کدخبر :291264 پرینت
29 بهمن 1402 - 16:05

آغاز سفر یک ماه‌نورد خصوصی به سوی کره ماه

ماه‌نورد اودیسه، با کمک یک موشک فالکون شرکت «اسپیس اکس»، از پایگاه فضایی «کیپ کاناورال» راهی کره ماه شد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، «ماه‌نورد» یک شرکت خصوصی آمریکایی، سفر خود به سمت کره ماه را آغاز کرد.

ماه‌نورد اودیسه، با کمک یک موشک فالکون شرکت «اسپیس اکس»، از پایگاه فضایی «کیپ کاناورال» راهی کره ماه شد. قرار است این ماه‌نورد کوچک، که کمتر از ۴ و نیم متر طول دارد، هفت روز دیگر در نزدیکی قطب جنوب کره ماه فرود بیاید.

در صورت موفقیت، این نخستین مأموریت خصوصی برای فرود بر روی ماه خواهد بود. تاکنون تنها پنج کشور شامل آمریکا، روسیه، چین، هند و ژاپن موفق به نشاندن ماه‌نورد بر روی این کره شده‌اند.

آمریکا از بیش از نیم قرن پیش، موفق به این‌کار نشده؛ اما امیدوار است طی سال‌های پیش رو، فضانوردانی را در قالب برنامه «آرتمیس» برای ایجاد یک پایگاه دائمی به ماه بفرستد.

جزئیات سفر

اسپیس اکس، یک شرکت خصوصی دیگر در آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن موشکی حامل یک فضاپیمای ماه‌نشین را به سوی این سیاره پرتاب کرد.

حدود یک ماه پیش یک شرکت خصوصی دیگر در فرود آوردن ماه‌نشین روی سطح کره ماه شکست خورد و فضاپیما هنگام بازگشت به زمین منهدم شد.

موشک فالکون شرکت اسپیس‌اکس نیمه‌شب از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد. این موشک حامل ماه‌نشین ساخت شرکت هوافضای «اینتوئتیو مشینز» است که فاصله ۳۷۰ هزار کیلومتری تا کره ماه را در روزهای آینده خواهد پیمود.

ناسا، حامی مالی اصلی این مأموریت که تجهیزات خود را در این ماه‌نشین راهی کره ماه کرده است، امیدوار است فرود موفقیت‌آمیز آن طرح‌های این سازمان برای اعزام فضانورد به کره ماه را شتاب بخشد.

به فاصله کوتاهی پس از پرتاب موشک فالکون به فضا، فضاپیمای ماه‌نشین که شبیه جواهری شش‌ضلعی است و در هر ضلع آن یکی از ستون‌های فرودش قرار دارد با موفقیت از قسمت بالایی موشک رها شد و در خلاء سیاه، سفرش به سوی کره ماه را آغاز کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود این فضاپیما پس از طی کردن یک روز در مدار کره ماه روز سوم اسفند بر سطح این قمر فرود خواهد آمد.

هدف این مأموریت فرود آوردن فضاپیمای ماه‌نشین در فاصله تقریباً ۳۰۰ کیلومتری از قطب جنوب ماه است که مشابه فرود در جنوبگان کره زمین خواهد بود.

این بخش از سطح کره ماه بسیار ناهموار و پر از دره‌های عمیق و پرتگاه است ولی درعین حال تصور می‌شود که دارای منابع غنی آب یخ زده باشد.

ناسا در نظر دارد در مأموریت بعدی خود که چند سال دیگر عملی می‌شود فضانوردان را در همین بخش از سطح کره ماه فرود بیاورد.

این سازمان اعلام کرد که شش دستگاه جهت‌یابی پیشرفته آن به فرود بدون مشکل این ماه‌نشین کمک خواهد کرد.

اولین تلاش ناسا برای ارسال فضاپیمای ماه‌نشین با کمک شرکت‌های خصوصی که اوایل ماه ژانویه انجام شد در اولین مراحل حرکت فضاپیما به سوی کره ماه دچار مشکل شد. صدمه دیدن مخزن و نشت سوخت باعث شد آن ماه‌نشین از مسیر تعیین‌شده منحرف شود و کره ماه را به جا بگذارد و ۱۰ روز پس از پرتاب به فضا هنگام بازگشت به زمین بر اثر برخورد با جو بر فراز اقیانوس آرام منهدم شده و بسوزد.

برخی دیگر از فضاپیماهای ماه‌نشین قبل از انهدام توانسته‌اند در سطح کره ماه فرود بیایند.

فضاپیمای ماه‌نشینی که نیمه‌شب پنج‌شنبه به فضا پرتاب شد با الهام از قهرمان یکی از داستان‌های اساطیری هومر «اودیسئوس» نام‌گذاری شده است.

ناسا برای ارسال تجهیزات تحقیقی خود به کره ماه ۱۱۸ میلیون دلار به شرکت «اینتوئتیو مشینز» سازنده این فضاپیما پرداخت کرده است.

این شرکت مشتریان دیگری نیز دارد. «کلمبیا» شرکت تولیدکننده لباس‌های ورزشی، لباسی ساخته شده از الیاف فلزی را با هدف استفاده در ماموریت‌های فضایی آینده آزمایش خواهد کرد و جف کونز، مجسمه‌ساز مشهور، نیز ۱۲۵ آدمک دو سانت و نیمی را که داخل مکعب‌های شفاف قرار دارند همراه این فضاپیما به کره ماه فرستاده است.

مأموریت این فضاپیما در سطح کره ماه یک هفته طول خواهد کشید و پس از آن به زمین بازمی‌گردد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.