کدخبر :291369 پرینت
01 اسفند 1402 - 15:52

یک برخورد وحشتناک می‌تواند مدار زمین را جابجا کند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخوردها و برهم‌کنش‌های گرانشی بین ستارگان در حال عبور و منظومه شمسی، می‌تواند موجب تغییراتی در مدار زمین و سایر سیارات شود.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، نتایج تحقیقات جدید که از سوی دو دانشمند آزمایشگاه ملی لارنس برکلی آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد عبور یک ستاره از کنار خورشید در گذشته‌های دور، ممکن است دمای زمین را تا ۸ درجه سانتی‌گراد افزایش داده باشد.

به گفته این محققان، تغییرات جزئی در مدار زمین باعث بروز نوسانات شدید آب و هوایی و تغییرات اقلیمی در گذشته زمین شده است. به همین دلیل درک نحوه تأثیر ستارگان عابر بر مدارهای سیاره‌ای برای توضیح این پدیده‌ها حیاتی است.

هم‌اکنون ستاره‌ای به نام HD7997 تنها ستاره شناخته شده‌ای است که ۲٫۸ میلیون سال پیش از فاصله نزدیکی از کنار منظومه شمسی گذشته است.

با این‌حال، محققان پیش‌بینی می‌کنند در هر یک میلیون سال یک ستاره از فاصله ۵۰ هزار واحد نجومی و در هر ۲۰ میلیون سال یک ستاره از ۱۰ هزار واحد نجومی منظومه شمسی عبور می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند مطالعات آینده باید این ستارگان عابر و آثار بلندمدت آن‌ها را بر منظومه شمسی و زمین مدنظر قرار دهد. شبیه‌سازی‌ها بیشتری برای درک جامع‌تر این پدیده‌های پیچیده لازم است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.