کدخبر :287471 پرینت
24 آبان 1402 - 10:44

بررسی نقش توسعه نوآوری و فناوری شرکت‌های بزرگ و متوسط در رشد سریع اقتصادی

به مناسبت هفته جهانی کارافرینی با حضور کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور و‌ با مشارکت پارک فناوری پردیس، نقش توسعه نوآوری و فناوری شرکت های بزرگ و متوسط در رشد سریع اقتصادی با هدف شبکه سازی اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم نوآوری در ایران بررسی شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پارک فن آوری پردیس، میزبان پنل تخصصی کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور در هفته جهانی کارافرینی شد.

در این نشست تخصصی، دکتر مجتبی جباری پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس، دکتر مجید سیاری، رییس کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور، دکتر داوود‌ ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری و نایب رییس کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور، مهندس خسرو‌ سلجوقی، کارآفرین برتر ملی کشور حضور داشته و‌ بحث و گفتگو در خصوص موضوعات مختلف کارافرینی به عمل آمد و به پرسش های حاضرین در این نشست پاسخ داده شد‌.

روز سه شنبه مورخ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ به مناسبت هفته جهانی کارافرینی با حضور کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور و‌ با مشارکت پارک فناوری پردیس، نقش توسعه نوآوری و فناوری شرکت های بزرگ و متوسط در رشد سریع اقتصادی با هدف شبکه سازی اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم نوآوری در ایران بررسی شد.

رشد سریع اقتصادی مستلزم توسعه توانمندی فناوری و نوآوریدر بنگاه های متوسط و بزرگ است که به طور دقیق در نامگذاری سال ۱۴۰۲ با تأکید بر تولید مبتنی بر دانش بوده است.

[node:title]

تجربه کشورهایی که توانسته اند به رشد سریع و پایدار اقتصادی دست یابند، نشان می دهد که آغاز این فرآیند رشد سریع در گرو توسعه توانمندی فناوری و نوآوری بنگاه ها به همراه رویکرد حفظ رشد صادرات بوده است، زیرا صنایع کشور، بدون توسعه توانمندی های نوآوری، قادر به حرکت به سمت افزایش بهره وری، رقابت پذیری و صادرات نخواهند بود.

به علت تأکید جریان غالب بر موضوع دانش بنیان شدن صنایع و تولید و بنگاه های بزرگ، در هفته جهانی کارآفرینی شاهد یک نقطه عطف هستیم، زیرا تا سال های پیش، تمرکز روی دانشگاه ها و یا شرکت های زایشی کوچک دانشگاهی بود، اما در کشورهای پیشرو صنعتی، سهم تحقیقات بخش بنگاه های (کسب و کارها) متوسط و بزرگ به صورت متوسط نزدیک 70 درصد، سهم دولت کمتر از 15 درصد و سهم بخش دانشگاهی نیز در حدود 15 درصد است.

نقش بنگاه های بزرگ و متوسط در توسعه اقتصادی، زمانی مهم تر می شود که از طریق نوآوری بتوانند محصول/خدمت جدید به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه کنند. به همین دلیل دولت ها با کمک به رشد و توسعه توانمندی نوآوری در بنگاه های بزرگ، می توانند زمینه را برای رشد و سودآوری این بنگاه ها و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور فراهم کنند. توسعه توانمندی نوآوری بنگاه ها توسط دولت نیز به دخالت در امور داخلی بنگاه ها دارد که امری پیچیده است.

به همین دلیل، معمولاً دولت ها با «تقویت انگیزه» و «ایجاد فرصت» به ارتقای سطح توانمندی نوآوری کمک می کنند. در این نشست، با حضور کارآفرینان برتر ملی و رسمی کشور و صاحب نظران اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، سطح و نحوه مداخله دولت در توسعه توان نوآوری بنگاه ها و بررسی چالش ها و ارائه راهکارها تشریح می گردد. تحریک سمت تقاضا، برقراری توازن در قدرت چانه زنی، حمایت های مالی از فعالیت های تحقیق و توسعه، تأمین منابع مالی، کمک به توسعه توانمندی یکپارچه سازی بنگاه ها و سعی در کاهش/حذف اثر تحریم های بین المللی، از جمله مواردی هستند که دولت ها می توانند از آن طریق در تقویت توانمندی نوآوری بنگاه ها نقش آفرینی کنند.

[node:title]

گفتنی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌واسطه کارآفرینان شناسایی‌شده در دوره‌های مختلف جشنواره کارآفرینان برتر، کانون‌های رسمی کارآفرینی را در تمام استان‌های کشور و همچنین کانون ملی ، شکل داده است که مملو از افراد متخصص و باتجربه در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری هستند. 

در این راستا همان طوری که در این نشست نیز مطرح شد، امکان راه‌اندازی کارگروه‌های مدنظر پارک های علم و فن آوری با استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این افراد با ‌سرعت بسیار بالا برای کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور و همچنین کانون های کارافرینی برتر رسمی استان ها با نقش موثر معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود خواهد‌ داشت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.