کدخبر :288111 پرینت
08 آذر 1402 - 17:21

هوش مصنوعی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در مجمع حکمرانی اینترنت

مشاور امور راهبردی و بین الملل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مدل حکمرانی اینترنت برای تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی بسیار مهم است؛ اینترنت پروژه ای بود که از آمریکا ریشه گرفت و علی رغم اهمیتی که دارد، دولت‌ها تاکنون در اعمال حکمرانی بر اینترنت نقش مؤثری را ایفا نکرده‌اند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، تجربه‌نگاری هجدهمین نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت (IGF2023)، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری آزمایشگاه داده و حکمرانی و با حضور دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر حسین میرزاپور، مشاور امور راهبردی و بین‌الملل وزیر ارتباطات و دو تن از نمایندگان مجلس، دکتر ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دکتر مجتبی رضاخواه، رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی برگزار شد.

دکتر حسین میرزاپور، مشاور امور راهبردی و بین الملل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این مراسم گفت: حکمرانی اینترنت برای تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی بسیار مهم است؛ اینترنت پروژه ای بود که از آمریکا ریشه گرفت و علی رغم اهمیتی که دارد، دولت ها تاکنون در اعمال حکمرانی بر اینترنت نقش خوبی را ایفا نکرده‌اند.

وی، افزود: مجمع حکمرانی اینترنت IGF 2023 بارقه جدیدی داشت که احتمال ایجاد روندهای جدیدی در این مجمع وجود دارد، زیرا این مجمع در سال‌های پایانی خود قرار دارد و در اجلاس WSIS در سال‌ 2003 و 2005 پیرامون ادامه مجمع تصمیم‌گیری خواهد شد. از این روی، مشارکت در این اجلاس‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاور امور راهبردی و بین الملل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: اهمیت هوش مصنوعی در اجلاس IGF 2023 بسیار پررنگ بود و یکی از علت های آن پیشتازی چین در این حوزه است.

برای واترمارک کردن محصولات هوش مصنوعی، نیازمند قانون‌گذاری هستیم

در ابتدای این جلسه که با هدف بررسی فضای نشست های سالانه مجمع حکمرانی اینترنت و برای حضوری بهتر کشورمان در این نشست سالانه برگزار شد، دکتر خوانساری ضمن قدردانی از برپایی این رویداد توسط آزمایشگاه داده و حکمرانی، اظهار کرد: این جلسات می‌تواند در انعکاس دیدگاه‌های مختلف در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه گفتمان فناوری‌های نوظهور در کشور اثرگذار باشد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید در بحث نشست‌های بعدی IGF در نظر بگیریم این است که متخصصان و پژوهشگران ما باید به صورت آنلاین و مجازی در این نشست ها حضور پیدا کنند تا از فضای حاکم بر فضای مجازی در دنیا مطلع شوند؛ اجلاس امسال شدیدا تحت تأثیر فناوری هوش مصنوعی قرار گرفته بود و بیشتر مطالب پیرامون دستورکار سازی چندجانبه درباره این موضوع مطرح شد.

خوانساری با اشاره به اینکه کشورهای غربی و بویژه آمریکا از طریق شرکت‌های بزرگ و شبکه‌های تجاری در این قبیل اجلاس‌ها و فروم‌ها شرکت می‌کنند و قدرت اثرگذاری خود را گسترش داده‌اند، بر ضرورت گفتمان‌سازی در این زمینه با کمک بخش خصوصی داخلی و پژوهشگران فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تأکید کرد.  

موضوع قاعده گذاری هوش مصنوعی بسیار داغ است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید اجازه توسعه به هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور را داد و در همین راستا موضوع قاعده گذاری هوش مصنوعی بسیار داغ است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مراسم، اظهار کرد: اولین کار مشترک IGF و IPU است. رویکرد و روش اجرای کار در IGF چند ذینفعی است که یکی از طرفین آن حاکمیت است که از طریق قاعده گذاری، راه اعتماد به داده ها و فناوری ها را مشخص می کند تا شاید این اعتماد توسط حاکمیت شکل گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع مواجهه با هوش مصنوعی با دو رویکرد در دنیا دنبال می شود که یکی از آنها بعد امنیت و دیگری موضوع توسعه آن است و باید اجازه توسعه به این فناوری نوظهور را داد.

وی، تاکید کرد: موضوع قاعده گذاری هوش مصنوعی بسیار داغ است؛ هرچند همه کشورها از آن عقب مانده اند و نباید بگذاریم که آمریکایی ها و غربی ها آغازگر این کار باشند.

برای واترمارک کردن محصولات هوش مصنوعی، نیازمند قانون‌گذاری هستیم

برای واترمارک کردن محصولات هوش مصنوعی نیازمند قانون‌گذاری هستیم

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU، گفت: نقش پارلمان آنجایی است که یک فناوری وجود داشته باشد و برای آن فناوری بخواهیم تنظیم گری کنیم، در همین راستا برای واترمارک کردن محصولات هوش مصنوعی نیازمند قانون گذاری هستیم.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر مجتبی رضاخواه در این مراسم، گفت: IPU  سالیانه دو اجلاس برگزار و در کنار آن سمینارهای مرتبط نیز برگزار می کند. اغلب، موضوعات سیاسی در این اجلاس مطرح می شود، اما به دلیل نقش فزاینده هوش مصنوعی، IPU  نیز کم کم حضور پیدا می‌کند، چراکه نیازمند تنظیم گری است و این امر به عهده پارلمان ها است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجلاس IPU امسال علی رغم موضوعات سیاسی که همیشه دنبال می شد، اما به صورت تخصصی برگزار شد و از منظر حکمرانی آموختنی های فراوانی داشت که کل حاکمیت باید به این موضوع ورود کنند، چراکه موضوع این کنفرانس در ۲۰ الی ۳۰ ساله آینده کشور بسیار با اهمیت خواهد بود.

رضاخواه، افزود: موضوع هوش مصنوعی در زندگی روزمره، موضوعات کلان، رشد اقتصادی و بسیاری از حوزه ها تاثیرگذار است؛ همچنین در برنامه هفتم توسعه که پنج سال آینده کشور را ترسیم می کند، نقش پررنگ آن به چشم می‌آید.

وی، تاکید کرد: در گذشته حاکمیت و رسانه ها نقش تاثیرگذاری داشتند، اما اکنون مهندسی آن به کمک هوش مصنوعی صورت می پذیرد و اکنون تاثیرگذاری هوش مصنوعی از موضوع ملی و منطقه ای فراتر رفته و به بخش بین المللی رسیده است.

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل دنبال شده در اجلاس، نقش هوش مصنوعی در توزیع انرژی بود، زیرا یک چالش بین المللی است و این موضوع در بخش اقتصاد کشورها تاثیرگذار خواهد بود. ورود هوش مصنوعی به حوزه انرژی باعث می‌شود که نقش بین المللی ایران دچار چالش شود.

رضاخواه، بیان کرد: در کشور پیرامون موضوع هوش مصنوعی بسیار صحبت می شود، حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به کرات تاکید شده است، اما در اجرا بسیار با دنیا فاصله داریم و باید حتما در این حوزه نقش آفرین باشیم.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.