کدخبر :290751 پرینت
16 بهمن 1402 - 11:49

رکود در بازار انواع گوشی‌های تلفن‌ همراه

واردات نزدیک به ۱۰ میلیون گوشی در ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حاکی از نیاز بازار و علاقه خریداران ایرانی به تازه‌ترین فناوری جهان است که این بازار را به فرصتی پرسود برای قاچاق تبدیل کرده، اما رکود نسبی بازار گوشی تلفن‌های همراه در بهمن‌ماه امید فعالان بازار به جبران کاهش میزان فروش ماه‌های قبل در فصل فروش شب عید را کم‌رنگ کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فصل رونق بازار کالاهای دیجیتال در ایران زیر سایه نوسان قیمت ارز و مشخص نبودن آینده قیمت دلار قرار گرفته است.

رکود نسبی بازار گوشی تلفن‌های همراه در بهمن‌ماه امید فعالان بازار به جبران کاهش میزان فروش ماه‌های قبل در فصل فروش شب عید را کم‌رنگ کرده است.

افزایش قیمت دلار در هفته اول بهمن‌ ۱۴۰۲ مطابق معمول تاثیری فوری بر قیمت انواع گوشی‌های تلفن‌های همراه داشت.

با وجود ممنوعیت ثبت گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ که به نظر نمی‌رسد امیدی به حل آن وجود داشته باشد، قیمت گوشی‌های آیفون همگام با قیمت دلار افزایش پیدا کرد.

گوشی آیفون ۱۵ پرومکس در بهمن‌ماه به ۱۰۲ میلیون تومان رسید، آن در شرایطی که قیمت‌ها به‌دلیل ممکن نبودن فروش رسمی انواع گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ محدوده اختلاف قیمتش حدود ۳۰ میلیون‌ تومان است.

گوشی آیفون ۱۵ پرو بین ۶۰ تا ۹۸ میلیون تومان و گوشی آیفون ۱۵ بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون تومان در بهمن‌ماه قیمت‌گذاری شده‌اند.

همین الگو برای دیگر نمونه‌های گوشی آیفون که در ظاهر عرضه و فروش آن‌ها ممنوع است، تکرار می‌شود. قیمت فروش گوشی آیفون ۱۴ پرومکس در بازار ایران بین ۶۹ تا ۷۸ میلیون تومان است. گوشی آیفون ۱۴ پرو با قیمت بین ۶۷ تا ۷۰ میلیون تومان و گوشی آیفون ۱۴ با قیمت بین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان عرضه می‌شود.

موضوع متغیر بودن دامنه قیمت گوشی‌های آیفون، که فروش رسمی‌شان ممنوع است، به فرصتی برای سودجویان تبدیل شده است تا تحت عنوان «فروش زیر قیمت بازار» از متقاضیان خرید گوشی‌‌های آیفون کلاهبرداری کنند.

طرح‌های تحویل ۱۰ تا ۲۵ روزه، که تبلیغ آن در رسانه‌های اجتماعی به‌وفور دیده می‌شود، در روزهای اخیر به پرونده‌ای جنجالی در ایران تبدیل شد و با تجمع مال‌باختگان، ‌یکی از فروشگاه‌هایی که در تبلیغاتش از برخی چهره‌های سرشناس ورزشی و هنری نیز بهره برده بود، پلمب شد.

این در حالی است که ابهام طرح ممنوعیت ثبت گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ همچنان پابرجا است و به گفته فعالان بازار، با توجه به اینکه گوشی‌های دیگر که قیمتی نزدیک به قیمت آیفون دارند با این محدودیت مواجه نشدند، این ادعا که دلیل ممنوعیت ثبت گوشی‌های آیفون «ارزبری» است زیر سوال می‌رود.

گوشی‌های سری اس سامسونگ، پرچمداران این نشان تجاری مشهور، در شرایطی امکان عرضه در بازار تلفن‌ همراه ایران را پیدا کرده‌اند که در همان محدوده نسبی ارز موردنیاز برای واردات آیفون قرار دارند.

گوشی اس ۲۳ سامسونگ از ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و گوشی اس ۲۳ پلاس تا ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

با معرفی گوشی اس ۲۴، برخی فروشندگان مدعی فروش این مدل شده‌اند که محدوده قیمت تعیین‌شده برای مدل اس ۲۴ اولترا در فروشگاه‌های آنلاین بین ۶۸ تا ۷۰ میلیون‌ تومان است. 

ارزبری و شایعه دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای هیچ‌کدام نمی‌تواند واقعیت محدودیت وضع‌شده برای گوشی‌های آیفون را توجیه کند. گوشی‌های جدید نام‌های تجاری مطرح بازار در دو‌ موضوع ارزبری و دسترسی احتمالی به اینترنت ماهواره‌ای شرایط مشابه آیفون دارند. کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند تنها دلیل محدودیت‌ عرضه آیفون آمریکایی بودن این شرکت و بازار پرسود قاچاق محصولاتش است.

واردات نزدیک به ۱۰ میلیون گوشی در ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حاکی از نیاز بازار و علاقه خریداران ایرانی به تازه‌ترین فناوری جهان است که این بازار را به فرصتی پرسود برای قاچاق تبدیل کرده است.

در بازار موبایل ایران، افزایش قیمت مدل‌های مختلف گوشی‌های سامسونگ و آیفون فرصت رشد قیمت‌ گوشی‌های شیائومی و هوآوی را فراهم کرده است. مدل‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه این دو شرکت رقیب مدل‌های سری آ سامسونگ محسوب می‌شوند.

گوشی شیائومی ۱۲ پرو با قیمت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل‌های سری تی این نشان تجاری، با قیمت بین ۱۷ تا ۴۰ میلیون تومان، در بازار ایران پرطرفدارند.

از دیگر دلایلی که گوشی شیائومی میان خریداران ایرانی محبوب شده دامنه گسترده مدل‌های میان‌رده‌ای آن است که در محدوده قیمت بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان عرضه می‌شود و بیشتر افراد استطاعت خرید آن را دارند.

گوشی‌های تلفن همراه پوکو، از زیرمجموعه‌های شیائومی، نیز با همین تنوع مدل و قیمت مناسب از محصولات پرفروش بازار ایران است و توانسته است جای گوشی‌های هوآوی و ال‌جی را بگیرد.

در واقع، بازار پرطرفدار گوشی‌های تلفن همراه ایران در حالی فعالیت می‌کند که زیر سایه تحریم، قوانین محدودکننده، قاچاق و نوسان نرخ ارز قرار دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.