کدخبر :291454 پرینت
03 اسفند 1402 - 12:04

تحریم بزرگترین تولیدکننده ریز‌تراشه چین از خرید قطعات و فناوری آمریکایی

آمریکا با افزایش فشار بر بزرگترین تولیدکننده ریز‌تراشه در چین، پیشرفته‌ترین کارخانه آن را از خرید تعداد بیشتری از محصولات آمریکایی محروم کرد، چراکه واکنشی است به کاربرد یک ریز‌تراشه پیشرفته محصول این شرکت در تلفن‌های همراه مدل «میت ۶۰ پرو» محصول شرکت چینی هواوی است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، آمریکا با تشدید فشار بر بزرگترین تولیدکننده ریز‌تراشه در چین، پیشرفته‌ترین کارخانه آن را از خرید تعداد بیشتری از محصولات آمریکایی محروم کرد.

این تصمیم واکنشی به کاربرد یک ریز‌تراشه پیشرفته محصول این شرکت در تلفن‌های همراه مدل «میت ۶۰ پرو» محصول شرکت چینی هواوی است.

دو منبع مطلع، که حاضر نشدند نامشان در گزارش قید شود، گفتند سال گذشته وزارت تجارت آمریکا با ارسال نامه به شرکت‌های آمریکایی که محصولات خود را به شرکت چینی «گروه بین‌المللی تولید ریزتراشه» (اس‌ام‌آی‌سی) می‌فروختند، جواز فروش قطعات و فناوری‌های پیشرفته به این شرکت چینی را تعلیق کرده است.

یکی از منابع افزود که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از قبل فروش محصولات خود به این شرکت چینی را متوقف کرده بودند، ولی ارسال این نامه باعث شد فروش میلیون‌ها دلار مواد اولیه و قطعات مربوط به تولید ریز‌تراشه از سوی شرکت آمریکایی «انتگریس» نیز متوقف شود.

هیچ نشانه‌ای از نقض قوانین و مقررات آمریکا توسط شرکت «انتگریس» وجود ندارد و این شرکت می‌گوید تمامی صادرات این شرکت براساس جواز صادرات قانونی انجام شده بود و پس از دریافت نامه وزارت تجارت آمریکا فروش محصولات خود به شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌اس» را متوقف کرده است.

شرکت «انتگریس» که مرکز آن در ایالت ماساچوست است و مواد اولیه ساخت ریز‌تراشه را تولید می‌کند گفته است: «الزامات قانونی به سرعت در حال تغییر مربوط به تجارت بین‌المللی ریز‌تراشه را با دقت دنبال کرده و از آنها تبعیت می‌کند.»

شرکت‌های چینی «هواوی» و «اس‌ام‌آی‌سی»، و کاخ سفید و وزارت تجارت آمریکا حاضر نشده‌اند دراین مورد اظهار‌نظر کنند.

تعلیق جواز صادرات محصولات مربوط به تولید ریزتراشه نشان می‌دهد که تصمیم دولت بایدن تحت فشار گروهی از جمهوری خواهان که در قبال چین موضع تندی دارند و با هدف تضعیف توانایی شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌سی» در زمینه تولید ریزتراشه‌های پیشرفته اتخاذ شده است.

از ماه اوت که شرکت چینی «هواوی» که هدف تحریم‌های آمریکاست مدل پیشرفته تلفن‌های همراه «میت ۶۰ پرو» را به بازار عرضه کرد، فشار بر دولت بایدن برای تشدید تحریم شرکت‌های چینی در صنعت ریزتراشه افزایش یافت.

مدل جدید تلفن‌های همراه شرکت «هواوی» که یک ریزتراشه پیشرفته محصول شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌سی» در آن به کار برده شده، نشانه‌ای از پیشرفت صنعت ریزتراشه چین به رغم فشارهای واشینگتن تلقی می‌شود.

آمریکا در چهار سال گذشته اعمال محدودیت در صادرات قطعات و فناوری‌های پیشرفته به خصوص در زمینه ارتباطات و صنعت ریز‌تراشه به چین را به مرور تشدید کرده است.

کارشناسان صنعت ریز‌تراشه معتقدند که شرکت‌های بزرگ چینی از جمله «اس‌ام‌آی‌سی» برای جبران محرومیت از معامله با آمریکا می‌توانند بخش قابل توجهی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های چینی و یا کشورهای دیگر نظیر تایوان، ژاپن و کره جنوبی تهیه کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.