کد مطلب: 

289413

تحول در سرعت اینترنت با نهضت فیبرکشی

هر چند همچنان مشکلات زیادی بر سر راه پروژه عظیم فیبرنوری وجود دارد، با این وجود دولت سیزدهم تداوم این برنامه ها را به صورت جدی در دستور کار قرار داده تا فیبرنوری به عنوان مسیر تحول اینترنتی ایران به یادگار از این دولت باقی بماند.
فیبرنوری

به گزارش سیتنا به نقل از پاد، فناوری فیبرنوری به عنوان مهمترین زیرساخت‌ها برای هوشمندسازی و همچنین افزایش سرعت اینترنت، اگرچه پیش از این نیز مورد توجه دولت‌ها بوده، اما به دلایل مختلف از جمله انحصار، موفقیت‌های چندانی در این زمینه حاصل نشده بود، اما دولت سیزدهم با توجه به تکالیف تعیین شده در اسناد بالادستی کشور و با کنار زدن بسیاری از این موانع، با اقدامی تحول آفرین عملاً کاری که از حدود ۱۰سال قبل روی زمین مانده را آغاز کرد و موفقیت‌های قابل توجهی هم در این زمینه کسب کرده است.

در شرایطی که سرعت اینترنت در خطوط مسی ۱۶ مگابیت بر ثانیه است جمعه هفته گذشته در استان گلستان بزرگترین طرح فیبر نوری مورد بهره برداری قرار گرفت که بر اساس آن سرعت اینترنت در برخی از مناطق به ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه رسید.

در سفر گذشته رئیس‌جمهوری به استان البرز هم این طرح در شهرستان چهارباغ افتتاح شد و  سرعت‌های ۹۰۰ تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار مردم قرار گرفت. همچنین اجرای فیبرنوری در کرمان نیز با ۵۰۰ کیلومتر طی سه هفته در سه شیفت کاری به اتمام رسید که جزء بزرگترین پروژه‌های ارتباطی کشور محسوب می‌شود.

بر این اساس و در صورت اجرای موفقیت آمیز برنامه های هدفگذاری شده، پیش بینی می شود زیرساختی که در این دوره در حال راه‌اندازی است دست‌کم برای نیم‌قرن آینده نیاز کشور را پاسخ ‌دهد.

از زمانی که کاربر سعی می‌کند به اینترنت متصل شود تا زمانی که پاسخ را دریافت کند، مسیری طی خواهد شد و در هر کجای این مسیر، اگر اختلالی پیش بیاید بر روی ارتباطات به صورت کلی اثرمی‌گذارد. بنابراین می‌توان یکی از مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت را پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها دانست که طبق برنامه‌ریزی انجام شده و قرار است تا پایان امسال، هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت؛ چرا که در قانون برنامه هفتم توسعه، پروژه فیبرنوری به یک تکلیف قانونی تبدیل شده است.

پوشش بیش از ۵ میلیون خانوار تحت خدمات مبتنی بر فیبرنوری

 درحالی که تعداد خانوارهای زیر پوشش فیبر نوری در ابتدای دولت سیزدهم رقمی کمتر از ۵۰۰ هزار خانوار بود، اکنون این تعداد از ۵ میلیون خانوار عبور کرد و تا پایان امسال به هشت میلیون خانوار می رسد.

مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، پروژه فیبرنوری را اقدام انقلابی و تحول آفرین وزارت ارتباطات برای بهبود سرعت ارتباطات دانست و گفت: این طرح تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت شبکه ارتباطات ثابت و حتی شبکه ارتباطات سیار دارد.

وی ضمن اشاره به حمایت های یارانه ای دولت برای کاهش هزینه های راه اندازی، بر ضرورت همکاری های بیشتر برای صدور مجوز حفاری در پروژه فیبر نوری تاکید کرد و  گفت: اگر استان گلستان یا اخیرا در شهر کرمان این امکان فراهم شد که در زمان کوتاهی حجم زیادی عملیات حفاری انجام شود به این دلیل بود که مقامات محلی این استان‌ها همراهی صددرصدی با این پروژه ملی داشتند و به جای اینکه دنبال منافع کوتاه مدت و اخذ هزینه زیاد بابت عوارض حفاری باشند با یک نگاه بلندمدت زیرساخت لازم برای هوشمند کردن خدمات و تامین نیاز مردم تا چندین دهه را فراهم کنند.

فیبرنوری، مسیر تحول اینترنتی ایران

باتوجه به اینکه شبکه‌های مسی با محدودیت سرعت مواجه هستند، توسعه شبکه ثابت با فیبرنوری ضروری است. همچنین شبکه‌های ثابت مبتنی بر فیبرنوری، چون حجم نزدیک به نا‌محدود در انتقال داده دارند، قیمت هر گیگابایت در انتقال داده در درازمدت خیلی مقرون به صرفه است.

از طرفی دیگر در حال حاضر حجم عمده ترافیک کشور روی موبایل است و این نسبت در کشورهای درحال توسعه برعکس است. بر این اساس  گسترش استفاده عموم از شبکه همراه سیاست درستی نیست و حتما باید شبکه ثابت پایدار و باسرعتی داشته باشیم که مردم در خانه، محل کار و یا مراکز عمومی ترجیح دهند که به اینترنت ثابت متصل شوند؛ زیرا شبکه سیمی می‌تواند کیفیت بهتر، پایدارتر و با هزینه کمتر در اختیار مشترک قرار دهد.

بنابراین افزایش ده‌ها برابری سرعت اینترنت و هزینه بسیار اندک به عنوان مهمترین مزیت‌های فناوری اینترنت فیبر نوری نقش بسزایی در تسهیل و رونق کسب و کارها خواهد داشت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه ۱ دی ماه در آئین افتتاح پروژه بزرگ فیبر نوری در استان گلستان با اشاره به اهمیت فناوری های اینترنت در دنیای امروز گفت: شبکه فیبرنوری می‌تواند کندی اینترنت را برطرف کند.

رئیس جمهور بهره‌برداری از شبکه سراسری فیبر نوری را یکی از بسترها و زیرساخت‌های مهم هوشمندسازی شهری دانست و افزود: با بهره‌برداری از شبکه سراسری فیبر نوری در گلستان، گامی مهم و ماندگار در این زمینه و نیز توزیع عادلانه فرصت‌ها برداشته شد که امیدوارم هر چه سریع‌تر به همه استان‌های کشور توسعه یابد.

هدفگذاری برای تحقق ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری

یکی از اهداف دولت این است که اگر در شعاع ۵۰۰ متری فیبرنوری، متقاضی تقاضای پورت کرد، بتواند بعد از۳۰ روز بتواند تحویل بگیرد. هدف تکنولوژی FTTX این است که ۱۰۰ درصد ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری قابلیت ارائه سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشد. برای ۷۰ درصد باید سرعتی بالاتر از ۵۰ مگابیت، برای بالای ۵۰ درصد سرعتی بالای ۱۰۰ مگابیت و برای ۱۰ درصد سرعت یک گیگابیت بر ثانیه وجود داشته باشد.

هر چند همچنان مشکلات زیادی بر سر راه این پروژه عظیم وجود دارد، با این وجود دولت تداوم این برنامه ها را به صورت جدی در دستور کار قرار داده تا فیبرنوری به عنوان مسیر تحول اینترنتی ایران به یادگار از این دولت باقی بماند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-12-31 12:37

افزودن دیدگاه جدید