کد مطلب: 

290648

انواع تکنولوژی های جدید را بشناسید

تکنولوژی یا فناوری مفهومی است که اگرچه همواره نقش مهمی در پیشرفت و توسعه بشر داشته است، اما تا همین یکی دو دهه پیش، کمتر کسی به این مفهوم یا پیشرفت‌های مبتنی بر آن فکر می‌کرد.
انواع تکنولوژی های جدید را بشناسید

گزارش آگهی/ تکنولوژی یا فناوری مفهومی است که اگرچه همواره نقش مهمی در پیشرفت و توسعه بشر داشته است، اما تا همین یکی دو دهه پیش، کمتر کسی به این مفهوم یا پیشرفت‌های مبتنی بر آن فکر می‌کرد. در یک دهه اخیر، فناوری نقش پررنگی در نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر داشته و امروزه می‌توان به جرئت گفت که پیشرفت و حرکت‌های روبه‌جلوی بشر با مفهوم تکنولوژی گره‌خورده است. در این مطلب می‌خواهیم جدیدترین فناوری‌ هایی که قرار است دنیای ما را متحول کند، باهم بررسی کنیم.

محاسبات کوانتومی (Quantum Computing)

بی‌شک اولین جایگاه در این مطلب اختصاص دارد به محاسبات کوانتومی. البته قطعاً همه ما می‌دانیم که فناوری مرتبط با کوانتوم، ابداع جدیدی نیست و سالیان سال است که از آن می‌گذرد. بااین‌حال، مسئله، فراگیرتر شدن آن است. شاید این موضوع را ندانید، اما کامپیوترهای کوانتومی به دلیل بهره‌مندی از ساختارهای خاص و نوآورانه‌ای که دارند، می‌توانند سرعت محاسبات را به‌شدت ارتقاء بخشیده و سبب یک پیشرفت عظیم در حوزه تکنولوژی شوند. پیش‌بینی مهم و اساسی بسیاری از صاحب‌نظران حوزه فناوری این است که محاسبات کوانتومی به‌جای آنکه یک فناوری پشت ویترینی باقی بماند، وارد عرصه‌های جدی فناوری خواهد شد و سرعت و قدرت پردازش ما را به حد شگفت‌انگیزی خواهد رساند. به بیان بهتر باید گفت، این فناوری به‌جای آنکه صرفاً در انحصار چند شرکت باشد، به‌زودی در دست تمام مردم قرار خواهد گرفت.

اعتماد دیجیتال (Digital Trust)

همان‌طور که می‌دانید، فناوری‌های نوین با فراهم کردن ارتباطات از راه دور، یک قدم بسیار عالی در زمینه سرعت بخشیدن به امورات مالی، علی‌الخصوص معاملات از راه دور داشته‌اند. بااین‌حال یک موضوع اساسی و مهم در این میان گم‌شده بود و آن هم چیزی نبود جز مسئله اعتماد.

به‌صورت سنتی، معاملات و امورات مالی سطحی کافی از امنیت و امکان ردگیری را فراهم کرده بودند، اما با دیجیتالی شدن و تکنولوژی محور شدن همه‌چیز، سطح کلاه‌برداری و سرقت‌های اینترنتی نیز بسیار بالاتر رفت.

بااینکه دولت‌ها به‌وسیله نظارت بر کسب‌وکارها، تا حد خوبی توانستند امنیت دیجیتال را تأمین کنند؛ بااین‌حال همچنان صورت‌مسئله بی‌اعتمادی در دنیای دیجیتال پابرجاست. به همین دلیل ما با مفهومی جدید و نوین برای ایجاد اعتماد دیجیتال روبرو هستیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به قراردادهای هوشمند نام برد. قرارداد هوشمند یک قرارداد دیجیتال است که تنها در صورتی انجام می‌شود که دو طرف وظایف و تعهدات خود را پیرامون آن عملی کنند. می‌توان گفت که با کمک Digital Trust، امنیت سایبری یک گام فراتر خواهد رفت.

انواع تکنولوژی های جدید را بشناسید

واقعیت توسعه‌یافته (Extended Reality)

به‌احتمال‌زیاد با دو مفهوم VR یا Virtual Reality (واقعیت مجازی) و همچنین AR یا Augmented Reality (واقعیت افزوده) آشنا هستید و از کاربردها و استفاده‌هایی که دارند آگاه باشید. خبر خوب این است که گام سوم این فناوری، Extended Reality یا واقعیت توسعه‌یافته نام دارد.

واقعیت توسعه‌یافته، تکنولوژی جدیدی است که مبتنی بر ترکیب یا استفاده از تمام جنبه‌های دو فناوری پیشین در کنار هم بوده و تا بتواند بعد جدیدی از واقعی و طبیعی بودن در دنیای فناوری را به ما نشان دهد. درواقع با این فناوری قرار است از مرزهای پیشین فراتر رویم و تجربه‌های جدیدی را به‌واسطه واقعیت توسعه‌یافته تجربه کنیم. تصور کنید هدست واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) شرکت اپل که این روزها موردتوجه همگان است، یک نسل ارتقاء کامل به خود ببیند...!

محاسبات لبه‌ای (Edge Computing)

شاید در نگاه اول این مفهوم چندان آشنا به نظر نرسد. بنابراین باید ابتدا دلیل توسعه و ارائه آن را بدانیم. همان‌طور که می‌دانید در چند سال اخیر، پردازش ابری (Cloud Computing)، به یکی از تکنولوژی‌های ترند دنیای دیجیتال تبدیل‌شده است. این فناوری سبب شده تا افراد، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بسیاری به‌جای پردازش اطلاعات با توان و قدرت سخت‌افزاری خود، به انجام این کار از راه دور و باواسطه یک شرکت دیگر بپردازند.

از بهترین زیر فناوری‌های جالب این نوآوری باید به بازی ابری (Cloud Gaming) اشاره کرد که بازیکنان بدون نیاز به سخت‌افزار قدرتمند (CPU و GPU)، تنها با داشتن یک اینترنت مناسب، به تجربه یک بازی کامپیوتری از راه دور می‌پردازند. درواقع وظیفه پردازش این بازی بر عهده سرورهای شرکت ارائه‌دهنده است.

بااین‌حال، یک مشکل اساسی در پردازش ابری سبب شده تا این فناوری، دل‌چسب و لذت‌بخش نباشد و آن هم چیزی نیست جز تأخیر در دریافت و ارسال اطلاعات. به همین دلیل شاهد معرفی تکنولوژی جدیدی تحت عنوان Edge Computing یا محاسبات لبه‌ای هستیم که قرار است طومار این تأخیرهای آزاردهنده را با محاسبات بلادرنگ و فوق‌سریع خود، یک بار برای همیشه در هم بپیچند.

فرآیند اتوماسیون رباتیک (Robotic Process Automation)

ربات‌ها همین‌الان نیز در حال فعالیت هستند و کار خود را در بخش‌های زیادی از صنایع مختلف به خوبی انجام می‌دهند. اما تکنولوژی مذکور قرار نیست خود را به ربات‌های برنامه‌ریزی‌شده محدود کند؛ بلکه قرار است به مفهومی اشاره کند که در آن، دنیای سنتی ما تا حد زیادی دستخوش تغییر شده و بسیاری از کارهای روتین و روزمره توسط ربات‌های هوشمندی که خوب و بد ماجرا را تشخیص می‌دهند، انجام شود. درواقع می‌توان امیدوار بود که برخلاف گذشته، به کمک ربات‌های دستیاری که در هر شرکت یا خانه حضور دارند، کارهای ما سریع‌تر و هوشمندانه‌تر انجام شود. بااین‌حال یک نگرانی اصلی وجود دارد و آن هم موضوع از بین رفتن شغل‌ها است که بسیاری را نگران کرده است.

دیگر تکنولوژی‌ها...!

بیان تمام نوآوری‌های حوزه فناوری که قرار است در آینده شاهد آن‌ها باشیم، در این مقاله نمی‌گنجد. اما به‌طور کلی یا شاهد بروز و ظهور فناوری‌های جدید هستیم یا فناوری‌های معرفی‌شده قبلی در قامتی جدید و با کاربردهای نوین‌تری عرضه می‌شوند. ازجمله آن‌ها باید به هوش مصنوعی مولد، دستگاه‌های هوشمندتر، سریع‌تر و قوی‌تر، چاپ سه‌بعدی، واقعیت ترکیبی، توسعه بلاک‌چین، امنیت سایبری، متاورس و داده سازی اشاره کرد.

انواع تکنولوژی های جدید را بشناسید

سخن نهایی

در این مطلب نگاهی اجمالی داشتیم بر نوآورانه‌ترین فناوری‌هایی که قرار است در آینده نزدیک شاهد آن‌ها در زندگی شخصی و کاری خود باشیم. این فناوری‌ها قرار است تجربه، تصور و درک ما را از تکنولوژی تا حد زیادی تغییر دهند. به‌طوری‌که یک قدم اساسی‌تر در راستای هوشمند سازی زندگی انسان‌ها برداریم. در کنار تمام موارد ذکرشده، باید به مجله آسمونی نیز اشاره کنیم که یکی از بهترین وب‌سایت‌های ایرانی در ارائه مطالب و محتوای موردعلاقه شماست. مجله ایرانی آسمونی یکی از خاص‌ترین جاهایی است که می‌توانید درباره سینما، پزشکی، مد و لباس، تغذیه، ورزش، مذهب، تاریخ و تکنولوژی بیشتر بدانید و بخوانید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-02-03 10:19

افزودن دیدگاه جدید