مشخصات فنی شگفت‌انگیز تلقی می‌شدند. Q1 عنوان نخستین میکروکامپیوتر واقعی جهان را دو سال زودتر از کامپیوتر شناخته‌شده‌تر Altair ۸۸۰۰ تصاحب کرد.

کشف قدیمی‌ترین رایانه شخصی جهان با بیش از ۵۰ سال قدمت!

انتظار می‌رود هر دو دستگاه Q1 به حراج گذاشته شوند یا به‌صورت خصوصی به‌فروش برسند. قیمت رایانه مذکور در زمان عرضه ۲۰۵۰۰ دلار بود و اکنون حدود ۸۷۰۰۰ دلار ارزش دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2024-02-25 12:26

افزودن دیدگاه جدید